Ξαπλώστρες
Τα τελευταία χρόνια αυξάνεται όλο και περισσότερο ο χώρος που καταλαμβάνουν οι ξαπλώστρες στις παραλίες. Γεγονός που οδήγησε, φέτος, στη «γέννηση» του «κινήματος της πετσέτας», με βασικό αίτημα τον περιορισμό της καταχρηστικής κατάληψης των ακτών με ξαπλώστρες από τουριστικές επιχειρήσεις. Το παράδοξο, βέβαια, είναι πως δεν αυξήθηκαν μόνον οι ξαπλώστρες, αλλά και οι τιμές τους.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ (Ενωση Καταναλωτών – Η Ποιότητα της Ζωής) έλαβε, φέτος, περίπου 400 καταγγελίες (γραπτές και τηλεφωνικές) για τιμές εισόδου και ξαπλώστρας στα beach bars, αλλά και για το αυξημένο κόστος των ειδών προς κατανάλωση (π.χ. καφές, σάντουιτς κ.λπ.).
Από στοιχεία της Ενωσης προκύπτει πως το κόστος των οργανωμένων παραλιών στην Αττική, το περασμένο καλοκαίρι, ήταν απαγορευτικό για την πλειονότητα των ελληνικών οικογενειών. Χαρακτηριστικά σημειώνεται πως μία τετραμελής οικογένεια έπρεπε να διαθέσει για είσοδο και ξαπλώστρες περίπου 25-30 ευρώ στις πιο οικονομικές παραλίες. Ποσό που ξεπερνούσε τα 40 ευρώ με την αγορά νερού, καφέ, χυμού, τοστ κ.λπ.
Τρόφιμα
Πάνω από 600 καταγγελίες (γραπτές και τηλεφωνικές) το τρίμηνο Ιουνίου – Αυγούστου 2023 σχετίζονταν με αυξήσεις τιμών στα τρόφιμα και στα είδη πρώτης ανάγκης. Τους τελευταίους δύο μήνες περίπου, το μεγαλύτερο μέρος των καταγγελιών για τρόφιμα αφορά σε αυξήσεις στο ελαιόλαδο.
Οπως υπογραμμίζουν από την ΕΚΠΟΙΖΩ, η τιμή του ελαιόλαδου έχει διπλασιαστεί στα ράφια των σούπερ μάρκετ και έχει φτάσει να συνιστά, πλέον, είδος πολυτελείας για πολλά νοικοκυριά. Σημειώνεται πως το φθινόπωρο του 2022 η τιμή του κυμαινόταν από 5,45 έως 5,75 ευρώ το λίτρο και σήμερα κοστίζει από 7,5 (ιδιωτικής ετικέτας) έως 14 ευρώ το λίτρο (επώνυμο, εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο).
Σημειώνεται πως η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) κατέγραψε αύξηση -σε ετήσια βάση- για τα έλαια-λίπη της τάξεως του 12% (Δείκτης Τιμών Καταναλωτή: Αύγουστος 2023). Παράλληλα, από στοιχεία της Eurostat προκύπτει πως, τον περασμένο Ιούνιο, η τιμή του ελαιόλαδου είχε αυξηθεί κατά 21,9% σε σχέση με ένα χρόνο πριν.
Από κει και πέρα, όπως επεσήμανε η νομική σύμβουλος της ΕΚΠΟΙΖΩ, Βίκυ Τζέγκα, στον «Ε.Τ.» της Κυριακής: «Γενικά για τα τρόφιμα, οι τιμές στα νησιά είναι κατά 20%-30% αυξημένες σε σύγκριση με την ενδοχώρα. Μάλιστα, για τα φρούτα και τα λαχανικά παρατηρείται το φαινόμενο οι καταστηματάρχες να μην αναρτούν εμφανώς τις τιμές κιλού».
