Πολλοί ήταν οι καταναλωτές που απογοητεύτηκαν από το καλάθι του νοικοκυριού, καθώς ενώ περίμεναν να δουν εκπτώσεις, είδαν τις τιμές των προϊόντων είτε να μένουν στάσιμες είτε να αυξάνονται σε προϊόντα που ήταν εκτός λίστας.
Από την δική του πλευρά ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης τόνισε πως τα προϊόντα που βρίσκονται στο καλάθι του νοικοκυριού έχουν τιμές Αυγούστου: «Ποτέ δεν ισχυρίστηκα ότι θα έρθει να νικήσει τον πληθωρισμό ή να αλλάξει την κατάσταση στην αγορά. Τι μπορεί να κάνει το καλάθι; Μπορεί να φτιάξει ένα χώρο όπου το σύνολο των προϊόντων συνθέτουν τα βασικά είδη για να λειτουργήσει ενα σπίτι, άρα αγοράζοντας αυτά τα 51 προϊόντα το σπίτι σου λειτουργεί, και σε αυτά τα προϊόντα στο σύνολό τους έχεις καλύτερες τιμές». Στη συνέχεια ο υπουργός Ανάπτυξης υπογράμμισε πως ο ανταγωνισμός των εταιρειών με το καλάθι του νοικοκυριού θα ωφελήσει τους καταναλωτές: «Το καλάθι του νοικοκυριού βάζει τις αλυσίδες και τη βιομηχανία να ανταγωνιστούν μεταξύ τους σε ένα πεδίο και έχουν μεγαλύτερο κίνητρο να δείξουν τον εαυτό τους καλύτερο εκεί, γιατί έτσι θα κερδίσουν καλύτερη πελατεία ή θα χάσουν πελατεία. Ο καταναλωτής βλέπει ποια αλυσίδα έκανε την καλύτερη προσφορά και την άλλη εβδομάδα, που θα αλλάξει το καλάθι, οι αλυσίδες που έμειναν πίσω θα έχουν κίνητρο να κάνουν καλύτερη προσφορά για να πλησιάσουν εκείνους που τους ξεπέρασαν. Με αυτό τον τρόπο φτιάχνουμε ένα χώρο προστατευμένο».
Το EleftherosTypos.gr μιλώντας με τον εμπορικό διευθυντή του Bazaar Παναγιώτη Τσαγκάρη προσπάθησε να απαντήσει στις πιο «καυτές» ερωτήσεις και απορίες των καταναλωτών που διατυπώθηκαν από τις πρώτες ώρες εφαρμογής του μέτρου.
Αρχικά μας μίλησε για την παρανόηση που υπάρχει σχετικά με το κόστος του καλαθιού σε κάθε σούπερ μάρκετ: «Αν κάποιος καθίσει και αθροίσει όλους τους κωδικούς και δει το συνολικό αποτέλεσμα θα βγάλει μία εσφαλμένη εντύπωση για το τι πραγματικά συμβαίνει. Μπορεί ας πούμε το Βazaar να εμφανίζεται ως το σουπερ μάρκετ που έχει το ακριβότερο καλάθι και μάλιστα με πολύ μεγάλη διαφορά από τους υπόλοιπους αλλά δεν είναι έτσι. Εμείς επιλέξαμε να βάλουμε όλους τους κωδικούς με προσφορές δίνοντας το φθηνότερο ανά κατηγορία αλλά ο καταναλωτής φυσικά και δεν θα πάρει τέσσερις διαφορετικές συσκευασίες πάνες ή τρία διαφορετικά γάλατα. Για αυτό και το τελικό άθροισμα δεν αντιπροσωπεύει την πραγματικότητα».
Ο κ. Τσαγκάρης αναφερόμενος στην ουσία του μέτρου και πως αυτό θα βοηθήσει τον καταναλωτή μας επισήμανε: «Παρόλο που οι ιδιωτικές ετικέτες που είναι η πλειοψηφία των προϊόντων που είναι στα καλάθια πάντα ήταν πιο φθηνές ο ενημερωμένος καταναλωτής μπορεί να ωφεληθεί. Τα σούπερ μάρκετ κάθε 15 ημέρες έβγαζαν ένα φυλλάδιο με προσφορές. Ουσιαστικά με το καλάθι του νοικοκυριού αυτό το φυλλάδιο θα έρχεται στα χέρια του καταναλωτή με το καλάθι του νοικοκυριού κάθε εβδομάδα. Αυτό θα βοηθήσει στον ανταγωνισμό καθώς όλοι θα ψάχνουμε να κάνουμε όσο το δυνατόν καλύτερη προσφορά όχι κάθε 15 ημέρες αλλά κάθε εβδομάδα».
Τι απαντά όμως στις καταγγελίες των πολιτών ότι πολλές τιμές προϊόντων λίγο πριν την έναρξη του καλαθιού του νοικοκυριού αυξήθηκαν αισθητά; «Εδώ υπάρχει ακόμη μία παρανόηση. Οι λιανέμποροι δεν ανεβάζουν τις τιμές, αλλά αυτό γίνεται από τους προμηθευτές. Οι προμηθευτές μας ενημερώνουν για την αύξηση της τιμής ένα μήνα πριν και αυτή η αύξηση ποτέ δεν θα την δείτε να περνάει στα ράφια πριν περάσει αυτό το χρονικό διάστημα. Αν τιμολογηθεί παραπάνω ένα προϊόν δεν μπορούμε να αφήσουμε τις τιμές εκεί που ήταν. Αυτό όπως καταλαβαίνετε δεν μπορεί να συμβεί σε προϊόντα μικρής διάρκειας ζωής (πχ φρέσκο γάλα κλπ)».
Καλάθι νοικοκυριού: Η διαδικασία
Ο κατάλογος των καταναλωτικών προϊόντων πρέπει να αποστέλλεται σε εβδομαδιαία βάση, κάθε Τετάρτη. έως τις 9:00 π.μ. Η ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού για τα προϊόντα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» μπορεί να γίνεται και μέσω ειδικού σήματος που τοποθετείται επί των προϊόντων ή στο φυσικό ή στον ηλεκτρονικό χώρο πώλησής τους ή σε κάθε μέσο με το οποίο τα προϊόντα διαφημίζονται στον καταναλωτή. Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» μπορούν να αποκτούν πρόσβαση στο ειδικό σήμα αποστέλλοντας σχετικό αίτημα στην ηλεκτρονική διεύθυνση [email protected]. Απαγορεύεται η χρήση του ειδικού σήματος της παρ. 1 από επιχειρήσεις που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού».
Στις επιχειρήσεις που παραβιάζουν την ως άνω απαγόρευση επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις, σύμφωνα με το άρθρο 13α του ν. 2251/1994. Αρμόδια αρχή για τον έλεγχο εφαρμογής του «καλαθιού του καταναλωτή» ορίζεται η Διεύθυνση Διαχείρισης Δεδομένων, Στατιστικής και Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ). Οι κυρώσεις για μη αποστολή ή ελλιπή αποστολή καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους (διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής πλήρους καταλόγου) επιβάλλονται με απόφαση του Διοικητή της ΔΙΜΕΑ. Κατά της απόφασης επιβολής προστίμου χωρεί προσφυγή ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων, εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας. Οι επιβαλλόμενες κυρώσεις εισπράττονται σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ) και αποδίδονται στον κρατικό προϋπολογισμό.
Ειδήσεις σήμερα
Ανδρέας Πάτσης: Παραπέμπεται στον εισαγγελέα – Τι αποφάσισε η επιτροπή Πόθεν Έσχες της Βουλής
Συντάξεις: Πιλοτική δίκη για αυξήσεις στο δημόσιο