Στέλεχος του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (ΥΠΑΝ) σχολίασε στον «Ε.Τ.» πως πρόκειται για έναν τομέα που έχει επηρεαστεί -και αυτός- από το περιβάλλον των πληθωριστικών πιέσεων που ασκούνται. «Οπως αυξάνονται όλα τα πράγματα, έτσι αυξάνονται και τα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων» επισήμανε χαρακτηριστικά, εξηγώντας πως από εκεί που οι καταναλωτές είχαν συνηθίσει μία αύξηση της τάξεως του 2%-4%, ξαφνικά καταγράφονται περιπτώσεις, όπου το κόστος του συμβολαίου έχει αυξηθεί κατά 15%, 20%, ακόμη και 25%.
Καμία… άμυνα
Δεδομένου ότι η ασφαλιστική αγορά είναι ελεύθερη, δεν υπάρχει κάποια ρήτρα αναπροσαρμογής ή πλαφόν στις αναθεωρήσεις τιμών. Οπότε, ακόμη και αν υπάρχουν καταναλωτές που διαμαρτύρονται και καταγγέλλουν αυξήσεις στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων τους, δεν μπορεί να επιβληθεί στις εταιρείες κάποια κύρωση από το κράτος.
Οπως εξήγησε το ίδιο στέλεχος του ΥΠ.ΑΝ., οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν έχουν κάποια υποχρέωση να τεκμηριώσουν στο κράτος για ποιο λόγο έχουν αυξήσει τα ασφάλιστρά τους. Οι εν λόγω εταιρίες αποφασίζουν πώς θα τιμολογήσουν (είναι θέμα ανταγωνισμού) και ο πελάτης, από την πλευρά του, κάνει έρευνα αγοράς για να επιλέξει την πιο συμφέρουσα γι’ αυτόν πρόταση.
Αναλογιστικές μελέτες
Επί της ουσίας, στις ασφαλιστικές επιχειρήσεις πραγματοποιούν αναλογιστικές μελέτες, όπου συνυπολογίζουν ποια είναι τα κόστη που θα πληρώσουν με τα συνήθη (βάσει στατιστικών) ατυχήματα που συμβαίνουν και ποια είναι τα έσοδα που θα έχουν από τα ασφαλιστήρια συμβόλαια, για να αποφασίσουν αν απαιτείται να αυξήσουν τα ασφάλιστρα, προκειμένου να παραμείνουν βιώσιμες.
Οι παράγοντες από τους οποίους προκύπτουν τα ασφάλιστρα των ΙΧ είναι θέμα διαχείρισης κινδύνου. Με άλλα λόγια, οι ασφαλιστικές εταιρίες προσπαθούν να εντοπίσουν τα… σημεία-ρίσκο που υπάρχουν στη συγκεκριμένη αγορά. Για παράδειγμα, κάποιες λαμβάνουν υπ’ όψιν αν ο ασφαλιζόμενος είναι νέος ή ηλικιωμένος οδηγός. Εξετάζουν αν υπάρχει ιστορικό. Κάποιες θέλουν να δουν το όχημα πριν το ασφαλίσουν και κάποιες άλλες όχι, κ.λπ.
Ασφάλιστρα αυτοκινήτων: Τρόπος υπολογισμού
Σε γενικές γραμμές, ο υπολογισμός των ασφαλίστρων πραγματοποιείται ελεύθερα από κάθε ασφαλιστική εταιρία, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τους παράγοντες κινδύνου που έχει αξιολογήσει ως κρίσιμους και σημαντικούς γι’ αυτό το σκοπό.
Ενδεικτικά, μερικοί από τους πλέον συνήθεις παράγοντες που επηρεάζουν το κόστος του ασφαλιστηρίου συμβολαίου είναι:
ΑΣΕΠ: 2.213 μόνιμες θέσεις σε φορείς του Δημοσίου – Οι αιτήσεις, οι θέσεις και τα προσόντα
* η ηλικία του οδηγού,
* η χρήση του οχήματος (Ε.Ι.Χ., φορτηγό κ.λπ.),
* τα χαρακτηριστικά του οχήματος (αξία, κυβικά, ιπποδύναμη, έτος κατασκευής κ.λπ.),
* το ιστορικό ζημιών,
* ο τρόπος πληρωμής των ασφαλίστρων,
* η γεωγραφική περιφέρεια στην οποία κυκλοφορεί συνήθως το όχημα,
* το πλαίσιο των προαιρετικών ασφαλιστικών καλύψεων που παρέχονται στον ασφαλισμένο, πέραν της υποχρεωτικής ασφάλισης αυτοκινήτου.
Βασικός, επίσης, παράγοντας τιμολόγησης είναι τα όρια κάλυψης (ασφαλιστικά ποσά), τα οποία αναλαμβάνει κάθε ασφαλιστική εταιρία, είτε αυτά προβλέπονται από το νόμο είτε συμφωνούνται μεταξύ ασφαλιστικής εταιρίας και ασφαλισμένου.
«Αγκαζέ» πληθωρισμός και μεταφορές
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛ.ΣΤΑΤ.), τον Φεβρουάριο του 2023 ο ετήσιος πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 6,1%.
Ο μέσος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) του δωδεκαμήνου Μαρτίου 2022 – Φεβρουαρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Μαρτίου 2021 – Φεβρουαρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 9,6%.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 6,1% τον Φεβρουάριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Φεβρουαρίου 2022, προήλθε -μεταξύ άλλων- από τις αυξήσεις των δεικτών κατά 6,5% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα (9,3%), μεταχειρισμένα αυτοκίνητα (8,4%), μοτοποδήλατα-μοτοσικλέτες (8,4%), ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (10,7%), καύσιμα και λιπαντικά (2%), συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (4,2%), μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%), μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (47,6%) και μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%).