Οι πολίτες θα μπορούν σύντομα να εκδίδουν από το κινητό ή τον υπολογιστή τους το Ποινικό Μητρώο, την πιστοποίηση αναπηρίας μέσω ΚΕΠΑ, το πιστοποιητικό πολυτέκνων, τις άδειες οδήγησης και τα ψηφιακά πτυχία. Εκτενή αναφορά έκανε ο κ. Ζαριφόπουλος και στη νέα υπηρεσία KYC (Know Your Customer) που θα επιτρέπει στους πολίτες να επικαιροποιούν τα στοιχεία τους με τις τράπεζες, μέσα από το gov.gr, χωρίς φυσική παρουσία στο κατάστημα, αλλά και χωρίς να χρειάζεται να σκανάρουν και να στέλνουν έγγραφα ηλεκτρονικά.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στο «Ταμείο Φαιστός» για τη στήριξη ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων που θα αναπτύξουν εφαρμογές 5G, στην επένδυση της Microsoft στη χώρα μας, αλλά και στην επικείμενη αλλαγή των Ταχυδρομικών Κωδίκων.
Κύριε υπουργέ, αν και η αρχή της πανδημίας μάς βρήκε απροετοίμαστους ψηφιακά, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα καταφέρατε ως υπουργείο να κάνετε την υπέρβαση και μέσω του gov.gr να παράσχετε στους πολίτες δεκάδες υπηρεσίες από τον υπολογιστή ή το κινητό τους. Τι δείχνει μέχρι αυτήν τη στιγμή το «κοντέρ» του gov.gr για καθεμία από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες τις οποίες παρέχει;
Στους πρώτους έξι μήνες λειτουργίας του, το gov.gr αγκαλιάστηκε από τους πολίτες. Σε αυτό το διάστημα είχαμε πάνω από έξι εκατομμύρια «κλικ», πάνω από 550.000 εγγραφές στην άυλη συνταγογράφηση, πάνω από ένα εκατομμύριο βεβαιώσεις γνησίου υπογραφής και πολλά άλλα κάνοντας τις συναλλαγές με το Δημόσιο ευκολότερες και εξοικονομώντας πολλές εργατοώρες τόσο για τους πολίτες όσο και για τους εργαζομένους του δημόσιου τομέα.
Ποιες υπηρεσίες αναμένεται να προστεθούν στην ενιαία ψηφιακή πύλη της δημόσιας διοίκησης το προσεχές διάστημα;
Στόχος μας είναι να φέρουμε το σύνολο των υπηρεσιών του κράτους στο gov.gr, το οποίο συνεχίζουμε να εμπλουτίζουμε. Προχωράμε, μεταξύ άλλων, με το Ποινικό Μητρώο, την πιστοποίηση αναπηρίας μέσω ΚΕΠΑ, το πιστοποιητικό πολυτέκνων και τα ψηφιακά πτυχία. Μέσω της πλατφόρμας eDiplomas του gov.gr οι πολίτες θα έχουν, ψηφιακά, πρόσβαση και διαχείριση των τίτλων σπουδών των ΑΕΙ.
Βασικοί στόχοι της ψηφιακής λύσης eDiplomas, η οποία πρόκειται να τεθεί σύντομα προς αξιοποίηση από τους φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, είναι η καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, αφού θα επιτρέπει στους πολίτες να λαμβάνουν αντίγραφα των τίτλων σπουδών τους ψηφιακά, ενώ αντίστοιχα θα υπάρξει μείωση του διοικητικού φόρτου των ΑΕΙ.
Παράλληλα, μέσω της συγκεκριμένης δράσης, αναμένεται να υπάρξει καταπολέμηση του φαινομένου των πλαστών πτυχίων, καθώς και έγκαιρη διασύνδεση της χώρας με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες.
Ολοκληρώνουμε, επίσης, τη νέα υπηρεσία KYC (Know Your Customer), που θα επιτρέπει στους πολίτες να επικαιροποιούν τα στοιχεία τους με τις τράπεζες, μέσα από το gov.gr, χωρίς φυσική παρουσία στο κατάστημα, αλλά και χωρίς να χρειάζεται να σκανάρουν και να στέλνουν έγγραφα ηλεκτρονικά. Με τη νέα υπηρεσία οι πολίτες θα εξυπηρετούνται καλύτερα, αλλά και τα προσωπικά τους δεδομένα θα προστατεύονται, καθώς ευαίσθητες πληροφορίες, που σήμερα δίνονται μέσω του εκκαθαριστικού ενώ δεν τα χρειάζονται οι τράπεζες (στοιχεία συζύγου, επιδόματα αναπηρίας κ.ά.), δεν θα δίνονται πλέον μέσω του KYC. Επιπλέον, ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος θα είναι πολύ μεγάλος μέσω της αναμενόμενης εξοικονόμησης χαρτιού.
