Για να ξεμπλοκάρει η διαδικασία το υπουργείο θα κινηθεί σε δύο άξονες. Ο πρώτος, όπως εξήγησε στον «Ε.Τ.» ο κ. Σταθόπουλος αφορά την εγκύκλιο που θα βγει τις επόμενες ημέρες «μέσω της οποίας θα διαχωριστούν τα πρόδηλα σφάλματα από τις ενστάσεις. Στην εγκύκλιο θα μπουν δηλαδή σε προτεραιότητα τα πρόδηλα σφάλματα που είναι και μεγάλος όγκος για να τελειώνουμε το συντομότερο. Από εκεί και πέρα, εφόσον η αποχή των δικηγόρων στην υπόλοιπη Ελλάδα συνεχιστεί, θα εξετάσουμε τα δεδομένα» τονίζει, επισημαίνοντας παράλληλα ότι το πρόβλημα της αποχής τους κάπως εξομαλύνεται καθώς «εδώ και δύο βδομάδες δεν υπάρχει θέμα στην Αττική, έχει τελειώσει, αλλά υπάρχουν σύλλογοι της επαρχίας που συνεχίζουν».
Ο δεύτερος άξονας για να «τρέξουν» οι επιτροπές τις ενστάσεις έχει να κάνει με την καθυστέρηση των πληρωμών – που για πολλούς αποτελεί και το λόγο που δεν εξετάζονται. Σύμφωνα ωστόσο με τον γενικό γραμματέα, οι υποθέσεις δεν εκδικάζονται λόγω της αποχής των δικηγόρων από τον Νοέμβριο. Σε σχέση με το διαδικαστικό κομμάτι των πληρωμών, επεσήμανε ότι «από 1.1.2023 η πληρωμή για τις συνεδριάσεις γίνεται από το Πράσινο Ταμείο το οποίο την περασμένη Παρασκευή ολοκλήρωσε το διαγωνισμό που έτρεχε για το πληροφοριακό σύστημα μέσω του οποίου θα μπορούν να γίνονται πληρωμές σε φυσικά πρόσωπα (σ.σ. δεν μπορούσε μέχρι πρότινος να γίνεται) και έτσι αναμένεται άμεσα να υπάρξει ανάδοχος για να μπορέσουν να ξεκινήσουν οι καταβολές στο 2ο εξάμηνο του έτους και οι οποίες θα αφορούν τις πληρωμές των επιτροπών του 2023».
Να σημειωθεί ότι συνολικά είχαν υποβληθεί 334.938 αντιρρήσεις, οι οποίες αφορούν πάνω από 2,6 εκατ. στρέμματα, έκταση που αντιστοιχεί στο 1,9% της χώρας. Οι περισσότερες αντιρρήσεις στους δασικούς χάρτες είχαν υποβληθεί στην Αττική (28.552), στα Χανιά (20.818), στα Ιωάννινα (17.305), στη Λακωνία (15.478) και ακολουθούσαν η Λάρισα, η Μεσσηνία και η Αιτωλοακαρνανία.
Δεδομένου ότι το επόμενο διάστημα κρίνεται κρίσιμο για την εξέταση αντιρρήσεων, η αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός Γραμματή Μπακλατσή, δίνει χρηστικές οδηγίες για όσα πρέπει να ξέρουν οι πολίτες.
- Πώς αποχαρακτηρίζονται δασικές εκτάσεις μετά την κύρωση του δασικού χάρτη και σταματά η διεκδίκηση από το Ελληνικό Δημόσιο;
Βρισκόμαστε ενάμιση χρόνο μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας της Αναμόρφωσης των Δασικών Χαρτών της χώρας και της κύρωσής τους με την έκδοση σχετικής απόφασης του γενικού γραμματέα Δασών και τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ομως χιλιάδες είναι οι πολίτες , που καθυστερημένα διαπιστώνουν, ότι η ιδιοκτησία τους φαίνεται δασική και διεκδικείται από το Ελληνικό Δημόσιο. Αυτό συμβαίνει συνήθως κατά τη διαδικασία της ανάρτησης των δικαιωμάτων στο Κτηματολόγιο και κατά τη διαδικασία σύνταξης συμβολαίου.
Σε αυτήν την περίπτωση οι ιδιοκτήτες δεν πρέπει να τρομοκρατούνται, γιατί έχουν ακόμα μία ευκαιρία να διορθώσουν τα λάθη στους δασικούς χάρτες χωρίς να πληρώσουν ούτε ένα ευρώ, εφόσον αντιλήφθηκαν έστω και καθυστερημένα, ότι λανθασμένα τα αγροτεμάχιά τους εμφανίζονται ως δασικές εκτάσεις στους κυρωμένους δασικούς χάρτες.
Η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν δεν είναι αυτή της αντίρρησης, αλλά της αίτησης διόρθωσης προδήλου σφάλματος. Οι αιτήσεις υποβάλλονται στην τοπική Διεύθυνση Δασών, για να μπορέσει η υπηρεσία να προβεί στη διόρθωσή τους.
