Ο κ. Κατσάμπας, διδάκτωρ Οικονομικών του Πανεπιστημίου Yale και σήμερα Senior Nonresident Fellow στη Δεξαμενή Σκέψης Atlantic Council, τονίζει χαρακτηριστικά ότι το ΔΝΤ θα συμβιβαστεί σε χαμηλότερο ποσό μέτρων από τα 2% του ΑΕΠ που απαιτούσε μέχρι τώρα, αν η διαφημιζομένη δημοσιονομική υπεραπόδοση του 2016 επικυρωθεί από τη Eurostat.
«Ειρήσθω εν παρόδω, ότι με βάση αυτή τη συλλογιστική δεν προβλέπω έγκριση του νέου προγράμματος πριν από το Μάιο, δεδομένου ότι τα στοιχεία θα επικυρωθούν από την Eurostat στις 21 Απριλίου. Συνεπώς, με χαμηλότερο ύψος μέτρων αλλά και προνομοθέτησή τους, θα οδηγηθούμε γύρω στα τέλη Μαΐου σε νέο πρόγραμμα του ΔΝΤ, ολοκλήρωση της β’ αξιολόγησης του προγράμματος του ΕSM, και εκταμίευση της δόσης που θα αποτρέψει την χρεοκοπία της χώρας τον Ιούλιο. Και κατόπιν, θα ξαναρχίσει η ίδια διαδικασία για τις επόμενες δόσεις και ίσως ένα 4ο Ευρωπαϊκό Μνημόνιο, μέχρις ότου το βιοτικό επίπεδο της χώρας σταθεροποιηθεί σ’ ένα χαμηλότερο σημείο ισορροπίας που θα αντικατοπτρίζει τη πραγματική παραγωγική ικανότητα της Ελλάδας στον παγκόσμιο καταμερισμό της εργασίας» σημείωσε ο ίδιος.
Παράλληλα, για τη συνάντηση Λαγκάρντ – Μέρκελ στο Βερολίνο τόνισε πως επιβεβαιώθηκε ότι δεν θα υπάρξουν μέτρα για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους πριν από το 2018, αλλά θα δημοσιοποιηθούν τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους πριν από την έγκριση ενός νέου προγράμματος από το Εκτελεστικό Συμβούλιο του ΔΝΤ.
Θάνος Κατσάμπας
Παπαθανάσης: 187 επενδυτικά σχέδια για τη δημιουργία 989 νέων θέσεων εργασίας
Σε ερώτηση του Θανάση Τσίτσα περί «έντιμου συμβιβασμού» σημείωσε ότι η φράση αυτή προκαλεί μειδιάματα στα χείλη των πιστωτών, γιατί είναι μια επινόηση της παρούσας κυβέρνησης που απλά σημαίνει ότι τελικά αποδέχεται τις δεσμεύσεις του Μνημονίου.
«Εάν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τον όρο «έντιμος συμβιβασμός», είμαι σχεδόν βέβαιος ότι αυτός θα προέλθει κυρίως από το ΔΝΤ πριν την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για το νέο πρόγραμμα» πρόσθεσε ο κ. Κατσάμπας.
Όσον αφορά στο άρθρο του ΔΝΤ, στο οποίο γίνεται ειδική αναφορά στην Ελλάδα, ο ίδιος σημείωσε ότι η είχε μόνον ένα στοχευμένο παραλήπτη: τους Ευρωπαϊκούς θεσμούς. «Το άρθρο είχε δυο έμμεσες παρατηρήσεις σχετικά με την Ελλάδα: Πρώτον, ότι συμφωνούν με την επιμονή των Ευρωπαϊκών θεσμών να μην προβούν σε ελάφρυνση του χρέους χωρίς την συνεπή εφαρμογή ενός προγράμματος προσαρμογής, ειδικά λόγω των παλινωδιών των ελληνικών αρχών. Δεύτερον, ότι διαφωνούν με την μέχρι τώρα επιμονή των Ευρωπαίων να συμμετάσχει το ΔΝΤ με βάση μόνο τις γενικές δεσμεύσεις του Μαΐου 2016 για την ελάφρυνση του χρέους» σχολίασε ο ίδιος και πρόσθεσε ότι με άλλα λόγια το ΔΝΤ επιμένει στη συγκεκριμενοποίηση των μέτρων ελάφρυνσης από πλευράς Ευρωζώνης που θα καταδείξουν ότι το χρέος είναι βιώσιμο σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο του Ταμείου.
«Αλλά ταυτόχρονα οι τρείς αρθρογράφοι έκαναν μια σημαντική παραχώρηση: ότι είναι διατεθειμένο το Ταμείο να δεχθεί την εφαρμογή των ελαφρύνσεων στο μέσο ή στο τέλος του προγράμματος (εν πάση περιπτώσει, όχι εκ των προτέρων), αλλά με ταυτόχρονη δημοσιοποίηση και δέσμευση των σχετικών μέτρων στην αρχή του νέου προγράμματος», κατέληξε ο κ. Κατσάμπας.