Θα προχωρήσουμε, επίσης, με την έκδοση άδειας οδήγησης κ.λπ. Η λίστα είναι πολύ μεγάλη ακόμα. Εχουμε κάνει μια καλή αρχή και συνεχίζουμε ψηφιοποιώντας συνεχώς νέες υπηρεσίες.
Πριν από λίγο καιρό ψηφίστηκε ο Κώδικας Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, που προβλέπει σημαντικές τομές για τη δημόσια διοίκηση, μεταξύ των οποίων και τη θεσμοθέτηση του Αριθμού του Πολίτη. Ποια τα οφέλη για τον πολίτη από τον εν λόγω Αριθμό και πότε θα αρχίσει να εκδίδεται; Θα συμπέσει χρονικά με την έκδοση των νέων ταυτοτήτων;
Ενα από τα βασικά προβλήματα που γεννούν τη γραφειοκρατία στη χώρα μας είναι ότι όλοι μας είμαστε ταυτοποιημένοι στα διαφορετικά συστήματα και μητρώα του Δημοσίου με πολλούς και διαφορετικούς αριθμούς, όπως τον αριθμό της ταυτότητάς μας, τον ΑΜΚΑ, τον ΑΦΜ, τον Αριθμό Μητρώου Ασφαλισμένου κ.λπ.
Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους ο πολίτης αναγκάζεται να γίνει ο courier της δημόσιας διοίκησης μεταφέροντας χαρτιά από τη μία υπηρεσία στην άλλη, γιατί τα συστήματα του Δημοσίου δεν επικοινωνούν μεταξύ τους.
Αυτό το παράδοξο θα τελειώσει με τον Προσωπικό Αριθμό, ο οποίος θα δοθεί σε όλους τους πολίτες και στα ανήλικα τέκνα θα δίνεται πλέον στη γέννηση, θα αντικαταστήσει όλους τους αριθμούς που προαναφέραμε και θα μας ακολουθεί διά βίου. Ο Προσωπικός Αριθμός θα βασίζεται στον ΑΦΜ, ενώ μπροστά θα υπάρχουν τρεις αλφαριθμητικοί χαρακτήρες.
Ο αριθμός αυτός, όμως, πηγαίνει χέρι χέρι με τις νέες ταυτότητες, ο διαγωνισμός για τις οποίες έχει ξεκινήσει και πιστεύουμε ότι θα ολοκληρωθεί σε λιγότερο από δύο χρόνια. Δηλαδή στις αρχές του 2022 θα έχουμε τη νέα ταυτότητα στα χέρια μας.
Η ταυτότητα αυτή θα είναι διαφορετική σε σχέση με τη σημερινή, καθώς θα φέρει ψηφιακή υπογραφή διευκολύνοντας την ταυτοποίηση του πολίτη και τις ηλεκτρονικές συναλλαγές του στα συστήματα του Δημοσίου.
Ο Κώδικας Ψηφιακής Διακυβέρνησης περιλαμβάνει και τη σύσταση του «Ταμείου Φαιστός» για τη στήριξη, μεταξύ άλλων, και των ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων που θα αναπτύξουν εφαρμογές 5G. Πώς θα λειτουργεί το Ταμείο και οι εφαρμογές που θα αναπτυχθούν θα διευκολύνουν τη ζωή των πολιτών;
Το 5G θα αποφέρει σημαντικά έσοδα στο Δημόσιο. Υπολογίζουμε πως θα λάβουμε 370 εκατ. ευρώ από τη δημοπρασία του φάσματος συχνοτήτων. Tο 25%, δηλαδή, 90 εκατ. ευρώ από αυτά, μαζί με ιδιωτικά κεφάλαια, θα τα αξιοποιήσουμε για να δημιουργήσουμε το «Ταμείο Φαιστός», το οποίο θα επενδύσει σε ελληνικές εταιρίες προκειμένου αυτές να αναπτύξουν γρήγορα εφαρμογές τεχνολογίας 5G.
