Στην προ ημερησίας διάταξη συζήτηση στη Βουλή, όπου υπήρξαν αρκετές στιγμές έντασης, ο πρόεδρος της ΝΔ κατακεραύνωσε τον πρωθυπουργό για τα θέματα της Παιδείας.
O κ. Τσίπρας στην πρωτολογία του επέλεξε να αναφερθεί εκτενώς σε θέματα διαπλοκής και διαφθοράς με αφορμή τις εξελίξεις με τις τηλεοπτικές άδειες αλλά ο κ. Μητσοτάκης του υπενθύμισε ότι η συζήτηση αφορούσε την Παιδεία.
Ησασταν ηγέτης των καταλήψεων
Ο κ. Μητσοτάκης επιτέθηκε στον κ. Τσίπρα, για το παρελθόν του στο μαθητικό και φοιτητικό κίνημα, αναφέροντας ότι αναδείχθηκε ως «ηγέτης των καταλήψεων», και ανέφερε ότι αυτό το κίνημα, «συχνά παρεκτράπηκε σε εκδηλώσεις βίας». Θύμισε μάλιστα το όνομα εκείνου του κινήματος στο οποίο πρωταστατούσε τότε ο πρωθυπουργός- «Εγκέλαδος»- προσθέτοντας απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό «Είστε σαν τον Εγκέλαδο, έχετε γκρεμίσει τα πάντα».
Στέλνετε τα παιδιά σας στα ιδιωτικά σχολεία
Ο πρωθυπουργός κατηγόρησε τον πρόεδρο της ΝΔ ότι δεν στηρίζει την δημόσια παιδεία και ότι πριν μπει στην πολιτική δεν είχε περάσει ούτε απ’ έξω από δημόσιο σχολείο και πανεπιστήμιο.
«Μην με εγκαλείτε όταν στέλνετε τα παιδιά σας σε ιδιωτικό σχολείο, είναι η απόλυτη υποκρισία. Εσείς ο ίδιος δεν εμπιστεύεστε το εκπαιδευτικό σύστημα, η δικιά σας διαδρομή αναδεικνύει τον βαθμό υποκρισίας», του απάντησε ο κ. Μητσοτάκης, με τον πρωθυπουργό στην τριτολογία του να κάνει λόγο για «αντιπαράθεση καφενείου», συμπληρώνοντας πως όποιος διαφωνεί με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν σημαίνει ότι δεν έχει δικαίωμα να στείλει τα παιδιά του σε ιδιωτικό σχολείο.
Οι αιώνιοι φοιτητές
Ο κ. Μητσοτάκης επιτέθηκε και στον υπουργό Παιδείας, αναφερόμενος στο θέμα των αιώνιων φοιτητών.
Σύνοδος Κορυφής: Γιατί οι Βρυξέλλες έβαλαν φρένο στα Σκόπια - Ποια τα μηνύματα του Μητσοτάκη
«Επαναφέρετε τους αιώνιους φοιτητές. Γιατί το κάνετε;» διερωτήθηκε ρητορικά και έσπευσε να απαντήσει καταχειροκροτούμενος από τους βουλευτές της ΝΔ: «Νομίζω ότι έχω μια εξήγηση: Ο κ. Φίλης ως αιώνιος φοιτητής, αποφάσισε να πάρει το πτυχίο του! Δεν έχω άλλη εξήγηση».
Τα ερωτήματα που έθεσε ο κ. Μητσοτάκης
«Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε εμφανή και αυτονόητα. Μας χωρίζει το πώς αντιλαμβανόμαστε την παιδεία, την αριστεία, την αξιολόγηση. Γιατί εξακολουθείτε να αντιμετωπίζετε την παιδεία με όρους παρελθόντος;», είπε ακόμη ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Η Αριστεία δεν αφορά στους λίγους, αφορά στους πολλούς
Σε ό,τι αφορά την έννοια της Αριστείας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε: «Κατηγορηθήκαμε για τη χρήση αυτής της έννοιας από τη συγκυβέρνηση, ως θιασώτες του ‘’ελιτισμού’’, του ‘’κοινωνικού δαρβινισμού’’, των ‘’ολίγων’’. Η Αριστεία, όμως, δεν αφορά στους λίγους. Αφορά στους πολλούς. Αφορά στο σχολείο και το Πανεπιστήμιο ως μηχανισμούς κοινωνικής κινητικότητας και μηχανισμούς ατομικής προόδου και προκοπής – όπως συνέβη κατά τις τελευταίες δεκαετίες σε όλες τις γωνιές της πατρίδας μας».
