Οι ψήφοι του «ναι» ήταν ίσες με τον αριθμό των κυβερνητικών βουλευτών, δηλαδή, 153, με 128 «όχι» από την αντιπολίτευση. «Παρών» δεν ψήφισε κανείς.
Αναφορικά με το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, συνολικά ψήφισαν 281 βουλευτές καθώς εκτός από τα 17 μέλη της ΚΟ της Χρυσής Αυγής που απείχαν από την διαδικασία, έλλειπαν οι βουλευτές της ΝΔ Νίκος Δένδιας και Αννα Μισέλ Ασημακοπούλου (σ.σ. με επιστολή ενημέρωσαν ότι καταψηφίζουν το νομοσχέδιο εκτός από τα άρθρα 70 και 71).
Μοναδική διαφοροποίηση ήταν το «παρών» της κυρίας Τασίας Χριστοδουλοπούλου στο άρθρο 56 που αφορά την διαδικασία απόλυσης των εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία. Ωστόσο, η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και αντιπρόεδρος του κοινοβουλίου έσπευσε με γραπτή ανακοίνωση να ξεκαθαρίσει πως δεν επιθυμεί να πλήξει την κυβέρνηση και πως με το «παρών» αποτελεί «εσωτερική ανάγκη να τιμήσει τον πρόωρα χαμένο αδελφό μου, Αγησίλαο Χριστοδουλόπουλο, συνδικαλιστή των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και αντιπρόεδρο της ΟΙΕΛΕ μέχρι το θάνατό του».
Κυβερνητικές πηγές ενημερώνοντας τους δημοσιογράφους υποστήριξαν πως η κυρία Χριστοδουλοπούλου είχε ενημερώσει εγκαίρως τον πρωθυπουργό «ο οποίος έδειξε την κατανόησή του για το προσωπικό της ζήτημα» όπως επισήμαναν και πρόσθεσαν ότι δεν «υπάρχει κανένα ζήτημα» με την διαφοροποίησή της.
Ο αρχηγός της Χρυσής Αυγής Νίκος Μιχαλολιάκος μαζί με τους 16 βουλευτές του κόμματος του, απέστειλαν επιστολή προς τον πρόεδρο της Βουλής Νίκο Βούτση, με την οποία δηλώνουν ότι, «δεν επιθυμούμε να νομιμοποιήσουμε με την παρουσία μας μια άκυρη, παράνομη διαδικασία». Παράλληλα αναφέρουν ότι καταψηφίζουν το νομοσχέδιο και χαρακτηρίζουν αντισυνταγματικό τον αποκλεισμό τους από την συζήτηση του πολυνομοσχεδίου.
Ολα τα κόμματα της αντιπολίτευσης ψήφισαν κατά, εκτός από τη ρύθμιση για την κατάργηση του αφορολόγητου στη βουλευτική αποζημίωση και την μείωση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια.
Τα αντίμετρα της κυβέρνησης ψήφισε ο ανεξάρτητος βουλευτής Νίκος Νικολόπουλος, ενώ πολλά άρθρα του πολυνομοσχεδίου που αφορούν διαρθρωτικές αλλαγές, ψήφισε και ο επίσης ανεξάρτητος Χάρης Θεοχάρης.
Ταυτόχρονα με την ονομαστική ψηφοφορία επί του πολυνομοσχεδίου διεξήχθη και εκείνη επί της τροπολογίας της ΝΔ για την απόδοση μέρους του πρωτογενούς πλεονάσματος στην κοινωνία.
Επι των άρθρων το σύνολο σχεδόν της αντιπολίτευσης στήριξε τα άρθρα 70 και 71 που αφορούν την μείωση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια στο 13% και την εξομοίωση της φορολογίας της βουλευτικής αποζημίωσης με τα εισοδήματα των υπόλοιπων φυσικών προσώπων.
Κεφαλογιάννης για τον ελληνικό «Iron Dome»: Θα είναι έτοιμος εντός του 2026
Σημειώνεται ότι η ψηφοφορία ήταν ονομαστική, έπειτα από σχετικό αίτημα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς τον πρόεδρο της Βουλής, που συγκέντρωσε τις απαιτούμενες υπογραφές.
Tι περιλαμβάνεται στο νέο Μνημόνιο
Με τίτλο «Συνταξιοδοτικές διατάξεις Δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του ν.4387/2016, Μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, Μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και λοιπές διατάξεις», το σχέδιο νόμου εισάγεται στη μία το μεσημέρι για επεξεργασία και εξέταση στις διαρκείς κοινοβουλευτικές επιτροπές Οικονομικών, Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, Κοινωνικών Υποθέσεων και στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου.
Το νομοσχέδιο έχει χαρακτηρισθεί από την κυβέρνηση ως επείγον και με βάση όσα προβλέπει ο Κανονισμός, ο πρόεδρος της Βουλής έταξε προθεσμία υποβολής της Έκθεσης των Επιτροπών μέχρι την Τρίτη, 16 Μαΐου 2017 και ώρα 20:00΄.
Aπόδοση 4,64 δισ. ευρώ το 2020 η οποία σκαρφαλώνει στα 4,92 δισ. ευρώ μέχρι το 2021 θα έχουν τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο νέο, συμπληρωματικό Μνημόνιο που κατατέθηκε στη Βουλή αργά το βράδυ του Σαββάτου, σήμερα εισάγεται στις επιτροπές και τα μεσάνυχτα της Πέμπτης θα τεθεί σε ονομαστική ψηφοφορία.
Το Μεσοπρόθεσμο προβλέπεται ότι οι συνταξιοδοτικές παρεμβάσεις θα ξεκινήσουν σε αξία από τα 2,49 δισ. ευρώ το 2019, για να κλιμακωθούν στα 2,58 δισ. ευρώ το 2020 και στα 2,72 δισ. ευρώ το 2021.
Ως προς τα συνταξιοδοτικά, μεταξύ άλλων, αντικαθίστανται και συμπληρώνονται διατάξεις του Ν. 4387/2016 σχετικά με τις συντάξεις του δημοσίου και των λοιπών ταμείων και ορίζεται ότι περικόπτονται, από 1.1.2019:
*η οικογενειακή παροχή (των συντάξεων του Δημοσίου) και το επίδομα συζύγου (των συντάξεων του ιδιωτικού τομέα) που εξακολουθεί να συγκαταβάλλεται με τη σύνταξη για όσους εφαρμόζονται οι προϊσχύουσες διατάξεις του Ν. 4387/2016.
*η προσωπική διαφορά που προβλεπόταν για τις καταβαλλόμενες κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016 κύριες συντάξεις κατά το μέρος που δεν υπερβαίνει το 18% της καταβαλλόμενης (κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016) σύνταξης. Κατά το μέρος που υπερβαίνει το εν λόγω ποσοστό, το επιπλέον ποσό εξακολουθεί να καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά συμψηφιζόμενο κατ΄έτος και μέχρι την πλήρη εξάλειψή του με την εκάστοτε αναπροσαρμογή των συντάξεων.
*η προσωπική διαφορά που προβλεπόταν για τις καταβαλλόμενες κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016 επικουρικές συντάξεις, κατά το μέρος που δεν υπερβαίνει το 18% της καταβαλλόμενης (κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 4387/2016) σύνταξης.
*οι προσωπικές διαφορές που προβλέπονται στο Ν. 4387/2016 για τους συνταξιούχους των οποίων οι αιτήσεις συνταξιοδότησης κατατέθηκαν /κατατίθενται εντός των ετών 2016, 2017 και 2018.
*Επίσης μετατίθεται για την 1.1.2022 η έναρξη αναπροσαρμογής (αύξησης) των συντάξεων βάσει του ΑΕΠ και του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Σοκ για τους ελεύθερους επαγγελματίες
Οπως έχει γίνει γνωστό, από 1-1-2018 αυξάνονται οι ασφαλιστικές κρατήσεις του ΕΦΚΑ.
Μείωση του αφορολόγητου στα 5.700 ευρώ
Πέραν των παρεμβάσεων στο συνταξιοδοτικό το νέο συμπληρωματικό Μνημόνιο προβλέπει παρεμβάσεις στο σκέλος του αφορολογήτου ορίου που ξεκινούν το 2020 από τα 1,92 δισ. ευρώ για να φτάσουν στα 2,058 δισ. ευρώ το 2021.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο για τα εισοδήματα που αποκτώνται από την 1.1.2020 το αφορολόγητο ποσό εισοδήματος μειώνεται στα 5.700 με 6.600 ευρώ ανάλογα με τον αριθμό των τέκνων του φορολογούμενων. Ειδικότερα η μείωση του φόρου με βάση την οποία προκύπτει το ύψος του αφορολόγητου εισοδήματος διαμορφώνεται ώς εξής:
*Στα 1.250 ευρώ απο 1.900 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους χωρίς προστατευόμενα τέκνα.
*Στα 1.300 ευρώ απο 1.950 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους με ένα προστατευόμενο τέκνο.
*Στα 1.350 ευρώ απο 2.000 ευρώ σήμερα για φορολογούμενους με δύο προστατευόμενα τέκνα
*Στα 1.450 ευρώ απο 2.100 ευρώ σήμερα για φορολούμενους με 3 τέκνα και άνω.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι αν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Ενιαίο Μηχανισμό Σταθερότητας και τις ελληνικές αρχές διαπιστώνουν ότι η εμπροσθοβαρής εφαρμογή της μείωσης του αφορολόγητου ποσού είναι αναγκαία για την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2019 τότε αυτή μπορεί να εφαρμοσθεί για τα εισοδήματα που θα αποκτηθούν από την 1.1.2019, ένα χρόνο δηλαδή νωρίτερα.
Τα έσοδα του κράτους από την περιοχή των 55 δισ. ευρώ την τριετία 2017-2019 προβλέπεται ότι θα αυξηθούν σε 56,8 το 2020 κυρίως λόγω της μείωσης του αφορολόγητου.
Οι λοιπές… περικοπές του Μνημονίου
Πέραν των προαναφερθένων οι επιπτώσεις του νέου συμπληρωματικού Μνημονίου ακουμπούν και τους απόρους-ανέργους αφού καταργούνται παροχές όπως τα επιδόματα ένδειας, απροστάτευτων τέκνων, ανεργίας νεοεισερχομένων από τον ΟΑΕΔ κλπ.
Οι δικαστικοί χάνουν την ειδική φοροαπαλλαγή που είχαν, καθώς επειδή εξομοιώνονται στην φορολογική μεταχείριση με τους βουλευτές.
Χαμένοι και όσοι υπάγονται στα ειδικά μισθολόγια καθώς ανατρέπονται τα κλιμάκια και παγώνουν οι ωριμάνσεις.
Ακόμη, επιταχύνονται οι κατασχέσεις και καθιερώνονται ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί. Τα funds μπορούν να διαχειρίζονται ακίνητα των οφειλετών, ενώ σε ότι αφορά τα εργασιακά επιταχύνονται οι ομαδικές απολύσεις.
Τέλος, ο κανόνας της 1 πρόσληψης για κάθε 5 αποχωρήσει στο Δημόσιο θα μεταβληθεί σταδιακά ως εξής: 1 προς 3 το 2018, 1 προς 2 το 2019, και 1 προς 1 από το 2020.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται μεταξύ άλλων ακόμη:
*Η μείωση του ΦΠΑ στα αγροτικά εφόδια από το 24% το 13%
*Η κατάργηση της έκπτωσης φόρου των βουλευτών για τα εισοδήματα που αποκτώνται από 1.1. 2017.
*Η υποχρεωτική υποδοχή των πληρωμών με κάρτες για όλα τα επαγγέλματα κατά ανώτατο όριο εντός 3 ετών από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
*Η επιλογή των υποθέσεων για έλεγχο από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου και υπό την προϋπόθεση ότι το 70% των υποθέσεων αυτών θα αφορά την τελευταία πενταετία. Για το 2016 το ποσοστό αυτό ορίζεται στο 50% και για το 2017 στο 60%.
*Για υποθέσεις πλαστών, εικονικών ή νοθευμένων φορολογικών στοιχείων για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί οριστικές αποφάσεις επιβολής προστίμων το ύψος του προστίμου ορίζεται στο 50% επι του φόρου που εξέπεσε. Η διάταξη αυτή αφορά και εκκρεμείς υποθέσεις στα δικαστήρια όπως και υποθέσεις για τις οποίες έχει γίνει προσφυγή στην Επιτροπή Επίλυσης Διαφορών.
*Η φορολόγηση με τις διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος απο ακίνητη περιουσία των εισοδημάτων από βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων (τύπου Airbnb) με βάση την οικονομία του διαμοιρασμού. Το μέτρο θα ισχύσει για εισοδήματα που αποκτώνται από 1.1.2017. Οι ιδιοκτήτες των ακινήτων υποχρεούνται να εγγραφούν στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής . Σημειώνεται ότι τα εισοδήματα που προκύπτουν από εκμετάλευση ακινήτων φορολογούνται σήμερα με συντελεστές που κυμαίνοναι από 15% έως 45%
Από τις εξισορροπητικές παρεμβάσεις μείωσης των φόρων τα έσοδα το 2020 εκτιμώνται σε 3,415 δισ ευρώ.
Από τις ιδιωτικοποιήσεις αναμένονται έσοδα 2,2 δισ. ευρώ το 2017 και 2,1 δισ. ευρώ το 2018.
Τα αντίμετρα
Στο πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνονται και τα περίφημα αντίμετρα, η εφαρμογή των οποίων, όμως, τελεί υπό αίρεση.
Οπως συγκεκριμένα αναφέρει το άρθρο 15 τα αντίμετρα θα εφαρμοστούν
*«Υπό την προϋπόθεση και στο βαθμό που, σύμφωνα με εκτίμηση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (…) δεν προκαλείται απόκλιση από τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους».
*«Αναπροσαρμοζόμενες στον επιτρεπόμενο βαθμό. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών διαπιστώνεται η ακριβής αντιστοιχία προς το δημοσιονομικό στόχο και ρυθμίζονται οι αναγκαίες λεπτομέρειες».
*«Αν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (…) διαπιστώσει ότι, στη βάση μίας προοπτικής εκτίμησης, είναι αναγκαία η εμπροσθοβαρής εφαρμογή του άρθρου 10 είναι αναγκαία προκειμένου να επιτευχθεί ο συμφωνημένος δημοσιονομικός στόχος πρωτογενούς ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης ύψους 3,5% για το οικονομικό έτος 2019» τότε οι διατάξεις αυτές «εφαρμόζονται για εισοδήματα που αποκτώνται από την 1.1.2019 και εφεξής», δηλαδή έναν χρόνο νωρίτερα. Έτσι «οι ελληνικές αρχές μπορούν να εφαρμόζουν τις αναγκαίες προσαρμογές, σε συμφωνία με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας». Η μείωση δεν χρειάζεται να περνάει καν από τη Βουλή, αφού «ο Υπουργός Οικονομικών δημοσιεύει στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ανακοίνωση, στην οποία περιέχονται τα συμπεράσματα της ανωτέρω εκτίμησης».
Ποια είναι τα αντίμετρα υπό αίρεση
Για το 2020:
*έκπτωση 30% ή έως 70 ευρώ για συνολικό ΕΝΦΙΑ έως 700 ευρώ
*μείωση φόρου μισθωτών από 22% σε 20%
*μείωση φόρου επιχειρήσεων από 29% σε 26%
*μείωση ειδικής εισφοράς: 0% έως 30.000 ευρώ, 2% αντί 6,5% για έως 40.000 και 6% αντί 7,5% για έως 65.000 ευρώ
*επίδομα στέγασης για 600.000 ενοικιαστές – δανειολήπτες με εισόδημα έως 9600 ευρώ
Για το 2018:
*«Βρεφονηπιακή φροντίδα» έως και 45.000 νέων θέσεων για παιδιά
*Σχολικά γεύματα στα δημόσια σχολεία
*Αύξηση στο επίδομα παιδιού
*Μείωση ή κατάργηση συμμετοχής περίθαλψης
*Μείωση φόρου στα γεωργικά εφόδια