Με βάση στοιχεία του E-commerce Europe, ο τζίρος του online shopping (προϊόντων και υπηρεσιών) στην Ελλάδα άγγιξε τα 4,4 δισ. ευρώ το 2015, όταν ένα χρόνο πριν δεν ξεπερνούσε τα 3,85 δισ. ευρώ. Αν και η χώρα μας εξακολουθεί να υπολείπεται σημαντικά έναντι των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, τα εγχώρια online καταστήματα τρέχουν με ρυθμούς της τάξης του 30% ετησίως. Τη στροφή των Ελλήνων στις διαδικτυακές αγορές καταδεικνύει έρευνα του ELTURN, σύμφωνα με την οποία 29% των καταναλωτών πραγματοποιούν μισές αγορές τους online.
Ιδιαίτερα αναπτυσσόμενος κλάδος στις ιντερνετικές αγορές είναι και αυτός των σούπερ μάρκετ, με όλο και περισσότερους «παίκτες» να επενδύουν σε μια μικρή ακόμα αγορά. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ, παρατηρείται αύξηση στη διείσδυση των ηλεκτρονικών αγορών στο λιανεμπόριο τροφίμων, αν και τα επίπεδα πωλήσεων παραμένουν χαμηλά. Αναλυτικά, καταγράφεται σημαντική αύξηση του ποσοστού καταναλωτών που έχει δοκιμάσει να αγοράσει κάποιο προϊόν-είδος παντοπωλείου από το σούπερ μάρκετ από 16% το 2015 σε 20% το 2016 (αύξηση κατά 25%).
Παράλληλα, σχεδόν το 30% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι προτίθεται να αγοράσει μέσω Διαδικτύου κάποιο προϊόν που πριν αγόραζε σε καταστήματα σούπερ μάρκετ, ενώ πάνω από 1 στους 2 καταναλωτές (52%) σημείωσε ότι αναζητά ενεργητικά πληροφορίες για τιμές στο Διαδίκτυο πριν πραγματοποιήσει τις αγορές του στο φυσικό κατάστημα.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, τα προϊόντα που προτιμούν να αγοράζουν μέσω ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ περιλαμβάνουν κυρίως προϊόντα εκτός της κατηγορίας των τροφίμων, όπως προϊόντα προσωπικής υγιεινής, απορρυπαντικά, καθαριστικά για το σπίτι, βρεφικά προϊόντα κ.λπ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ έφτασαν στα 20 εκατ. ευρώ το 2015 και τα 30 εκατ. ευρώ το 2016, ενώ για το 2017 η αγορά αναμένεται να ξεπεράσει τα 45 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις της Convert Group e-Business Consulting, ο τζίρος των online σούπερ μάρκετ το 2020 θα αγγίξει τα 380 εκατ. ευρώ. Σε παγκόσμιο επίπεδο, εκτιμήσεις για το ηλεκτρονικό εμπόριο για τα είδη σούπερ μάρκετ αναφέρουν ότι θα αναπτυχθεί από 36 δισ. δολάρια το 2014 σε 100 δισ. δολάρια ως το 2018.
«Εξυπνο Καλάθι»
Ταμείο Ανάκαμψης: Ποια νέα έργα εντάσσονται στις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου;
Στο μεταξύ, τη σημαντική δυναμική, που εμφανίζει η ηλεκτρονική αγορά φαρμακείων, καταδεικνύουν τα στοιχεία, που συνέλεξε η ομάδα του Skroutz μέσα από την υπηρεσία «Εξυπνο Καλάθι». Ειδικότερα, από τον περυσινό Ιούνιο έως και τα τέλη του προηγούμενου μήνα έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 21.854 παραγγελίες, δημιουργώντας πωλήσεις αξίας 580.000 ευρώ στα 110 συνεργαζόμενα e-shops, περίπου τα μισά από το σύνολο των ηλεκτρονικών φαρμακείων, τα οποία προβάλλονται στη μηχανή αναζήτησης.
Από τις εν λόγω παραγγελίες, δε, το 50% προέρχεται από επαναλαμβανόμενες παραγγελίες, με τη μέση αξία του καλαθιού αγοράς (με τον ΦΠΑ) των καταναλωτών να κυμαίνεται στα 55 ευρώ και να περιλαμβάνει κατά μέσο όρο πέντε προϊόντα. «Οπου υπάρχει ανάγκη καταμερισμού της παραγγελίας η μέση αξία του καλαθιού ανά ηλεκτρονικό κατάστημα ανέρχεται στα 33 ευρώ», σημειώνουν οι επικεφαλής του Skroutz και προσθέτουν: «Η εισαγωγή του ‘‘Εξυπνου Καλαθιού’’ στις υπηρεσίες της ιστοσελίδας δεν έχει επηρεάσει την απόδοση του κλασικού καναλιού πωλήσεων του Skroutz για τα συνεργαζόμενα καταστήματα. Αυτό καταδεικνύεται, άλλωστε, και από τα στοιχεία στο διάστημα του τελευταίου εξαμήνου (Οκτ. 2016-Φεβ. 2017) στο Skroutz, όπου όλα τα μεγέθη (προβολές σελίδας, clicks, συναλλαγές) και ο τζίρος στις κατηγορίες των παραφαρμακευτικών, των καλλυντικών, των ειδών προσωπικής υγιεινής και παιδικής φροντίδας παρουσιάζουν αύξηση της τάξης του 65%, δίνοντας ένα στίγμα για τις προοπτικές ανάπτυξης του τομέα».
Από το σύνολο των χρηστών, δε, που προσθέτουν προϊόντα στο «Εξυπνο Καλάθι», περίπου το 8% ολοκληρώνει την αγορά, ποσοστό που, όπως τονίζει η ομάδα του Skroutz, είναι ιδιαίτερα υψηλό για την κατηγορία, δεδομένου ότι η πληρωμή για τις αγορές με την υπηρεσία γίνεται αποκλειστικά με τη χρήση κάρτας (πιστωτικής, χρεωστικής ή προ-πληρωμένης).
Οσον αφορά στην γκάμα των διαθέσιμων προϊόντων υγείας και ομορφιάς, οι επισκέπτες της πλατφόρμας μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα από 54.823 μοναδικούς κωδικούς προϊόντων. Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες βάσει όγκου παραγγελιών είναι οι κρέμες προσώπου, τα ειδικά συμπληρώματα διατροφής, οι βιταμίνες, οι βρεφικές τροφές και ο καθαρισμός προσώπου.
ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΕΛΕΣΙΩΤΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου