Η νέα δεσμευτική προσφορά προβλέπει την καταβολή τιμήματος ύψους 231.926.000 ευρώ. Η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την ανωτέρω προσφορά, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ), αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ.
Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις έως τη λήξη της παραχώρησης το 2051.
Όπως ανακοινώθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ, κατά την αξιολόγηση της βελτιωτικής οικονομικής προσφοράς, ελήφθησαν υπόψη καθεμία από τις αποτιμήσεις, τις οποίες εκπόνησαν δύο διαφορετικοί αποτιμητές για τον ΟΛΘ και ανακήρυξε τη συγκεκριμένη ανωτέρω ένωση ως πλειοδότη. Σύμφωνα με το Ταμείο, η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί μια νέα εποχή για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, τις προοπτικές οικονομικής ανάπτυξης της Βόρειας Ελλάδας και της χώρας συνολικά.
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί τις προσεχείς εβδομάδες στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές και την ικανοποίηση ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών.
Σημειώνεται ότι, η Morgan Stanley και η Τράπεζα Πειραιώς ενήργησαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ, οι Freshfields Bruckhaus Deringer LLP και Αλεξίου- Κοσμόπουλος Εταιρεία Δικηγόρων ως νομικοί σύμβουλοι, ενώ οι Hamburg Port Consulting (HPC) και Marnet ενήργησαν ως τεχνικοί σύμβουλοι.
Η CMA είναι ένας από τους μεγαλύτερους port operator στον κόσμο και ένα από τα βασικά μέλη της Ocean Alliance, δηλαδή της συμμαχίας τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην οποία συμμετέχει και η Cosco. Η γαλλική εταιρεία ανήκει σε μια από τις πιο γνωστές επιχειρηματικές οικογένειες της Γαλλίας την οικογένεια Saadé.
Η εξέλιξη του διαγωνισμού συνιστά μιας πρώτης τάξεως ανατροπή, αφού στον πρώτο γύρο των δεσμευτικών προσφορών σύμφωνα με πληροφορίες, το μεγαλύτερο τίμημα προσφέρθηκε από την αραβική The Peninsular and Oriental Stream (εταιρεία της Dubai Ports). Ωστόσο αμέσως μόλις έγινε η διαρροή των πρώτων αποτελεσμάτων, πηγές της αγοράς εκτίμησαν, όπως και συνέβη πράγματι, ότι θα υπάρξει σημαντική αντιπροσφορά στο δεύτερο γύρο από την πλευρά της κοινοπραξίας DIEP -CMA- Σαββίδης. Οι πληροφορίες αυτές επιβεβαιώθηκαν και όπως αναφέρουν πηγές της κοινοπραξίας η προσφορά που δόθηκε ήταν πολύ μεγάλη, κατά πολύ μεγαλύτερη από τον αρχικό προϋπολογισμό. Ήταν άλλωστε δεδηλωμένη η επιθυμία της κοινοπραξίας να αποκτήσει, ακόμη και με τόσο υψηλό υπερτίμημα, τον έλεγχο του δεύτερου λιμανιού της χώρας. Οι επικεφαλής της κοινοπραξίας θεωρούν τις προοπτικές του λιμανιού της Θεσσαλονίκης εξαιρετικά μεγάλες λόγω της στρατηγικής του θέσης και εκτιμούν πως η εμπειρία τους σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η CMA διαχειρίζεται έναν από τους μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια λιμένων στον κόσμο, συνηγορούν για την περαιτέρω αναβάθμιση του ΟΛΘ.
Ποια είναι η εταιρία
Η σύνθεση του σχήματος που αναδείχτηκε ως προτιμητέος πλειοδότης περιλάμβανε αρχικά το γερμανικό fund DIEP (Deutsche Invest Equity Partners GmbH) και τον μεγαλομέτοχο του ΠΑΟΚ, ομογενή επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδης, μέσω της Belterra Investments LTD. Πρόσφατα, όμως, στο “παιχνίδι” μπήκε και η Terminal Services SAS, μέλος του ομίλου της CMA CGM, τρίτης μεγαλύτερης παγκοσμίως ναυτιλιακής εταιρείας στη μεταφορά containers. O όμιλος CMA CGM, που μεταξύ των άλλων αποτελεί μέλος της τετραμελούς συμμαχίας OCEAN Alliance, στην οποία ανήκει και η Cosco, εξυπηρετεί τα 420 από τα 521 εμπορικά λιμάνια της υφηλίου και ο ενοποιημένος τζίρος του προσεγγίζει τα 22 δισ. δολάρια.
Οπως έχει ήδη γράψει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο δεύτερος εταίρος του σχήματος, Deutsche Invest Equity Partners GmbH, έχει το επιχειρηματικό στρατηγείο του στο Μόναχο και διαχειρίζεται κεφάλαια που αγγίζουν τα 2,3 δισ. ευρώ, ενώ βάσει του επιχειρηματικού προφίλ του προσδιορίζεται ως επενδυτικό κεφάλαιο με τοποθετήσεις σε επιχειρηματικές συμμετοχές, αναπτυξιακές δράσεις και διαχείριση ακινήτων, με εστίαση στις αγορές της Γερμανίας, της Κίνας και των ΗΠΑ. Ο, δε, μεγαλομέτοχος του ΠΑΟΚ, Ιβάν Σαββίδης, μπήκε στη διεκδίκηση του λιμένος μέσω της Belterra Investments LTD, παραμένοντας σταθερός στη δεδηλωμένη επιδίωξή του για περισσότερες επενδύσεις στη Βόρεια Ελλάδα.