Θα πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι η αίτηση διόρθωσης δεν αφορά στις περιπτώσεις που φαίνεται ξεκάθαρα ότι οι εκτάσεις είναι δασικές ή ξεχερσωμένες ή δασωμένοι αγροί, αλλά ότι πρόκειται για περιπτώσεις λάθους, ανακρίβειας και ασάφειας του δασικού χάρτη. Σε αυτήν την περίπτωση το κράτος αναγνωρίζει ότι είναι αναγκαία η αποκατάσταση των σφαλμάτων, δεδομένου ότι μετά την κύρωση του δασικού χάρτη οι πολίτες έχουν μόνο το δικαίωμα να κινηθούν νομικά.
Μέχρι στιγμής, δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτητών βρίσκονται εγκλωβισμένοι, γιατί ενώ έχουν δικαιωθεί από τις Δ/νσεις Δασών, λόγω γραφειοκρατίας και υποστελέχωσης των υπηρεσιών δεν έχει αλλάξει ο Δασικός Χάρτης και δεν μπορούν να αξιοποιήσουν το ακίνητό τους.
- Τι προβλέπεται για όσους έχασαν την προθεσμία να κάνουν αντίρρηση κατά του δασικού χάρτη ;
Επιτρέπεται μετά τη μερική κύρωση του δασικού χάρτη η αναμόρφωσή του, με την προσθήκη ή διαγραφή των εκτάσεων που υπάγονται ή παύουν να υπάγονται σε αυτόν σύμφωνα με τη δασική νομοθεσία ή με δικαστικές αποφάσεις που κρίνουν επί των πράξεων αυτών, με δικαστικές αποφάσεις επί του ιδιοκτησιακού ζητήματος των εκτάσεων που έπρεπε είτε να συμπεριληφθούν στο δασικό χάρτη είτε εσφαλμένα αποτυπώθηκαν κατά την κατάρτισή του και δεν απεικονίζονται σε αυτόν. Επίσης υπάρχει και η περίπτωση διόρθωσης του χάρτη λόγω προδήλων σφαλμάτων.
- Τι ισχύει με την κυριότητα των εκτάσεων μετά την αναμόρφωση ;
Για τις εκτάσεις του δασικού χάρτη, που προστίθενται ως Α/Α και δεν υπάγονταν στο δασικό νόμο κατά το χρόνο κύρωσης αυτού, δεν διεκδικούνται δικαιώματα από το Ελληνικό Δημόσιο κατά τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.
Επίσης το Ελληνικό Δημόσιο δεν προβάλλει και δεν διεκδικεί δικαιώματα κυριότητας σε εκτάσεις, που, σύμφωνα με τον δασικό χάρτη, διέπονται από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας και αφορούν σε πολύγωνα ή λωρίδες, που δημιουργούνται από την εφαρμογή των κτηματολογικών διαγραμμάτων επί των δασικών χαρτών, των οποίων αντιστοίχως το εμβαδόν δεν υπερβαίνει τα 100 τ.μ. ή βρίσκονται εντός της ζώνης συμβατότητας σχήματος των γεωτεμαχίων, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές κατάρτισης του Εθνικού Κτηματολογίου.
- Πότε γίνεται η αναμόρφωση του δασικού χάρτη και πώς ;
Η νομοθεσία δεν προβλέπει συγκεκριμένο χρόνο για να γίνει η διόρθωση. Θεωρητικά κάθε φορά που εξετάζεται ένα αίτημα διόρθωσης και προκύπτει διόρθωση, πρέπει η οικεία Διεύθυνση Δασών να στείλει σχετική εισήγηση στη Γενική Διεύθυνση Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία θα πρέπει κι αυτή να την εγκρίνει και στη συνέχεια να κυρωθεί με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δασών.
Πρακτικά όμως, είναι δύσκολο να βγαίνουν συνεχώς αποφάσεις αναμόρφωσης του χάρτη, γι’ αυτό και το αρμόδιο υπουργείο θεωρεί ότι θα πρέπει να συγκεντρώνονται οι υποθέσεις και σε ετήσια βάση να γίνεται η αναμόρφωση του χάρτη.
- Ποιους αφορά η αίτηση διόρθωσης;
Αφορά αποκλειστικά τους ιδιοκτήτες εκτάσεων γης εκτός σχεδίου πόλης στις περιοχές όπου έγινε μερική κύρωση του δασικού χάρτη.
- Πού μπορώ να ενημερωθώ ;
Ο Κυρωμένος Δασικός Χάρτης είναι διαθέσιμος στις ιστοσελίδες www. Ktimatologio.gr. και στις Δ/νσεις Δασών. Επίσης, αν δεν ξέρετε την ακριβή θέση του χωραφιού σας, μπορείτε να απευθυνθείτε σε τοπογράφο μηχανικό για να εντοπίσει το ακίνητό σας και να σας συμβουλέψει αν όντως εμφανίζεται το ακίνητο ως δασικό στο δασικό χάρτη και τι πρέπει γίνει ώστε να διορθωθεί.
