Το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝ) έχει λάβει κάποιες «πυροσβεστικές» πρωτοβουλίες, ενώ αναζητά πρόσθετες λύσεις για να ανακουφίσει αυτό «το αναπόφευκτο πληθωριστικό κύμα», όπως έχει χαρακτηριστεί από την ηγεσία του. Στις βασικές ενέργειες του υπουργείου για τη διαχείριση της ακρίβειας συμπεριλαμβάνονται οι παρακάτω:
1 Επαφές με στελέχη της αγοράς: Ηδη, η ηγεσία του ΥΠΑΝ έχει πραγματοποιήσει δύο τηλεδιασκέψεις με εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, με αντικείμενο συζήτησης τις ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά. Κύκλοι του υπουργείου μεταφέρουν στον «Ε.Τ.» πως οι αλυσίδες λιανικής καταβάλλουν προσπάθεια για να απορροφήσουν -στο μέτρο του δυνατού- τις αυξήσεις, που προέρχονται, κυρίως, από την εκτόξευση των πρώτων υλών και την ενέργεια. Κι αυτό, δεδομένου ότι αναμένεται σταδιακά μέσα στο έτος η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού. Οι ίδιες πηγές εξηγούν πως από πλευράς σούπερ μάρκετ υπάρχει η πρόθεση για συγκράτηση των τιμών. Στο μεταξύ, διευρύνεται ο κύκλος των επαφών της ηγεσίας του ΥΠΑΝ για το ζήτημα της ακρίβειας, καθώς δρομολογείται επικοινωνία και με τους εκπροσώπους των προμηθευτών σούπερ μάρκετ.
2 Πλαφόν στα PCR: Με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνη Γεωργιάδη, τέθηκε στις αρχές του έτους (6/1) πλαφόν στα 47 ευρώ στην τιμή των μοριακών τεστ (PCR) για την ανίχνευση του κορονοϊού – από τα 60 ευρώ που ήταν το προηγούμενο. Με τα νέα δεδομένα, το ανώτατο όριο τιμής χρέωσης παροχής υπηρεσίας (ανάλυση δείγματος κ.λπ.), περιλαμβανομένων των απαιτούμενων αντιδραστηρίων και αναλώσιμων υλικών, ορίστηκε στα 35 ευρώ. Αντιστοίχως, το ανώτατο όριο τιμής χρέωσης της δειγματοληψίας στα ιδιωτικά διαγνωστικά εργαστήρια και στις ιδιωτικές κλινικές ορίστηκε στα 12 ευρώ. Διευκρινίζεται πως τα ανώτατα όρια τιμής χρέωσης δεν εφαρμόζονται στην περίπτωση κατά την οποία η δειγματοληψία πραγματοποιείται εκτός ιδιωτικών διαγνωστικών εργαστηρίων και ιδιωτικών κλινικών, οπότε η τιμή τους διαμορφώνεται ελεύθερα.
3 Ελεγχοι: Οι έλεγχοι στην αγορά συνεχίζονται και πραγματοποιούνται, συστηματικά -όπως αναφέρουν στελέχη με γνώση του αντικειμένου- τόσο από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΑΝ όσο και σε επίπεδο περιφερειών, συνοδευόμενοι από πρόστιμα, στις περιπτώσεις που εντοπίζονται παραβάσεις. Κύκλοι της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων σημειώνουν πως έχουν καταγραφεί, προσφάτως, κάποιες παραβάσεις σε επιχειρήσεις λιανικού και χονδρικού εμπορίου. Ωστόσο, εκκρεμούν οι βεβαιώσεις των προστίμων, αφού για να συμβεί αυτό θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ενδελεχής έλεγχος. Σημειώνεται πως στις περιπτώσεις των σούπερ μάρκετ, οι έλεγχοι επικεντρώνονται, κατά κύριο λόγο, στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
«Σπίτι μου 2»: Δικαιούχοι, προϋποθέσεις και κριτήρια – Πότε ξεκινούν οι αιτήσεις
Επιπρόσθετα, έχουν καταγραφεί κρούσματα αισχροκέρδειας για μάσκες αυξημένης προστασίας (τύπου FFP2 και KN95), που αφορούν σε φαρμακεία, e-shops κ.λπ., ενώ παράλληλα εντοπίστηκαν κάποια θεραπευτήρια, τα οποία χρεώνουν το PCR tests ακριβότερα του πλαφόν. Μερικά το έκαναν όσο ίσχυε το παλιό πλαφόν, των 60 ευρώ, ενώ άλλα ακόμη και μετά, όταν ορίστηκε στα 47 ευρώ. Η δε Επιτροπή Ανταγωνισμού, από τη μεριά της, διενεργεί σειρά από επιτόπιους ελέγχους σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας, επιβάλλοντας αυστηρές διοικητικές κυρώσεις σ’ αυτές που τυχόν εφαρμόζουν αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές.
4 Νομοθετική διάταξη για ακρίβεια: Βάσει νόμου (4876/2021), εφόσον υφίσταται άμεσος κίνδυνος διασποράς του Covid-19, και πάντως όχι πέραν της 31ης.3.2022, απαγορεύεται η συνομολόγηση ή η λήψη περιουσιακών ωφελημάτων που αφορούν στην πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή υπηρεσίας που είναι απαραίτητα για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή, ιδίως φαρμακευτικών προϊόντων, τεστ ανίχνευσης ιού ή οποιουδήποτε άλλου ισοδύναμου μέτρου, μέσων ατομικής προστασίας και προσωπικής υγιεινής, όπως χειρουργικών μασκών, αντισηπτικών υγρών και άλλων υλικών απολύμανσης, εφόσον τα ωφελήματα αυτά υπερβαίνουν την αξία της παροχής της υπηρεσίας ή του προϊόντος τόσο, ώστε το μικτό περιθώριο κέρδους να είναι μεγαλύτερο του αντίστοιχου περιθωρίου προ της 1ης Σεπτεμβρίου 2020 για τα παραπάνω προϊόντα και τις υπηρεσίες. Με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων μπορεί να επιβληθεί σε βάρος οποιουδήποτε παραβαίνει την παραπάνω οδηγία (περί μικτού κέρδους) πρόστιμο από 1.000 έως 1 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης.
5 «e-καταναλωτής»: Μέσω της πλατφόρμας «e-καταναλωτής» ο πολίτης μπορεί -είτε από τον υπολογιστή του είτε κατεβάζοντας την ομώνυμη εφαρμογή σε κινητό ή tablet- να ενημερωθεί για το κόστος των προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς κι γι’ αυτό των καυσίμων που πωλούνται στα βενζινάδικα. Συνεπώς, έχει τη δυνατότητα, αξιοποιώντας την, να πραγματοποιεί έρευνα αγοράς, με σκοπό να καταλήξει στην πιο συμφέρουσα επιλογή. Δεδομένου ότι το «e-καταναλωτής» τηρεί ιστορικό, ο πολίτης μπορεί, εφόσον εντοπίσει κρούσματα αισχροκέρδειας, να τα καταγγείλει στη γραμμή του καταναλωτή (1520). Οπως έγραψε ο «Ε.Τ.» (16/1), η πλατφόρμα «e-καταναλωτής» αναμένεται να εμπλουτιστεί με περισσότερα προϊόντα. Επιδιώκεται ο συγχρονισμός της με τα ηλεκτρονικά καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, προκειμένου να υπάρχει αμεσότερη ενημέρωση του καταναλωτή σχετικά με τις τιμές των προϊόντων και η δυνατότητα σύγκρισης καλαθιών προϊόντων σε πραγματικό χρόνο. Ακόμη, διερευνάται η δυνατότητα επέκτασης του πεδίου εφαρμογής της σε άλλες λιανικές αγορές (π.χ. καταστήματα ηλεκτρονικών αγαθών) και η ενσωμάτωση τιμών προϊόντων που πωλούνται στις λαϊκές αγορές.
6 Παρέμβαση που προλαμβάνει τη δημιουργία καρτέλ: Χθες, ψηφίστηκε το νομοσχέδιο του ΥΠΑΝ περί εκσυγχρονισμού του Δικαίου Ανταγωνισμού για την ψηφιακή εποχή. Στο πλαίσιο αυτού -νόμος του κράτους πλέον- υπάρχει διάταξη, βάσει της οποίας απαγορεύεται σε μία επιχείρηση να προτείνει, να εξαναγκάζει, να παρέχει κίνητρα ή να προσκαλεί με οποιονδήποτε τρόπο άλλη επιχείρηση να συμμετέχει σε συμφωνία μεταξύ επιχειρήσεων ή σε αποφάσεις ενώσεων επιχειρήσεων ή σε εναρμονισμένες πρακτικές, οι οποίες έχουν ως αντικείμενο την παρεμπόδιση, τον περιορισμό ή τη νόθευση του ανταγωνισμού στην ελληνική επικράτεια και οι οποίες συνίστανται: α) στον άμεσο ή έμμεσο καθορισμό των τιμών αγοράς ή πώλησης σε μία αγορά ή β) στον περιορισμό ή στον έλεγχο της παραγωγής, της διάθεσης, της τεχνολογικής ανάπτυξης ή των επενδύσεων ή γ) στην κατανομή των αγορών ή των πηγών εφοδιασμού. Την παραπάνω διάταξη επικαλέστηκε ο κ. Γεωργιάδης, υπογραμμίζοντας πως «δεν θα επιτρέψουμε, ειδικά σε μια τέτοια δύσκολη περίοδο, που υπάρχει διεθνώς ένα πληθωριστικό κύμα και η ακρίβεια ταλανίζει τους συμπολίτες μας, σε κανέναν να αξιοποιήσει αυτή την κρίση για να αισχροκερδήσει».
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
- Ανάληψη ευθύνης για τον ξυλοδαρμό του καθηγητή της ΑΣΟΕΕ
- Βιασμός 24χρονης στη Θεσσαλονίκη: «Παλεύω να αποδείξω την αλήθεια»
- Τραγωδία στη Γλυφάδα: Σκοτώθηκε 21χρονος σε κόντρα στην παραλιακή [σοκαριστικό βίντεο]
- Άδεια ειδικού σκοπού: 100% η αναλογία μισθού για την 4η μέρα της…
- Κορονοϊός: Εβαλε ο ιός σημάδι 52 ημερών αγγελούδι
- Νέος Κόσμος: Συνελήφθη αστυνομικός που ξυλοκόπησε τη σύντροφό του
- Κολλημένος με τον Πολάκη ο Τσίπρας: «Δεν κάνει ζημιά στον ΣΥΡΙΖΑ»
- «Φωτιά» στα ράφια των σούπερ μάρκετ: Μέχρι 9% ακριβότερο το «καλάθι»
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr