«Tο τέλος των Μνημονίων δεν θα έρθει αυτόματα ως μια τυπική διαδικασία το καλοκαίρι του 2018, αλλά θα κριθεί από το τι θα κάνουμε από τώρα ως το καλοκαίρι του 2018, από την ικανότητά μας να οργανώσουμε από τώρα σε νέες βάσεις την πολιτική μας ζωή μετά το 2018, έπειτα από τα Μνημόνια και την επιτροπεία», είπε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε «Για να βγούμε οριστικά από τα Μνημόνια πρέπει να ηττηθούν εκείνες οι δυνάμεις και εκείνες οι απόψεις που άλλοτε ανοιχτά και άλλοτε συγκαλυμμένα, εκτός αλλά και εντός της χώρας, υποστηρίζουν την εσωτερίκευση των μνημονίων ως ένα πάγιο καθεστώς, ως μια μόνιμη κατάσταση εξαίρεσης από το κοινό ευρωπαϊκό κοινωνικό κεκτημένο».
Πρωτίστως λοιπόν, πρόσθεσε, χρειάζεται σκληρή δουλειά από όλους, σοβαρός προγραμματισμός, αποτελεσματικός συντονισμός και ιεράρχησή των προτεραιοτήτων.
Η συμφωνία για τη δεύτερη αξιολόγηση και το χρέος
Νωρίτερα, είχε αναφερθεί στη συμφωνία για τη δεύτερη αξιολόγηση, η οποία «εφόσον ολοκληρωθεί όπως αναμένεται με τα μέτρα για το χρέος, δημιουργεί δυνατότητες για τη συμμετοχή της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ και την έξοδο στις αγορές εντός του 2017. Ξεκλειδώνει, δηλαδή, τις διαδικασίες για την οριστική λήξη των Μνημονίων και της επιτροπείας το καλοκαίρι του 2018». Που όπως είπε δεν θα έρθει αυτόματα.
Για τις καθυστερήσεις ανέφερε ότι μπορεί να ελέχθησαν πολλά «όμως σήμερα κανείς, πιστεύω, δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν γνωρίζει ποια ήταν η διελκυστίνδα των καθυστερήσεων. Ότι ο “κόμπος” που έπρεπε να λυθεί ήταν οι διαφωνίες μεταξύ των δανειστών και οι παράλογες απαιτήσεις ορισμένων εξ αυτών». Όπως άλλωστε πρόσθεσε οι διαφωνίες του ΔΝΤ ήταν γνωστές ήδη από το καλοκαίρι του 2014, όταν σταμάτησε να συμμετέχει χρηματοδοτικά στο δεύτερο Μνημόνιο.
Κατηγόρησε δε στους Ευρωπαίους δανειστές ότι «συμπεριφέρονται, άλλος λιγότερο και άλλος περισσότερο, «ως δανειστές παρά ως εταίροι». Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης τόνισε ότι «για την υπέρβαση της ασύμμετρης σχέσης χρειαζόμαστε ισχυρό εσωτερικό κοινωνικό μέτωπο, με την κοινωνία καλά πληροφορημένη και ενεργή».
Κόκκινα δάνεια και ανεργία
Μια από τις προτεραιότητες της περιόδου, αν όχι και η σημαντικότερη, είναι σύμφωνα με τον κ. Δραγασάκη, η δραστική μείωση της ανεργίας και η δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.
Φιντάν για ελληνοτουρκικά: Προτιμάμε συζήτηση - «πακέτο» για όλα τα θέματα και μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας
Επίσης, το πρόβλημα της υπερχρέωσης. «Στόχος είναι η ρύθμιση των χρεών να υπηρετήσει την παραγωγική ανασυγκρότηση, να στηρίξει τη βιώσιμη και κοινωνικά υπεύθυνη επιχειρηματικότητα, να βοηθήσει τις παραγωγικά βιώσιμες επιχειρήσεις να απαλλαγούν από την παγίδα της υπερχρέωσης, να βρουν πρόσβαση σε νέα υγιή και εξυπηρετήσιμη χρηματοδότηση, να στηριχτούν για να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, να στραφούν σε καινοτόμες και εξωστρεφείς δραστηριότητες» τόνισε.
Το ζήτημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων, πρόσθεσε, δεν αφορά μόνο τις προοπτικές της απασχόλησης και της ανάπτυξης. «Αφορά την επιβίωση χιλιάδων επιχειρήσεων και επαγγελματιών πολλοί από τους οποίους είναι σε οριακό σημείο. Αφορά επίσης τις τράπεζες που για να γίνουν τράπεζες ξανά, για να μπορούν δηλαδή να παίξουν το ρόλο τους στη χρηματοδότηση της οικονομίας, πρέπει να προχωρήσουν άμεσα με αποφασιστικότητα αλλά και με κοινωνική ευθύνη σε δραστική μείωση των κόκκινων δανείων», είπε.
Όπως επίσης είπε, δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για αναβλητικότητα ούτε χρόνος για χάσιμο. Ούτε για τις τράπεζες ούτε για τη δημοσιά διοίκηση ούτε για τους δανειολήπτες. Και σύμφωνα με τον κ. Δραγασάκη, το μέσο της αναγκαίας επιτάχυνσης των βημάτων για την αντιμετώπιση αυτής της δραματικής κατάστασης είναι ο νόμος του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων.
Τα βασικά σημεία του νόμου
Όπως είπε με το νόμο αυτό για πρώτη φορά αντιμετωπίζονται από κοινού όλων των ειδών τα χρέη. Η λύση μπορεί να περιλαμβάνει υπό προϋποθέσεις και «κούρεμα» προστίμων, προσαυξήσεων ακόμη και βασικού κεφαλαίου, δανείου ή φόρου. Επιπλέον και ειδικά για το Δημόσιο παρέχονται πλέον έως 120 δόσεις αποπληρωμής.
Οι μικροί πιστωτές (κυρίως προμηθευτές και εργαζόμενοι) εξαιρούνται από κάθε είδους ρύθμιση και πρέπει να εξοφληθούν εις όλον. Άρα στις περιπτώσεις των μεγάλων επιχειρήσεων που θα ενταχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό και θα ρυθμίσουν τα χρέη τους, θα έχουν ρητή υποχρέωση να εξοφλήσουν τους μικρούς προμηθευτές τους, που είναι κυρίως μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Εάν η μειοψηφία των πιστωτών θέσει σοβαρή ένσταση, τότε η επιχείρηση μπορεί να απευθυνθεί στο δικαστήριο, έτσι ώστε με συντεταγμένο τρόπο να λάβει και τη δικαστική επικύρωση. Σε κάθε περίπτωση η επιχείρηση έχει εξυγιανθεί και δεν θεωρείται πλέον «κόκκινη», οπότε μπορεί να αξιοποιήσει νέα χρηματοδότηση από το τραπεζικό σύστημα τα ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία ή / και το ΕΣΠΑ.
Ειδικά για τις ατομικές επιχειρήσεις χωρίς πτωχευτική ικανότητα, δηλαδή τους ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς και τις λοιπές επιχειρήσεις που έχουν χρέη κάτω των 20.000 ευρώ, ο νόμος προβλέπει ρητά ότι πλέον μπορούν να απευθύνονται απευθείας στις δημόσιες υπηρεσίες (ΔΟΥ, ΕΦΚΑ) και να λαμβάνουν παρόμοιες ρυθμίσεις με τις επιχειρήσεις που εντάσσονται στο νόμο του εξωδικαστικού.