Ο στόχος διπλός, αφενός η είσπραξη του ποσού που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό και αφετέρου η επαναφορά του προγράμματος σε τροχιά μετά την υπουργοποίηση Πιτσιόρλα.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται -εκτός απροόπτων, σε πολιτικό επίπεδο- να επανέλθει το πρόγραμμα σε τροχιά, δεδομένου ότι το 2016 κλείνει με σημαντική υστέρηση εσόδων από παραχωρήσεις κρατικών συμμετοχών και περιουσιακών στοιχείων. Το 2016 τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις μετά βίας ξεπέρασαν τα 500 εκατ. ευρώ (από πρόβλεψη για 2,6 δισ.), ενώ ο στόχος για το 2017 τοποθετήθηκε στα 2,5 δισ. ευρώ. Με βάση τον κρατικό προϋπολογισμό του 2017, έσοδα αναμένονται από:
α) Την αξιοποίηση του Ελληνικού, με πρώτη εκταμίευση τα 300 εκατ. ευρώ από το επενδυτικό σχήμα της Lamda Development.
β) Την πώληση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη γερμανική Fraport (1,23 δισ. ευρώ + 22,9 εκατ. ευρώ από το ετήσιο τέλος παραχώρησης).
γ) Την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ (188 εκατ. ευρώ).
δ) Την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ (45 εκατ. ευρώ), μολονότι οι Ιταλοί ανάδοχοι της Τrenitalia είναι «άφαντοι».
ε) Τη χορήγηση δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων (37,7 εκατ. ευρώ) και το ψηφιακό μέρισμα (31,1 εκατ. ευρώ).
στ) Την πώληση ακινήτων (100 εκατ. ευρώ). Αισιόδοξο το σενάριο βέβαια, λόγω της απομείωσης των αντικειμενικών αξιών.
ζ) Το ιπποδρομιακό στοίχημα (22,2 εκατ. ευρώ).
Σε επίπεδο νέων παραχωρήσεων, κομβικός για την επανεκκίνηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων είναι ο διαγωνισμός για τον ΟΛΘ. Η προθεσμία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών των υποψήφιων επενδυτών για την παραχώρηση του 67% έχει οριστεί για τη 14η Φεβρουαρίου 2017.
Ενδιαφέρον για το διαγωνισμό συνεχίζουν να εκδηλώνουν η APM Terminals (θυγατρική της δανέζικης Maersk), η ιαπωνική Mitsui, η P&O Steam Navigation Company του ομίλου Dubai Ports, η Ιnternational Container Terminal Services (ICTS) από τις Φιλιππίνες, ενώ στην κοινοπραξία των Deutsche Invest Equity Partners (DIEP) και ομίλου Σαββίδη έχει πλέον ενταχθεί γερμανικός port operator με σημαντική δραστηριότητα σε ευρωπαϊκούς λιμένες, όπως έχει γράψει το Capital.gr. Παράλληλα, η ΓΕΚΤΕΡΝΑ, μετά τη λύση της συνεργασίας της με τη ρωσική RZD (Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι – JSC), κινείται επί του παρόντος ανεξάρτητα.
Σε εξέλιξη φέρεται να είναι η διαπραγμάτευση για την επέκταση της διάρκειας της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» έως το 2046, ώστε να ακολουθήσει η προκήρυξη διαγωνισμού για την πώληση του 30% του ΔΑΑ, κάτι που αναμένεται έως τον Μάρτιο του 2017.
Το ύψος των επενδύσεων που θα δεσμευτεί να υλοποιήσει ο επενδυτής έχει πλέον «κλειδώσει» στα 180 εκατ. ευρώ, όπως άλλωστε είχε διαφανεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο, στο πλαίσιο των πρωθυπουργικών εξαγγελιών στη ΔΕΘ. Στο επίκεντρο είναι η επέκταση του Προβλήτα 6 (ΣΕΜΠΟ) και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών του λιμένα.
Επίσης, μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2017, δρομολογείται και η διενέργεια του διαγωνισμού για την παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μαρίνα των Βαλκανίων, με ένα πολύ μεγάλο δυναμικό ελλιμενισμού σκαφών, 1.100 θέσεων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι επαγγελματικά σκάφη προς ενοικίαση. Η εξαιρετική στρατηγική θέση της ως μέρος του αστικού ιστού της Αθήνας και η μεγάλη της χερσαία ζώνη αποτελούν εξαιρετικά συγκριτικά πλεονεκτήματα για την αξιοποίησή της, ενώ λόγω της τεράστιας επένδυσης στο Ελληνικό, στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν βέβαιο το ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον από εγχώρια και ξένα σχήματα.
Τέλος, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, στο λυκαυγές του 2017 το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει στη δημοσίευση των τευχών δημοπράτησης του διαγωνισμού για την Εγνατία Οδό. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που εγκρίθηκε, οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών θα κατατεθούν μέχρι τον Νοέμβριο του 2017.
Παραχώρηση αεροδρομίων και λιμανιών
Εν τω μεταξύ, δεύτερο κύμα παραχώρησης 11 αεροδρομίων σε συνδυασμό με την πώληση 10 μεγάλων λιμανιών της χώρας εξετάζει η Πολιτεία, σύμφωνα με πληροφορίες, για τις αρχές του 2017. Τόσο τα αεροδρόμια όσο και τα λιμάνια αναμένεται να είναι από τις πρώτες μεγάλες αποκρατικοποιήσεις της νέας χρονιάς για το υπερ-ταμείο αφού θεωρούνται περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να προσελκύσουν άμεσα επενδυτικό ενδιαφέρον και να αποφέρουν σημαντικά έσοδα.
Ειδικότερα, έκθεση που παρέλαβε πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ από τον τεχνικό σύμβουλο για τη μέγιστη δυνατή αξιοποίησή τους, προκρίνει, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, διάφορα σενάρια. Στο πλέον πιθανό, υπάρχει ο σχεδιασμός να παραχωρηθούν, π.χ., για σαράντα έτη, μεμονωμένα ή σε ομάδες, μόνο 7 αεροδρόμια, όσα δηλαδή ανάμεσα στα 23 έχουν καθαρή θετική θέση (net present value) και επομένως είναι κερδοφόρα. Πρόκειται για αυτά της Πάρου, της Χίου, της Καλαμάτας, της Νάξου, του Αραξου, της Καρπάθου και της Ικαρίας. Βέβαια, υπάρχουν σκέψεις εκτός από τα 7 παραπάνω αεροδρόμια να παραχωρηθούν με την ίδια μέθοδο και 4 επιπλέον, δηλαδή των Ιωαννίνων, της Αλεξανδρούπολης, των Κυθήρων και της Νέας Αγχιάλου.
Τέλος, ανάλογη μεθοδολογία φέρεται ότι θα ακολουθηθεί και με τα δέκα μεγαλύτερα περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Πρόκειται για την Ηγουμενίτσα, την Αλεξανδρούπολη, το Λαύριο, την Ελευσίνα, τη Ραφήνα, την Πάτρα, την Καβάλα, την Κέρκυρα, το Ηράκλειο και το Βόλο. Στα περισσότερα από τα εν λόγω λιμάνια καταγράφεται αύξηση εσόδων το 2016 και μείωση στα κόστη, αυτό όμως που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον είναι εκείνο της Αλεξανδρούπολης, με δεδομένη τη σπουδή των Ρώσων.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
pressntigri@gmail.com
Από το ένθετο «Οικονομία» της Κυριακάτικης έκδοσης του Ελεύθερου Τύπου