Διαμονή
Ταυτόχρονα, η Ενωση έχει λάβει αρκετές καταγγελίες για καταλύματα και ξενοδοχεία, οι οποίες -ως επί το πλείστον- αφορούν σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Στελέχη της ΕΚΠΟΙΖΩ κάνουν λόγο για 300 γραπτές και τηλεφωνικές καταγγελίες μέσα στο καλοκαίρι. Αυτές σχετίζονται -μεταξύ άλλων- με υπέρογκες τιμές διανυκτέρευσης, που δεν ανταποκρίνονται στις παρεχόμενες υπηρεσίες και είναι κατώτερες των διαφημιζομένων (π.χ. βρόμικοι χώροι, φτωχό ή καθόλου πρωινό, κακή εξυπηρέτηση, μικρά δωμάτια, συνθήκες υγιεινής – ανύπαρκτη καθαριότητα), και με παραβάσεις από τους ξενοδόχους της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή. Για παράδειγμα:
– Ιδιοκτήτες καταλυμάτων απαιτούσαν προκαταβολή έως και 50% ή το συνολικό ποσό της κράτησης.
– Σε περιπτώσεις που οι καταναλωτές είχαν ακυρώσει την κράτησή τους, έγκαιρα ή λόγω ανωτέρας βίας, αρνούνταν ή ανέβαλλαν την επιστροφή της προκαταβολής.
– Σε πελάτες που αποχώρησαν λόγω πλημμελών υπηρεσιών (μη τήρηση των κανόνων υγιεινής, υπόγεια δωμάτια κ.ά.) δεν δέχονταν την επιστροφή χρημάτων.
Εστιατόρια
Οι καταγγελίες για εστιατόρια και ταβέρνες έφτασαν το περασμένο καλοκαίρι κοντά στις 140 (προφορικές και γραπτές). Οι καταναλωτές διαμαρτυρήθηκαν για τις υψηλές τιμές με τις οποίες ήρθαν αντιμέτωποι, ιδίως στα νησιά. Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα υψηλού κόστους είναι τα παρακάτω:
– χωριάτικη σαλάτα: 10 ευρώ,
– μερίδα τηγανητές πατάτες: 4-5 ευρώ,
– σουβλάκι: 4,5 ευρώ,
– κρέπα: 6 ευρώ κ.λπ.
Επιπλέον, υπήρξαν καταγγελίες για παράνομες χρεώσεις σε κουβέρ, ψωμί ή εμφιαλωμένο νερό στο λογαριασμό των καταναλωτών. Επί της ουσίας, οι επιχειρήσεις χρέωσαν τους πελάτες για τα παραπάνω, παρότι δεν τα είχαν ζητήσει.
Ακτοπλοϊκά
Οι καταγγελίες για ακτοπλοϊκά προσεγγίζουν τις 300 και αφορούν στις αυξημένες τιμές των εισιτηρίων, που φτάνουν να είναι κατά 30%-35% ακριβότερα σε σχέση με τα δύο προηγούμενα έτη. Επίσης, καταγράφηκαν περιπτώσεις όπου οι εταιρίες αρνήθηκαν την επιστροφή χρημάτων σε συνθήκες έκτακτης ανάγκης και δεν αποζημίωσαν τους καταναλωτές σε ακυρώσεις δρομολογίων και καθυστερήσεις.
Ταξί
Τέλος, πληθαίνουν οι καταγγελίες για οδηγούς ταξί. Περί τις 80 καταγράφηκαν από την ΕΚΠΟΙΖΩ το περασμένο καλοκαίρι, προερχόμενες και από ξένους τουρίστες, που αφορούσαν σε αισχροκέρδεια και απάτη, αφού οι οδηγοί χρέωναν υπέρογκα ποσά ακόμη και για μικρές διαδρομές, ενώ παράλληλα δεν χορηγούσαν απόδειξη.
«Διαμέρισμα 330€ με βρόμικα σεντόνια και… κατσαρίδες»
«Εκανα κράτηση 12-15/08 στο διαμέρισμα… μέσω της πλατφόρμας booking. Ο διαχειριστής επικοινώνησε μαζί μου τηλεφωνικά στις 12/08 και μου είπε ότι και τα δύο δωμάτια ανήκαν στον ίδιο. Του εξήγησα ότι στο ένα θα μείνουμε 3 άτομα και ρώτησα ποιο ήταν το μεγαλύτερο. Ηρθε ο κύριος να μας το δείξει και του ζητήσαμε επιπλέον πετσέτες και σεντόνια και μας είπε ότι το κόστος είναι 330 ευρώ γι’ αυτό το δωμάτιο και 270 ευρώ για το άλλο. Μας ζήτησε να τον πληρώσουμε τοις μετρητοίς. Κάτι που έγινε άμεσα καταβάλλοντας 600 ευρώ, για τα οποία ακόμη δεν έχουμε πάρει απόδειξη. Τα σεντόνια στο δωμάτιο ήταν βρόμικα και το βράδυ σκοτώσαμε δύο κατσαρίδες. Εκανα σχόλιο στο booking χωρίς να αναφέρω τα παραπάνω, αλλά βαθμολογώντας μέτρια τη διαμονή μου. Από εκείνη τη στιγμή δέχομαι μηνύματα με κακοήθειες, ύβρεις και προσβλητικά σχόλια. Μου ζητάει αποζημίωση 50 ευρώ για τη διαμονή του τρίτου ατόμου, κάτι που δεν το ζήτησε αρχικά, καθώς και για καθαρίστρια, για την οποία μας είχε επιβεβαιώσει ότι θα έρθει να καθαρίσει, αλλά δεν ήρθε ποτέ».
«Χρέωση κουβέρ 1€ το άτομο»
«Στα εστιατόρια εδώ στην Κρήτη o πελάτης καλωσορίζεται με ψωμί και βούτυρο ή κάποιο άλλο spread, χωρίς κάποια ερώτηση στον πελάτη πριν. Χθες, παρατήρησα στο λογαριασμό ότι υπάρχει χρέωση κουβέρ με 1 ευρώ. Μπορώ να κάνω κάποια καταγγελία; Επίσης, στο μοναδικό κλαμπ του χωριού ενημερώθηκα ότι η πληρωμή με κάρτα είναι εφικτή μόνο τα Σαββατοκύριακα. Είναι νόμιμο;».
«Ακύρωσα κράτηση, δεν με ενημερώνουν για τα χρήματα»
«Είχα κάνει κράτηση για ένα δωμάτιο με επιταγές κοινωνικού τουρισμού. Για να μου το κρατήσουν, μου ζήτησαν να βάλω σε λογαριασμό τράπεζας όλο το ποσό για το χρονικό διάστημα που θα καθόμασταν, δηλαδή για 2 άτομα από 4 ευρώ επί 6 ημέρες, σύνολο 48 ευρώ συν 9 ευρώ για κάτι άλλο. Ολα μαζί: 57 ευρώ. Δεν ξέρω εάν έπρεπε να γίνει έτσι, αλλά εγώ τα πλήρωσα. Τώρα, λόγω του ότι χτύπησα και δεν θα μπορέσω να πάω, ακύρωσα την κράτηση, αλλά δεν με ενημερώνουν για τα χρήματα. Τι πρέπει να κάνω;».
«Μας άλλαξαν δωμάτιο, φύγαμε από το ξενοδοχείο»
«Είχαμε κάνει κράτηση στο ξενοδοχείο… στα… της Τήλου για 7 διανυκτερεύσεις, 8 με 15 Αυγούστου 2023, για το δίκλινο δωμάτιο 3ου ορόφου, ρετιρέ, επιφανείας 32 τ.μ. με μεγάλη βεράντα και είχαμε στείλει και προκαταβολή 750 ευρώ. Ομως, όταν φτάσαμε στην Τήλο, το μεσημέρι της Τρίτης 8 Αυγούστου, η υπεύθυνη του ξενοδοχείου μάς ενημέρωσε ότι το δωμάτιο που είχαμε κλείσει δεν ήταν διαθέσιμο, γιατί ο προηγούμενος πελάτης είχε χάσει το πλοίο! Το δωμάτιο που μας πρόσφεραν ήταν στον 2ο όροφο, επιφανείας 24 τ.μ., χωρίς βεράντα, αλλά μόνο με μικρό μπαλκονάκι. Μας έγινε πρόταση για έκπτωση 30 ευρώ για 3 ημέρες και μετά από 3 ημέρες μεταφορά στο δωμάτιο που είχαμε κλείσει, πράγμα εξαιρετικά άβολο. Σημειωτέον ότι το προηγούμενο βράδυ, στις 7 Αυγούστου, στις 21:00, λάβαμε μήνυμα από τον διευθυντή του ξενοδοχείου, αλλά δεν ανέφερε τίποτα για την αλλαγή του δωματίου. Αρνηθήκαμε να παραμείνουμε στο ξενοδοχείο και φύγαμε. Δεν δέχονται την επιστροφή των χρημάτων. Τι πρέπει να κάνουμε;».