Το «Ταμείο Φαιστός» είναι μία καινοτομία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης αλλά και της χώρας μας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Δεν δίνουμε, όμως, μόνο χρήματα αλλά και συγκεκριμένες συχνότητες 5G σε ερευνητικά κέντρα, πανεπιστήμια και εταιρίες για να μπορέσουν να αναπτύξουν τις σχετικές αυτές εφαρμογές.
Δεδομένου ότι προέρχεστε από έναν τεχνολογικό κολοσσό, την Google, μπορείτε να εξηγήσετε με απλά λόγια τι σηματοδοτεί η επένδυση-μαμούθ της Microsoft στην Ελλάδα;
Η επένδυση της Microsoft στη χώρα μας αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης όχι μόνο προς την κυβέρνηση αλλά και προς τις προσπάθειες που έχουμε κάνει εδώ και 1,5 χρόνο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Στο σημείο αυτό να πούμε πως η χώρα μας έχει ήδη πραγματοποιήσει ένα πραγματικό άλμα ψηφιακής ανταγωνιστικότητας το 2020. Πλέον η Ελλάδα καταλαμβάνει για το 2020 την 46η θέση της διεθνούς κατάταξης με τις πιο ανταγωνιστικές ψηφιακά οικονομίες, έναντι της 53ης, που κατείχε το 2019, όπως αποτυπώνει το «IMD 2020 Digital Competitiveness Ranking».
Είμαστε μόλις η 8η χώρα στην Ε.Ε. που θα φιλοξενήσει data centers της Microsoft και η 27η στον κόσμο.
Εχοντας εργαστεί σε ανώτατες θέσεις σε τέτοιες εταιρίες, μπορώ να σας πω πως τέτοιες αποφάσεις δεν λαμβάνονται εύκολα από τους τεχνολογικούς κολοσσούς, καθώς περνούν από πολλά στάδια εγκρίσεων, ελέγχων και επιτροπών. Το γεγονός πως η Microsoft προέβη σε αυτήν την κίνηση στέλνει ένα μήνυμα και προς άλλες εταιρίες.
Μαζί με την αναβάθμιση της θέσης μας στον ψηφιακό γεωπολιτικό χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αναμένουμε και νέες επενδύσεις στον χώρο της τεχνολογίας που θα φέρουν έσοδα για το κράτος και θα δημιουργήσουν περισσότερες και καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας.
Μια προσπάθεια, της οποίας ηγηθήκατε, ήταν η Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών για τη δωρεάν απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων. Τι ανταπόκριση είχε η πλατφόρμα αυτή στο ευρύ κοινό;
Σε μία εποχή όπου η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία και το μέλλον της αγοράς εργασίας χτίζεται σήμερα, πρέπει να επιμορφώνεσαι διαρκώς προκειμένου να είσαι ανταγωνιστικός στη δουλειά.
Η βασική ιδέα πίσω από την Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών ήταν να παρέχουμε δωρεάν εκπαιδευτικό περιεχόμενο για ψηφιακές δεξιότητες σε όλους, όπου κι αν βρίσκονται, έχοντας μάλιστα τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τα μαθήματα σε χρόνο που τους εξυπηρετεί.
Ηδη στην παρούσα μορφή έχουμε 214 μαθήματα, τα οποία προσφέρουν περισσότερες από 1.800 ώρες εκπαίδευσης.
Οι πολίτες φαίνεται πως έχουν ανταποκριθεί στην προσπάθειά μας, αφού από τις αρχές Μαΐου, όταν και καταστήσαμε διαθέσιμη την Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών, έχουν καταγραφεί περισσότερες από 400.000 επισκέψεις, ενώ προγραμματίζουμε στη νέα της μορφή να παρέχεται και πιστοποίηση σε βασικές ψηφιακές δεξιότητες για τον γενικό πληθυσμό.
Υπό επεξεργασία αυτό το διάστημα βρίσκεται και η αλλαγή των Ταχυδρομικών Κωδίκων. Πώς θα είναι οι νέοι Ταχυδρομικοί Κώδικες και ποια τα οφέλη για τους πολίτες;
Κατ’ αρχάς, να πούμε πως έχουμε τους ίδιους Ταχυδρομικούς Κώδικες από το 1983. Ακόμα και σήμερα υπάρχουν ολόκληρα νησιά που έχουν έναν μόνο Ταχυδρομικό Κώδικα. Οι νέοι Ταχυδρομικοί Κώδικες θα αποτελούνται από δύο γράμματα και τέσσερις αριθμούς και θα προσδιορίζουν την τοποθεσία με ακρίβεια οικοδομικού τετραγώνου. Με τους νέους Ταχυδρομικούς Κώδικες θα μπορούμε, μεταξύ άλλων, να διαπιστώνουμε τις πραγματικές ταχύτητες του Διαδικτύου και να επεμβαίνουμε όποτε χρειάζεται.
