Αιτία η έλλειψη… ενδιαφέροντος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών να επιταχύνει τις διαδικασίες επέκτασής του σε όλη την αλυσίδα διακίνησης και πώλησης καυσίμων, αλλά και να κλείσει όλες τις «τρύπες» που υπάρχουν στη λειτουργία του, ώστε το σύστημα αυτό να συμβάλει πραγματικά στο να ελέγχονται πλήρως όλες οι ποσότητες πετρελαιοειδών που διακινούνται και πωλούνται στην ελληνική επικράτεια. Ετσι, τα κυκλώματα του λαθρεμπορίου καυσίμων, που εκτιμάται ότι με τη δράση τους προκαλούν απώλεια φορολογικών εσόδων ύψους 1 δισ. ευρώ ετησίως, παραμένουν στο απυρόβλητο.
Τα… κενά
Το σύστημα ελέγχου εισροών-εκροών στη φάση υλοποίησης που βρίσκεται αυτή τη στιγμή, οκτώ χρόνια μετά την πρώτη νομοθέτησή του, δεν καλύπτει όλο το κύκλωμα της αγοράς πετρελαιοειδών, καθώς ακόμη δεν λειτουργεί σε όλους τους χώρους των διυλιστηρίων, ενώ δεν έχει καν επεκταθεί στα πλοία και στα βυτιοφόρα που διακινούν καύσιμα! Ταυτόχρονα είναι ευάλωτο σε παρεμβάσεις, ενώ ακόμη και εκεί που λειτουργεί δεν προσφέρει τίποτα στην αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου υγρών καυσίμων αφού καμία διασταύρωση δεδομένων δεν πραγματοποιείται, ούτε πλήρης παρακολούθηση και καταγραφή των ποσοτήτων καυσίμων που διατίθενται στην τελική κατανάλωση γίνεται! Ειδικότερα, σύμφωνα με τα όσα κατέγραψε ο «Ε.Τ.»:
1 Αν και έχουν περάσει οκτώ ολόκληρα χρόνια από τότε που νομοθετήθηκε η υποχρέωση εγκατάστασης ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών-εκροών καυσίμων σε όλες τις επιχειρήσεις και τα μέσα διακίνησης και πώλησης πετρελαιοειδών, το συγκεκριμένο σύστημα έχει εγκατασταθεί μέχρι σήμερα σε ποσοστό σχεδόν 100% μόνο στα πρατήρια υγρών καυσίμων.
Παπαθανάσης: 187 επενδυτικά σχέδια για τη δημιουργία 989 νέων θέσεων εργασίας
Το σύστημα δεν έχει επεκταθεί ακόμη στο σύνολο των χώρων των διυλιστηρίων και των φορολογικών αποθηκών, ενώ δεν έχει καν ξεκινήσει η εγκατάστασή του στα πλωτά μέσα μεταφοράς καυσίμων! Ειδικότερα, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη ενημέρωση που έγινε στη Βουλή, στα μέσα Σεπτεμβρίου 2016 από τον τότε αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη, το σύστημα εισροών-εκροών έχει τοποθετηθεί στο 98% των βενζινάδικων και στο 72% των δομών για διυλιστήρια και φορολογητέες αποθήκες.
Ο κ. Αλεξιάδης είχε τονίσει ότι «είμαστε στο στάδιο όπου πιέζουμε να εφαρμοστούν αυτά τα πράγματα και θα πιέσουμε να εφαρμοστούν πιο γρήγορα και να εφαρμοστεί και το νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει στο σύστημα εισροών-εκροών». Ο τότε αναπληρωτής υπουργός δεν έκανε καμία αναφορά στην εφαρμογή του μέτρου στα πλωτά και στα χερσαία μέσα μεταφοράς (πλοία και βυτιοφόρα), καθώς ούτε τότε ούτε τώρα έχει ξεκινήσει η διαδικασία εγκατάστασης του συστήματος στα συγκεκριμένα μέσα! Επιπλέον, το σύστημα δεν έχει εγκατασταθεί καν στις εγκαταστάσεις διακίνησης καυσίμων των Ενόπλων Δυνάμεων ούτε στα πρατήρια των αφορολόγητων καυσίμων!
2 Το σύστημα υπολειτουργεί, καθώς οι επιχειρήσεις στις οποίες αυτό έχει εγκατασταθεί στέλνουν μεν στη ΓΓΠΣ του υπουργείου Οικονομικών στοιχεία για τις εισροές και τις εκροές των ποσοτήτων καυσίμων προς και από τους δικούς τους χώρους, αλλά τα στοιχεία αυτά απλώς συσσωρεύονται και δεν υπόκεινται σε επεξεργασία ούτε διασταυρώνονται.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΛΑΙΤΣΑΚΗΣ
gpalaitsakis@e–typos.com
Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου