Για παράδειγμα, σφουγγάρι για πλύσιμο πιάτων που μέχρι πριν από λίγο καιρό κόστιζε από 0,47-0,50 ευρώ, τώρα το αγοράζουν οι καταναλωτές από 0,67 έως και 1,06 ευρώ.
Αντίστοιχα, σακουλάκια για την αποθήκευση τροφίμων που οι καταναλωτές τα αγόραζαν στα 0,37 ευρώ, πλέον στοιχίζουν 0,50 ευρώ.
Χαρτομάντιλα γραφείου, και μάλιστα ιδιωτικής ετικέτας, που οι καταναλωτές αγόραζαν στην τιμή των 0,50 ευρώ, έχουν ανατιμηθεί κατά 70% φτάνοντας τα 0,85 ευρώ. Το ίδιο συμβαίνει και με το χαρτί κουζίνας των 800 γραμμ., που η τιμή του από τα 1,89 ευρώ σκαρφάλωσε στα 2,5 ευρώ.
Μεγάλες αυξήσεις καταγράφονται όμως και στα «φθηνά» τρόφιμα. Ενδεικτικά, επώνυμα ζυμαρικά σπαγγέτι από τα 0,65-0,70 ευρώ το πακέτο που πωλούνταν μέχρι πριν από 2 χρόνια, τώρα οι καταναλωτές τα βρίσκουν από 1,13-1,25 ευρώ, δηλαδή έως και 92% ακριβότερα. Επίσης, ντοματοπολτός ιδιωτικής ετικέτας από τα 0,62 ευρώ η συσκευασία των 200 γραμμ. ανήλθε στο 1 ευρώ, ενώ ένα πακέτο ζάχαρη του ενός κιλού από τα 1,2 σκαρφάλωσε στα 1,70 ευρώ. Βέβαια, παρά τις υπέρογκες ανατιμήσεις τα εν λόγω προϊόντα παραμένουν φθηνά. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη το κύμα ακρίβειας που έχει πλήξει όλους τους κωδικούς στα ράφια, γίνεται κατανοητό ότι επιβαρύνουν σημαντικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Στο μεταξύ, το ράλι των τιμών στα σούπερ μάρκετ συνεχίζεται, καθώς παρά το γεγονός ότι ο πληθωρισμός υποχώρησε τον Σεπτέμβριο στο 1,6% και τα τρόφιμα έπεσαν σε μονοψήφιο ποσοστό στο 9,4%, στοιχεία της εταιρίας ερευνών Nielsen IQ δείχνουν ότι οι αυξήσεις στο ράφι στα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης έτρεξαν με ρυθμό 10,4%. Το ίδιο διάστημα, ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αυξήθηκε κατά 9,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.
Ειδικά, δε, τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs) παρουσιάζουν παρόμοια αυξητική τάση, στο +9,5%, με την ανάπτυξη, ωστόσο, να είναι καθαρά πληθωριστική, καθώς οι όγκοι πωλήσεων μειώθηκαν έστω και οριακά κατά 0,8%. Οπως αναφέρει, μάλιστα, η Nielsen IQ, αν και ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή βρίσκεται στο +3,6%, η αύξηση της μέσης τιμής είναι πολλαπλάσια υψηλότερη, στο +10,4%.
Στις επιμέρους κατηγορίες, το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα & ποτά άγγιξαν το 10,9%, οδηγώντας σε μείωση των πωλήσεων σε όγκο κατά 1,5%. Αντίθετα, οι πιο περιορισμένες αυξήσεις τιμών (+4,3%) στις κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς είχαν ως αποτέλεσμα να βελτιωθούν κατά 4,5% οι ποσότητες που πουλήθηκαν.
Πάντως, οι καταναλωτές εξακολουθούν να στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα, κυρίως στα ιδιωτικής ετικέτας. Ετσι, το μερίδιο των PL συνέχισε την αυξητική του πορεία και από το 24,4% που ήταν στο τέλος του 2022, στο εννεάμηνο του 2023 αυξήθηκε στο 24,8%.
Από την πλευρά τους, προμηθευτές και λιανέμποροι προσπαθούν να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί εντείνοντας τις προωθητικές τους ενέργειες από 67,9% που ήταν στο τέλος της περασμένης χρονιάς στο 69,1%. Η προσπάθεια αυτή φαίνεται να αποφέρει καρπούς, καθώς 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι μπορεί να αλλάξει την επιλογή του όχι μόνο σε επίπεδο προϊόντος, αλλά ακόμη και σε επίπεδο καταστήματος, προκειμένου να πετύχει την καλύτερη δυνατή αγορά.
ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ ΣΕ «ΦΘΗΝΑ» ΠΡΟΪΟΝΤΑ
ΠΡΟΪΟΝ | ΤΙΜΗ ΠΡΟ ΚΡΙΣΗΣ ΣΕ € | ΤΙΜΗ ΣΗΜΕΡΑ ΣΕ € | ΜΕΤΑΒΟΛΗ (%) |
Σφουγγάρι για πιάτα | 0,47-0,50 | 0,67-1,06 | έως +125,5% |
Σακουλάκια αποθήκευσης τροφίμων | 0,37 | 0,50 | +35% |
Χαρτομάντιλα γραφείου | 0,50 | 0,85 | +70% |
Μακαρόνια | 0,65 | 1,13-1,25 | έως +92,3% |
Ντοματοπολτός | 0,62 | 1 | +61,3% |
Ζάχαρη | 1,2 | 1,7 | +41,7% |