Αναφερόμενος, κατόπιν, ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης στους βασικούς άξονες της πολιτικής της Νέας Δημοκρατίας, σημείωσε πως «η καρδιά της εκπαίδευσης χτυπά στο δημόσιο σχολείο, στο νηπιαγωγείο, στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Όλα ξεκινούν από την προσχολική αγωγή» και επανέλαβε τη δέσμευσή του ότι «με Κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας κανένα παιδί δεν θα βρεθεί εκτός παιδικού σταθμού».
Το σχέδιο για τα δημόσια σχολεία και την αξιολόγηση
Σε ό,τι αφορά στα δημόσια σχολεία ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας υπογράμμισε ότι: «Στον πυρήνα τη πρότασης μας για μια ποιοτική επανάσταση στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι η έννοια του νέου σχολείου, που θα επαναξιολογεί όλα όσα ξέρουμε για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα σχολεία στην χώρα μας. Για τα Δημοτικά είναι απαραίτητη η καθιέρωση ενός ενιαίου τύπου για όλα τα Δημοτικά Σχολεία, που θα στηρίζεται στο Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ). Το ολοήμερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είχε διευκολύνει σημαντικά τους εργαζόμενους γονείς… Και βέβαια θα επαναφέρουμε άμεσα τα πρότυπα – πειραματικά σχολεία ως νησίδες αριστείας, καινοτόμων παιδαγωγικών προσεγγίσεων και συνεχούς αξιολόγησης και προόδου.
Ιδιωτικά πανεπιστήμια
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Μητσοτάκης και στην ανάγκη για αλλαγή του άρθρου 16 του Συντάγματος τονίζοντας: «Το ζήτημα του ‘’άρθρου 16’’ υπήρξε παραδοσιακά τοτέμ των ‘’αντι-μεταρρυθμιστών’’ στη χώρα μας. Η αντίδραση όμως σε αυτή την αλλαγή είναι αποκαλυπτική τόσο συμφερόντων όσο και νοοτροπιών. Και φυσικά, αναδεικνύει μεγάλες αντιφάσεις. Κατ’ αρχάς, η Ελλάδα αναγνωρίζει τα πτυχία πανεπιστημίων άλλων χωρών – αυτονοήτως της Ε.Ε., αλλά όχι μόνο – τα οποία είναι μη κρατικά. Είναι αποδεκτό, δηλαδή, κάποιος να είναι απόφοιτος ιδιωτικού Πανεπιστημίου – κερδοσκοπικού ή μη, αρκεί αυτό να μην είναι ελληνικών συμφερόντων. Για πόσο καιρό θα συνεχίζεται αυτή η αντίφαση; Γιατί να στερήσουμε τη δυνατότητα από τη χώρα μας να μετατραπεί σε ένα περιφερειακό κέντρο Ανώτατης Εκπαίδευσης, προσελκύοντας σημαντικές επενδύσεις και δημιουργώντας δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας; Το έκανε η Κύπρος, το έκανε η Τουρκία. Ως πότε θα παραμένουμε δέσμιοι αγκυλώσεων;».
Πώς θα αναβαθμιστεί το δημόσιο Πανεπιστήμιο
Για τις παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν άμεσα προκειμένου να αναβαθμιστεί ο ρόλος του Δημόσιου Πανεπιστημίου, ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε πως αυτές πρέπει να είναι:
Άμεση έκδοση των οργανισμών και των εσωτερικών κανονισμών των ΑΕΙ, έτσι ώστε να λειτουργήσει στην πράξη ο νόμος 4009.
Αποκατάσταση της λειτουργίας και ενίσχυση των Συμβουλίων Ιδρύματος ως απαραίτητο βήμα για να υπάρχει περισσότερη λογοδοσία και εσωτερική εποπτεία της ασκούμενης διοίκησης.
Καθορισμός του ετήσιου αριθμού των εισακτέων σε Πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι. αποκλειστικά από τα ίδια τα ιδρύματα τα οποία θα ορίζουν και τον ελάχιστο βαθμό εισαγωγής.
Ανάδειξη της Ελλάδας σε διεθνές κέντρο παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών στη Ν.Α. Ευρώπη, με ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
Μεγαλύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία για να μειωθεί το χάσμα δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας.
Κίνητρα συνεργασίας μεταξύ Πανεπιστημίων και νεοφυών επιχειρήσεων που να αφορούν εφαρμοσμένη έρευνα και εμπορευματικοποίηση νέων ιδεών.
Διοργάνωση θερινών σχολείων (summer schools) από τα Ιδρύματα.
Νέος ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας με κίνητρα για δημιουργία clusters και επίτευξη οικονομίας κλίμακας στις υποδομές.
Συνεχής και περιοδική αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών, των διδασκόντων και των ιδρυμάτων και πιστοποίηση από μια ισχυρή ανεξάρτητη αρχή.
Τα βασικά σημεία της επίθεσης Μητσοτάκη στον Τσίπρα
Καταργήσατε τα πρότυπα πειραματικά σχολεία. Γιατί στερήσατε από τα παιδιά των φτωχών οικογενειών τη δυνατότητα να πάνε σε ένα καλό σχολείο και να διακριθούν;
Καταργήσατε την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού, υπονομεύσατε το δημοτικό σχολείο, μειώσατε τις ώρες του διδακτικού προγράμματος. Υποβαθμίσατε και το γυμνάσιο και το λύκειο, μετατρέπετε το γυμνάσιο σε σχολείο αυτόματης προαγωγής. Καταργήσατε την τράπεζα θεμάτων στο λύκειο, όπως και τη βάση του 9,5 για την προαγωγή από τη μία τάξη στην άλλη.
Επαναφέρατε τον κομματισμό και τον συνδικαλισμό με την επιλογή των διευθυντών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Ισοπεδώσατε και την ιδιωτική εκπαίδευση. Αντί να αναβαθμίζετε το δημόσιο σχολείο, κοντύνατε και τα ιδιωτικά σχολεία στο οποίο πηγαίνουν το 8% των μαθητών.
Παγώσατε και καταργείτε κάθε έννοια αξιολόγησης και αξιοκρατίας σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επαναφέρατε τους αιώνιους φοιτητές. Έδωσε η κυβέρνηση τη δυνατότητα ακόμη και σε όσους είχαν διαγραφεί να αποκτήσουν δικαίωμα επανεγγραφής. Έχω την εξήγηση: ο κ. Φίλης ως αιώνιος φοιτητής αποφάσισε να πάρει το πτυχίο του.
Καταργήσατε τα συμβούλια ιδρύματος των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων
Υποβαθμίσατε τα προγράμματα των μεταπτυχιακών που ήταν μία ιστορία επιτυχίας των δημόσιων πανεπιστημίων.
Ειδική αναφορά έκανε στο θέμα της διδασκαλίας των θρησκευτικών και την διάσταση απόψεων μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και της Εκκλησίας της Ελλάδος: «Σε αυτή την τυφλή πορεία σύγκρουσης δεν θα μπορούσε να μείνει εκτός η Εκκλησία της Ελλάδος», είπε ο κ. Μητσοτάκης και προσέθεσε ότι είναι μία σύγκρουση ανούσια που διχάζει τον λαό και προσβάλλει και την Εκκλησία.
«Κανείς δεν έχει αντίρρηση για την ανάγκη εξέλιξης του μαθήματος των θρησκευτικών, ούτε η Εκκλησία, αλλά αυτό κατόπιν μελέτης και όχι συγκρουσιακά.
Η αλήθεια είναι ότι το μάθημα των θρησκευτικών ήταν μία ακόμη αφορμή για να δρομολογήσετε μία σύγκρουση», ανέφερε και στη συνέχεια διάβασε την επιστολή του αρχιεπισκόπου Αθηνών προς την πολιτική ηγεσία, στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει ότι δεν έγινε ουσιαστικός διάλογος για το μάθημα των θρησκευτικών.
Υπογράμμισε ότι η μεταρρύθμιση στην Παιδεία είναι προτεραιότητα για τη ΝΔ και στο προσεχές διάστημα θα παρουσιάσει το ολοκληρωμένο πρόγραμμα του κόμματος. Σημείωσε πάντως ότι «οι βασικοί μας άξονες είναι ελεύθερο σχολείο, αδέσμευτο πανεπιστήμιο» και προσέθεσε ότι «μιλάμε για τις έννοιες της αξιοκρατίας, της αριστείας και της αξιολόγησης».
Τσίπρας: Ο Μητσοτάκης θέλει Παιδεία στα μέτρα μιας αριστοκρατίας
«Ο κ. Μητσοτάκης υπερασπίζεται μια εκπαίδευση κομμένη και ραμμένη στα μέτρα μιας αριστοκρατίας. Πιστεύει ότι χάρη σε κάποια αόρατη πρόνοια της αγοράς μπορεί να προοδεύσει ο κόσμος. Το πρόβλημά σας κ.Μητσοτάκη είναι ότι μεροληπτείτε υπέρ των ιδιωτικών σχολείων και πανεπιστημίων ενάντια στα δημόσια», επέμεινε ο κ. Τσίπρας.
«Κύριε Μητσοτάκη, το βασικό σας πρόβλημα είναι η δημόσια εκπαίδευση. Είναι τα βιώματα σας, ούτε απέξω δεν έχετε περάσει από δημόσιο σχολείο και δημόσιο πανεπιστήμιο. Υπερασπίζεστε μόνο τα ιδιωτικά», τόνισε ακόμη ο πρωθυπουργός, ενώ στο θέμα των θρησκευτικών παραδέχθηκε ότι το τελευταίο που θα ήθελε κάποιος θα ήταν μία σύγκρουση με την εκκλησία.