Μότο του υπουργείου σας είναι τα ΚΕΠ να αποτελέσουν το μοναδικό γκισέ του Δημοσίου για τον πολίτη. Θεσμοθετώντας την ηλεκτρονική θυρίδα, αλλά και τη δυνατότητα απομακρυσμένης εξυπηρέτησης μέσω του myKEPlive, πόσο μακριά είστε από αυτόν τον στόχο; Σε τι στάδιο βρίσκεται η μετάβαση των ΚΕΠ στη νέα εποχή; Υπάρχουν υπηρεσίες που μέχρι τώρα δεν παρέχονται στα ΚΕΠ και εξετάζετε να προστεθούν σε αυτά;
Πολύ σωστά το αναφέρετε. Στόχος μας είναι να φέρουμε το κράτος στο κινητό του πολίτη, έτσι ώστε όσο το δυνατόν περισσότεροι να διεκπεραιώνουν τις συναλλαγές τους ψηφιακά. Επειδή όμως κάποιες από αυτές δεν γίνονται δίχως την παρουσία μας αλλά και επειδή υπάρχουν συμπολίτες μας που, παρά τις πρωτοβουλίες που έχουμε αναλάβει, δεν θα έχουν τις δεξιότητες για να αξιοποιήσουν το gov.gr, μετασχηματίζουμε τα ΚΕΠ έτσι ώστε να γίνουν κάποια στιγμή το μοναδικό γκισέ του Δημοσίου μόνο στις περιπτώσεις όπου η ψηφιακή εξυπηρέτηση δεν είναι δυνατή.
Η πανδημία, όμως, έφερε και μία ακόμη ανάγκη στο προσκήνιο. Να ταυτοποιηθεί ο πολίτης και να εξυπηρετηθεί μέσω τηλεδιάσκεψης απευθείας από υπαλλήλους των ΚΕΠ χωρίς να βγει από το σπίτι του. Στο πλαίσιο αυτό υλοποιήσαμε το myKEPlive έτσι ώστε έπειτα από ραντεβού να εξυπηρετηθούμε άμεσα και γρήγορα, με μόνες απαιτήσεις έναν υπολογιστή και μία κάμερα.
Η πλατφόρμα myKEPlive χρησιμοποιείται ήδη από 60 δήμους και 75 ΚΕΠ εξοικονομώντας χρόνο και μειώνοντας αισθητά τη γραφειοκρατία. Συνολικά, σε περίπου δύο μήνες λειτουργίας είχαν διεκπεραιωθεί πάνω 830 βιντεοκλήσεις για εξυπηρέτηση πολιτών.
Στο σημείο αυτό, πρέπει να σημειώσουμε -και το θεωρώ πολύ σημαντικό- πως η τεχνολογία μάς βοηθά να εξαλείψουμε τις ανισότητες. Πλέον άνθρωποι με αναπηρία μπορούν να εξυπηρετηθούν ψηφιακά από τα ΚΕΠ δίδοντας στα ΑμεΑ ίση πρόσβαση με όλους στις συναλλαγές με το Δημόσιο.
Πετύχαμε πολλά, έχουμε όμως πολλή δουλειά να κάνουμε και θα την κάνουμε. Το αποδείξαμε ακόμα και στις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας. Υπάρχει τόσο η τεχνογνωσία όσο και η πολιτική βούληση.
Ο κορονοϊός έχει εξαπλωθεί ραγδαία στη χώρα. Πλέον ισχύουν νέα μέτρα μετά και τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού. Πόσο έτοιμοι είστε να αντιμετωπίσετε ακόμα και το ενδεχόμενο ενός νέου lockdown;
Η κυβέρνηση, ακολουθώντας πάντα τις υποδείξεις των ειδικών, λαμβάνει μέτρα για τον περιορισμό της διάδοσης του κορονοϊού. Πιστεύουμε πως όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε, όπως το κάναμε και πριν από μερικούς μήνες. Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έδειξε και στο πρώτο κύμα της πανδημίας πως όταν υπάρχουν πολιτική βούληση, τεχνογνωσία και σχέδιο μπορούν να υλοποιηθούν οι ψηφιακές λύσεις που θα διευκολύνουν τη ζωή των πολιτών σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες.
Από την έντυπη έκδοση