- Ποια δικαιολογητικά καταθέτω για να διορθωθεί ο χάρτης λόγω προδήλου σφάλματος ;
Ο ενδιαφερόμενος πρέπει να καταθέσει τα εξής:
-Σχετική αίτηση προς τη Δ/νση Δασών
-Συμβόλαιο της ιδιοκτησίας του
-Το Ε9
-Φωτοτυπία Ταυτότητας
-Συντεταγμένες της έκτασης σε ΕΓΣΑ 87
-Εγγραφα της Διοίκησης (π.χ. παραχωρητήριο, Πράξη χαρακτηρισμού, βεβαίωση μηχανικού για κτίσμα προ του 1955, κ.λπ.)
- Ποια είναι τα λάθη που διορθώνονται;
Τα λάθη διαχωρίζονται στις εξής κατηγορίες :
– Σφάλματα που οφείλονται στα χαρτογραφικά υπόβαθρα.
Ελέγχεται γενικά η ακρίβεια του χάρτη, που δημιουργήθηκε από τη σύνθεση δύο διαφορετικών εικόνων του 1945 και του 2007, γιατί σ΄ αυτό το διάστημα έγιναν μεγάλες αλλαγές στο τοπίο.
– Σφάλματα που οφείλονται σε λάθος τοποθέτηση των θεματικών οριογραμμών.
Να μη περάστηκε δηλαδή σωστά η γραμμή που χωρίζει μια δασική έκταση, από ένα κτήμα. Αυτό συμβαίνει κυρίως στις άκρες των χωραφιών που συνορεύουν με δασική έκταση, όπου το φούντωμα της φυλλωσιάς βρίσκεται εντός ιδιωτικής αγροτικής έκτασης.
– Σφάλματα που οφείλονται σε παράλειψη ή λάθος απεικόνισης θεματικών εκτάσεων (αφορούν μορφή ή χαρακτήρα).
Για παράδειγμα, να εμφανίζεται ως δασική έκταση μια δενδροκαλλιέργεια ή ένας παλιός ελαιώνας, που λόγω της έντονης κλίσης του εδάφους κατά τη φωτοερμηνεία των αεροφωτογραφιών ερμηνεύτηκε ως δάσος.
– Σφάλματα που οφείλονται σε παράλειψη ή λάθος εγγραφών στοιχείων (αντιστοίχισης).
Π.χ. δεν γράφει μέσα στο πολύγωνο τι χαρακτήρα έχει η έκταση (Δ.Δ., Α.Δ., Δ.Α., Α.Ν., Δ.Χ., κ.λπ.).
– Σφάλματα που οφείλονται σε τροποποιημένα στοιχεία κατόπιν επεξεργασίας εικόνας λόγω διαβαθμισμένων περιοχών.
Ως διαβαθμισμένες περιοχές εννοούμε τις εκτάσεις που για λόγους εθνικής ασφάλειας παρουσιάζονται επεξεργασμένες στο χάρτη και αυτό μπορεί να επηρέασε και τη γύρω περιοχή.
– Σφάλματα λόγω συμπερίληψης πεδινών χορτολιβαδικών, βραχωδών ή πετρωδών εκτάσεων.
Ως «πεδινές» θεωρούνται οι εκτάσεις που βρίσκονται σε υψόμετρο μικρότερο των 100 μέτρων με μέση κλίση μικρότερη του 8% και μέγιστη κλίση μικρότερη του 12%, οι οποίες φέρουν χορτολιβαδική βλάστηση ή είναι βραχώδεις και οι οποίες θα πρέπει να φαίνονται ως «άλλης μορφής/κάλυψης» (ΑΑ) στο δασικό χάρτη.
– Σφάλματα λόγω συμπερίληψης χορτολιβαδικών, βραχωδών ή πετρωδών εκτάσεων αναγνωρισμένων ως ιδιωτικών.
Σε αυτή την κατηγορία υπάγονται τα κληροτεμάχια που δόθηκαν με παραχωρητήρια σε ιδιώτες.
– Σφάλματα λόγω συμπερίληψης τεχνητών δασικών φυτειών ως δασικών εκτάσεων.
Πρόκειται για φυτείες (π.χ. λευκώνες, χριστουγεννιάτικα δένδρα, δασικές φυτείες), που δημιουργούνται επί ιδιωτικών γεωργικών εκτάσεων, με σκοπό την υλοτομία, τη διακίνηση και εμπορία δασικών προϊόντων.
– Ειδικά σφάλματα που οφείλονται σε παράλειψη απεικόνισης πράξεων της διοίκησης πριν την κύρωση του δασικού χάρτη.
Αυτή η κατηγορία καλύπτει περιπτώσεις όπως: να μην περάστηκε σωστά η πράξη χαρακτηρισμού του δασαρχείου, ή το όριο του σχεδίου πόλης, τα όρια του αναδασμού κ.λπ.