Ενός νομοσχεδίου που έχει ως άξονα τη δημιουργία ενός νέου φορέα, υπεύθυνου για την αξιολόγηση και την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών των δημόσιων πανεπιστημίων.
«Η Παιδεία αποτελεί εθνικό πεδίο», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός και συνέχισε: «Το δημόσιο πανεπιστήμιο αντιστέκεται και παράγει. Παρά το μεθοδικό ξήλωμα της μεταρρύθμισης του 2014, οι “εργάτες” του επιμένουν να προκόβουν. Οι νησίδες προόδου και αριστείας είναι εδώ. Εχω βαθιά πίστη στο ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, το οποίο θα μπορέσει να ανοίξει πραγματικά τα φτερά του μόνο αν του δοθούν οι δυνατότητες να αποφασίζει το ίδιο για το ταξίδι του στη γνώση και την έρευνα, κάτι που επιχειρεί να κάνει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Είναι μια πρόταση ελευθερίας και ευθύνης για τα δημόσια πανεπιστήμια».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στο αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων, υπογραμμίζοντας ότι ο ίδιος το αντιλαμβάνεται ως μία δυνατότητα να καθορίσουν τα ίδια την πορεία τους αλλά και τους πόρους τους. Οι μεταρρυθμίσεις για τις οποίες μιλάμε σήμερα δεν θα στοιχίσουν ούτε ένα ευρώ στα δημόσια ταμεία. Οι μεγάλες αλλαγές συχνά δεν είναι ζήτημα χρημάτων αλλά απόφασης», υπογράμμισε.
Στην παρέμβασή του αναφέρθηκε και στην κομβικής σημασίας θέσπιστη του Κρατικού Πιστοποιητικού Πληροφορικής. Χάρη σε αυτό οι μαθητές θα μπορούν εντός του σχολείου να λάβουν γνώσεις και πιστοποίηση από το Γυμνάσιο. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που αν και έχει εξαγγελθεί και στο παρελθόν, πρώτη φορά γίνεται πράξη και έχει στόχο να δώσει πρόσβαση στο άμεσο μέλλον στους μαθητές όλων των σχολείων στη γνώση της Πληροφορικής.
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στα επόμενα βήματα της κυβέρνησης στην Παιδεία, προαναγγέλλοντας ότι θα ακολουθήσει πλήρες σχέδιο για μεταρρυθμίσεις στη Β/βάθμια και Α/βάθμια Εκπαίδευση, με διάλογο, χωρίς εκπλήξεις. «Θα διεξάγουμε αυτό το διάλογο ταυτόχρονα με αποφασιστικότητα ότι έχει έρθει η ώρα να γυρίσουμε σελίδα», σημείωσε.
Στο «κόκκινο» η συζήτηση για τα κολέγια
Παράταση για την ψήφισή του έλαβε το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο ενώ αναμενόταν να ψηφιστεί χθες, τελικά παραπέμπεται για την Πέμπτη με ονομαστική ψηφοφορία. Εκρυθμο ήταν το κλίμα χθες μέσα και έξω από τη Βουλή, με την κόντρα μεταξύ κυβέρνησης και ΣΥΡΙΖΑ να χτυπάει «κόκκινο». Αφορμή υπήρξε η διάταξη για τα κολέγια, με την υπουργό Παιδείας να κάνει λόγο για υποκρισία εκ μέρους της αξιωματικής αντιπολίτευσης και τον ΣΥΡΙΖΑ να κατηγορεί την κυβέρνηση ως «delivery των κολεγίων».
Οι βαριές εκφράσεις και οι τόνοι που ανέβηκαν επικίνδυνα αφορούσαν τη διάταξη με την οποία το υπουργείο Παιδείας επιτρέπει στους αποφοίτους κολεγίων να διεκδικήσουν μία θέση στα δημόσια σχολεία, μέσω της προκήρυξης του ΑΣΕΠ για μόνιμους διορισμούς στη Γενική Εκπαίδευση.
Η υπουργός Παιδείας είχε από την πρώτη στιγμή υπερασπιστεί το δικαίωμα των αποφοίτων των ιδρυμάτων που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού για ελευθερία εγκατάστασης και άσκησης επαγγέλματος σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για θεμελιώδη αρχή. Μάλιστα, παρέθεσε στη Βουλή μία σειρά προκηρύξεων επί ΣΥΡΙΖΑ που αναγνωριζόταν αντίστοιχα η επαγγελματική ισοτιμία των κολεγίων. «Πόση πια υποκρισία», σχολίασε απευθυνόμενη προς τον υπεύθυνο για τα θέματα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην υπουργό Παιδείας, Νίκο Φίλη.
Ο δεύτερος έκανε λόγο για υποβάθμιση των πανεπιστημίων και υπογράμμισε ότι δεν την επιβάλλει αυτή τη ρύθμιση η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά πως πρόκειται για πολιτική επιλογή. Πάντως η εν λόγω ρύθμιση έχει προκαλέσει αντιδράσεις τόσο από τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, που προχώρησαν σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας χθες στα Προπύλαια και ετοιμάζουν νέα κινητοποίηση την Πέμπτη που ψηφίζεται το νομοσχέδιο, όσο και από τον πανεπιστημιακό χώρο, με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού να ζητεί την καταψήφιση του άρθρου ζητώντας παράλληλα αξιολόγηση των κολεγίων ως προς τα προγράμματα και το προσωπικό, παρόμοια με την αξιολόγηση των δημόσιων ΑΕΙ.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έκανε δεκτό το αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία σε τρία επίμαχα άρθρα. Αυτά που αφορούν τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ, την αναστολή λειτουργίας των 37 τμημάτων που προοριζόταν να λειτουργήσουν από τον Οκτώβρη του 2020 και τα κολέγια.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει μία σειρά διατάξεων που φέρνουν σημαντικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης. Η χρηματοδότηση των ΑΕΙ πλέον θα συνδέεται σε ένα ποσοστό (20%) με την αξιολόγησή τους, ορίζεται τριετής αποκλεισμός των εκπαιδευτικών αναπληρωτών που δεν προχωρούν σε ανάληψη υπηρεσίας (σ.σ.: με την κυβέρνηση να προαναγγέλλει παράλληλα και κίνητρα με την επαναφορά της διπλής μοριοδότησης για δυσπρόσιτες περιοχές), απλοποιούνται οι διαδικασίες για τις εκδρομές που αφορούν προγράμματα και διδακτικές επισκέψεις (σ.σ.: πλέον θα αποφασίζονται από το σύλλογο διδασκόντων χωρίς να υπάγονται σε εξαντλητική γραφειοκρατία), ενώ προβλέπεται και μετάθεση κατά προτεραιότητα των πολυτέκνων.
Από την έντυπη έκδοση