Στο πλαίσιο αυτό, ο κλάδος της ζυθοποιίας έχει εναποθέσει τις ελπίδες του για ανάκαμψη στον τουρισμό, στην εξέλιξη του εμβολιασμού, αλλά και στην ανακάλυψη κάποιας θεραπείας για τον ιό.
Συρρίκνωση
Οπως αναφέρουν στον «Ε.Τ.» της Κυριακής κορυφαία στελέχη του κλάδου, η αγορά μπίρας πέρυσι κατέγραψε απώλειες της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ, υποχωρώντας στα 300 εκατ. ευρώ από 400 εκατ. ευρώ το 2019. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης (ΕΖΑ), Αθανάσιο Συριανό, η μεγαλύτερη συρρίκνωση, περίπου τα 2/3, προήλθε από τον μειωμένο αριθμό τουριστών που επισκέφθηκαν τη χώρα μας, αφού παραδοσιακά αυτοί αποτελούν το 18%-20% της συνολικής κατανάλωσης μπίρας, και το υπόλοιπο 1/3 από την κλειστή εστίαση.
«Η μπίρα φέρνει τους ανθρώπους κοντά και, λόγω του lockdown και της κλειστής εστίασης, η κατανάλωση μένει στο σπίτι. Στο πλαίσιο αυτό παρατηρήθηκε αύξηση των πωλήσεων κατά περίπου 10% στα σούπερ μάρκετ το 2020, ενώ εντυπωσιακή ανάκαμψη κατέγραψαν το πρώτο δίμηνο το 2021, που υπολογίζεται στο 25%. Η άνοδος αυτή δεν είναι αμελητέα, δεδομένου ότι οι χειμερινοί μήνες δεν είναι οι δυνατοί για την κατηγορία», σημείωσε ο κ. Συριανός στον «Ε.Τ.» της Κυριακής.
Την τάση αυτή επιβεβαίωσε και πρόσφατη έρευνα της Nielsen για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων στο πρώτο τρίμηνο του έτους, τα στοιχεία της οποίας έδειξαν ότι αρκετές από τις κατηγορίες αλκοολούχων ποτών παρουσίασαν εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με πέρυσι (ρούμι +67,7%, κρασιά +49,1%, ουίσκι +43,6%, μπίρες +27,3%) αποδεικνύοντας ότι η αναστολή λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης έχει αυξήσει τη διασκέδαση, αλλά και την κατανάλωση αλκοόλ, εντός του σπιτιού.
Σημαντικά προβλήματα κατέγραψαν την προηγούμενη χρονιά και οι εξαγωγές, καθώς το lockdown ήταν πανευρωπαϊκό και ειδικά οι ζυθοποιίες που δεν έχουν παρουσία στο οργανωμένο λιανεμπόριο σχεδόν κατέρρευσαν. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, υπάρχει απόθεμα που δεν είναι διαχειρίσιμο, ενώ εκτιμούν ότι δύσκολα οι εξαγωγές θα επιστρέψουν σε επίπεδα προ πανδημίας.
Ενδεικτικά, η ΕΖΑ το 2020 παρουσίασε πτώση στις εξαγωγές της της τάξεως του 50%, λόγω του φόβου που επικρατούσε στις αγορές, ωστόσο, όπως επισημαίνει ο κ. Συριανός, φέτος εκτιμάται ότι θα αυξηθούν σημαντικά, ξεπερνώντας ακόμα και τα επίπεδα του 2019. «Οι βασικές μας αγορές είναι η Αλβανία, η Μάλτα, το Ισραήλ, η Κύπρος, ενώ εξάγουμε και σε κάποιες μεγαλύτερες αγορές με μικρές πωλήσεις, οι οποίες ωστόσο έχουν αναπτυξιακές προοπτικές», δήλωσε στον «Ε.Τ. της Κυριακής ο πρόεδρος της ΕΖΑ.
Εξαγωγές
Αντίθετα, όσον αφορά στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, παρά την πτώση των πωλήσεων που παρουσίασε στο εσωτερικό, οι εξαγωγές της αυξήθηκαν, λόγω της στήριξης που της παρείχε η μητρική εταιρία, Heineken. Οπως είχε αναφέρει πριν από λίγους μήνες ο διευθύνων σύμβουλος, Αλέξανδρος Δανιηλίδης, σε συνέντευξη Τύπου, οι εξαγωγές ενισχύθηκαν κατά 5% συγκριτικά με το 2019, αποτελώντας πλέον πάνω από το 10% των συνολικών πωλήσεων, κάνοντας λόγο για ένα «μικρό θαύμα».
Σε ό,τι αφορά την κατάσταση στην οποία βρίσκεται τώρα η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, ο κ. Δανιηλίδης, μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, τόνισε: «Αντιμετωπίζουμε τις εύλογες δυσκολίες της πανδημίας, όπως όλες οι εταιρίες του κλάδου, και ελπίζουμε ότι το συντομότερο δυνατό θα επανέλθουμε σε μια κανονικότητα. Αυτό, βέβαια, θα πάρει καιρό, καθώς εξαρτάται από κάποιους παράγοντες που δεν μπορούμε να τους καθορίσουμε εμείς, όπως είναι η πορεία του τουρισμού. Οι πρωταρχικοί μας στόχοι ως εταιρία ήταν η ασφάλεια των εργαζομένων και των συνεργατών μας, αλλά και η απρόσκοπτη τροφοδοσία της αγοράς, οι οποίοι επιτεύχθηκαν στον απόλυτο βαθμό».
Αγώνας επιβίωσης για τις μικροζυθοποιίες
Ακόμα χειρότερη είναι η κατάσταση στις μικροζυθοποιίες, ειδικά εκείνες που δεν διαθέτουν παρουσία στο retail, οι οποίες προσπαθούν να αντέξουν, βασιζόμενες στα μέτρα στήριξης που έχει λάβει το κράτος. Ωστόσο, όπως επισημαίνει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Ζυθοποιών και ιδρυτής της μικροζυθοποιίας Septem, Σοφοκλής Παναγιώτου, προς το παρόν καμία δεν έχει βάλει λουκέτο και αναμένουν το άνοιγμα της HORECA, καθώς, παρά το γεγονός ότι ο καλός καιρός αντανακλάται στις αυξημένες πωλήσεις μπίρας στα σούπερ μάρκετ, το βασικό κανάλι παραμένει η εστίαση.
«Η πτώση των πωλήσεων για τις μικροζυθοποιίες διαφέρει ανάλογα με το αν είχαν παρουσία στα ράφια των σούπερ μάρκετ ή όχι. Στην πρώτη περίπτωση η μείωση κυμάνθηκε στο 15%-20% και στη δεύτερη κυμάνθηκε από 30% έως 50%», δηλώνει ο κ. Παναγιώτου.
Και στις εξαγωγές όμως τα πράγματα δεν ήταν καλύτερα, καθώς παρουσίασαν πτώση κατά 20%-30%, δεδομένου ότι τόσο η αμερικανική όσο και η ευρωπαϊκή αγορά, στις οποίες καταλήγουν τα προϊόντα από τις μικροζυθοποιίες, είχαν αυστηρό lockdown εξαιτίας της πανδημίας.
Σε κάθε περίπτωση, ο κλάδος αναμένει με αγωνία το άνοιγμα της εστίασης και του τουρισμού, προκειμένου να ανακτήσουν μέρος του χαμένου εδάφους, με τις μεγάλες εταιρίες να ποντάρουν στους ξένους τουρίστες και τις μικρές στον εσωτερικό τουρισμό.
Από την έντυπη έκδοση
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr