Η αλήθεια ήρθε από την εκπρόσωπο Τύπου του Οργανισμού, η οποία αποκάλυψε πως υπάρχει πάντα διαθέσιμο πλοίο από το στόλο των 16 αντιρρυπαντικών που μπορεί να συνδράμει εντός 24 ωρών από την αποστολή του αιτήματος.
Εδώ και 11 μέρες τόσο ο υπουργός Ναυτιλίας όσο και ο υφυπουργός, Νεκτάριος Σαντορινιός, υπεραμύνονται της τριήμερης ολιγωρίας τους να καταθέσουν αίτημα στον Οργανισμό, λέγοντας ότι το σκάφος «ΑΚΤΑΙΑ» του EMSA δεν ήταν διαθέσιμο, καθώς επιχειρούσε στην Ιο, οπότε κατέθεσαν το σχετικό αίτημα μόλις αποδεσμεύτηκε. Σύμφωνα όμως με τον Οργανισμό, θα μπορούσαν να το έχουν κάνει από την πρώτη στιγμή, καθώς υπήρχε ένας μεγάλος στόλος διαθέσιμος μέσα σε 24 ώρες!
Η εκπρόσωπος Τύπου του EMSA Ραντίνα Ρούσεβα ξεκαθάρισε χθες (στο skai.gr) ότι οι ελληνικές αρχές κατέθεσαν επίσημο αίτημα για συνδρομή του αντιρρυπαντικού στις 12 Σεπτεμβρίου αργά το βράδυ (ξημερώματα 13 Σεπτεμβρίου) ενώ από την πρώτη στιγμή αν είχε γίνει αίτημα μπορούσε να έχει φτάσει στην περιοχή ένα από τα 16 πλοία που υπάρχουν στο στόλο της εντός 24 ωρών.
Η Ελλάδα κατέθεσε αίτημα μέσω του μηχανισμού Thesis της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Πολιτικής Προστασίας και Επιχειρήσεων Ανθρωπιστικής Βοήθειας στις 12 Σεπτεμβρίου, ημέρα Τρίτη και έφτασε στα γραφεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα τα ξημερώματα της ίδιας μέρας. Σύμφωνα με την ίδια, η υπογραφή του συμβολαίου με την Ελλάδα έγινε στη 01.17 τα ξημερώματα της 13ης Σεπτεμβρίου και το πλοίο ξεκίνησε να επιχειρεί στις 11.00 π.μ. (ώρα Ελλάδος).
Το ναυάγιο σημειώθηκε ξημερώματα Σαββάτου προς Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου, ενώ από τις πρώτες πρωινές ώρες η ρύπανση είχε εμφανιστεί στη Σαλαμίνα. Οταν το πλοίο ξεκίνησε -καθυστερημένα- τις εργασίες απορρύπανσης, οι πρώτες πετρελαιοκηλίδες έκαναν την εμφάνισή τους στην Πειραϊκή. Πολλοί εικάζουν ότι λόγω του ειδικού εξοπλισμού που διαθέτει (μεγάλους βραχίονες απορρύπανσης και ραντάρ ανίχνευσης πετρελαίου στο νερό) ίσως η ρύπανση να μην εξαπλωνόταν σε τέτοιο βαθμό, αν είχε δράσει από την πρώτη στιγμή.
Συνεδριάζει σήμερα το υπουργικό Συμβούλιο - Τι περιλαμβάνει η ατζέντα
Χθες στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, όπου ο πρόεδρος της Ν.Δ. ζητούσε την παραίτηση του υπουργού για την καθυστέρηση στην αποστολή του αιτήματος, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής όχι μόνο δεν αναγνώριζε τις ευθύνες του, αλλά χαρακτήριζε τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης ως «ψεύτη» και «αδιάβαστο» για την υπόθεση του EMSA.
«Το πλοίο της EMSA ήταν σε αποστολή. Την Τρίτη το απόγευμα έφτασε στον Πειραιά να ξεφορτώσει. Ρωτήστε αυτό που σας λέω, εάν σας λέω ψέματα, τότε ζητήστε την παραίτησή μου […] Το πλοίο λοιπόν ήταν σε αποστολή, επικοινωνήσαμε με τους ανθρώπους του ΕΜSΑ εδώ, κύριε Μητσοτάκη, και μας είπαν ότι το πλοίο ήταν σε αποστολή και αυτό μπορώ να σας το αποδείξω αφού θέλετε έτσι. Οταν λοιπόν τελείωσε την αποστολή στείλαμε επίσημο αίτημα γιατί έτσι γίνεται η διαδικασία, δεν σας ενημερώνουν καλά», είπε ο κ. Κουρουμπλής, με το τέλος της ημέρας να δείχνει ότι εκείνος ήταν «αδιάβαστος» καθώς οι «άνθρωποι» τoυ EMSA ξεκαθάρισαν ότι συνομίλησαν με τις ελληνικές αρχές στις 13 Σεπτεμβρίου και όχι νωρίτερα ενώ θα μπορούσαν να έχουν στείλει ένα πλοίο από το διαθέσιμο στόλο.
«Μετά τη σημερινή επιβεβαίωση της εκπροσώπου Τύπου του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Θαλάσσιας Ασφάλειας (ΕΜSA), κυρίας Russeva, ότι η κυβέρνηση έστειλε το αίτημα συνδρομής το βράδυ της 12ης Σεπτεμβρίου, ο κ. Κουρουμπλής είναι ψεύτης με σφραγίδα και αναμένουμε την παραίτησή του», ανακοίνωσε η Νέα Δημοκρατία.
Ο υπουργός πάντως, αρνούμενος για ακόμα μία φορά να παραιτηθεί, δήλωσε ότι «οι δηλώσεις της εκπροσώπου Τύπου της EMSA Radina Russeva, όπως δημοσιεύονται στο Διαδίκτυο, επιβεβαιώνουν ότι ο κ. Μητσοτάκης δεν είναι καλά ενημερωμένος. Αποδεικνύουν ότι το ελληνικό αίτημα προς την EMSA κατατέθηκε στις 12 Σεπτεμβρίου και όχι στις 13 όπως υποστηρίζει τόσες ημέρες ο κ. Μητσοτάκης.
Δηλαδή κατατέθηκε δύο ημέρες μετά το ναυάγιο και όχι τέσσερις, όπως λέει ο αρχηγός της Ν.Δ. Θυμίζουμε στον κ. Μητσοτάκη ότι το ναυάγιο έγινε την Κυριακή 10 Σεπτεμβρίου και όχι το Σάββατο 9 Σεπτεμβρίου. Σε ό,τι αφορά τα 16 πλοία που είναι διαθέσιμα, ανά πάσα στιγμή, αρκεί να σκεφτεί κανείς ποιο πλοίο είναι προτιμότερο. Αυτό που είναι ήδη στην Ελλάδα ή το πιο κοντινό στην Ελλάδα, το οποίο ήταν στη Μάλτα και με την ιλιγγιώδη ταχύτητα των 10 κόμβων που αναπτύσσει θα ερχόταν σε 3,5 ημέρες; Προφανώς το ελληνικό πλοίο, το οποίο ανέλαβε υπηρεσία αμέσως μόλις τελείωσε την αποστολή που εκτελούσε».
Αυτό που ξέχασε ο κ. Κουρουμπλής να σχολιάσει είναι τη σαφή δήλωση της εκπροσώπου ότι μετά το επίσημο αίτημα μίας χώρας μέσα σε 24 ώρες είναι διαθέσιμο πλοίο στην περιοχή της. Συγκεκριμένα, η εκπρόσωπος Τύπου τόνισε ότι δεν σχετίζονται σε καμία περίπτωση η συνδρομή πλοίου από τον Οργανισμό με το αν εκτελούνται εργασίες καθώς υπάρχει μόνιμος στόλος σε αναμονή.
Αναστασια Βαμβακά
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου