Από τις διμερείς ρυθμίσεις δανείων, σε 43.200 περιπτώσεις, που αντιπροσωπεύουν δάνεια συνολικού ύψους 3,2 δισ. ευρώ, οι τράπεζες βρήκαν κοινό τόπο με το δανειολήπτη «αγνοώντας» την επιδότηση της δόσης που εξασφαλίζει η ένταξη στο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Ακόμη καλύτερη κατάληξη είχαν 20.593 δάνεια, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ, που είχαν αγοραστεί από Εταιρίες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις με ένα μικρό ποσοστό της ονομαστικής τους αξίας. Η έκπτωση αυτή έδωσε το περιθώριο ώστε τρία στα τέσσερα δάνεια να ρυθμιστούν με κούρεμα σε βασική οφειλή και τόκους. Από αυτά, 20.340 ήταν στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια, καθώς και δάνεια μικρών επιχειρήσεων, συνολικού ύψους 700 εκατ. ευρώ, και άλλα 253 ήταν δάνεια μικρομεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων, συνολικού ύψους 498 εκατ. ευρώ.
Ευελιξία
Στην κατεύθυνση αυτή, πηγές του υπουργείου Οικονομικών θεωρούσαν ότι υπάρχουν ακόμη μεγάλες δυνατότητες από τη στιγμή που οι εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων αγοράζουν κάποια πακέτα Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) σε χαμηλή τιμή, αφού ο δανειολήπτης μπορεί να πετύχει πολύ καλές συνθήκες αποπληρωμής «πρασινίζοντας» και την οφειλή. Οι ίδιες οι εταιρίες λόγω της φύσης τους έχουν επίσης ένα πολύ ευέλικτο πλαίσιο διαχείρισης των ΜΕΔ. Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά τα στεγαστικά δάνεια, οι εταιρίες μπορούν να προτείνουν: την οικειοθελή παράδοση του ακινήτου με μια ρύθμιση τυχόν υπολοίπου, μια ρύθμιση που θα μετατρέπει την αποπληρωμή σε χρηματοδοτική μίσθωση, παράδοση του ακινήτου με κούρεμα του υπολοίπου ή ακόμη και ανταλλαγή του ακινήτου με άλλο μικρότερης αξίας.
Στην πλατφόρμα
Με αυτό το σκεπτικό, το υπουργείο Οικονομικών πιέζει προς όλες τις κατευθύνσεις προκειμένου οι ρυθμίσεις δανείων να πολλαπλασιαστούν ώστε να μη μείνουν ακάλυπτοι δανειολήπτες εν όψει του νέου καθεστώτος, με βάση το οποίο θα πρέπει να αρθεί πλήρως η όποια προστασία για την πρώτη κατοικία.
Παράλληλα όμως με τις τράπεζες και τις εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων, το υπουργείο Οικονομικών αναζητεί τις αιτίες για τις οποίες η αυτοματοποιημένη πλατφόρμα για την προστασία της πρώτης κατοικίας, η οποία βρίσκεται σε λειτουργία από τον περασμένο Ιούλιο, έχει σχετικά μικρό αποτέλεσμα.
Οι ολοκληρωμένες ρυθμίσεις δανείων μέσα από την πλατφόρμα για την προστασία της πρώτης κατοικίας παρουσιάζουν αύξηση 42%, φτάνοντας μέσα στον τελευταίο μήνα στις 924, από 402 που ήταν στο τέλος του 2019.
Παράλληλα, οι αιτήσεις των πολιτών που υποβάλλονται στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αυξάνονται με μεγαλύτερο ρυθμό, φτάνοντας πλέον τις 2.375, από 795 στο τέλος του 2019.
Ωστόσο, περίπου 42.107 δανειολήπτες με κόκκινα δάνεια ξεκίνησαν τη διαδικασία για να ενταχθούν στο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας αλλά δεν προχώρησαν την αίτησή τους. Κι αυτό αποτελεί ένα πεδίο προβληματισμού του ΥΠΟΙΚ, το οποίο έχει ήδη στείλει με ηλεκτρονικά μηνύματα ερωτηματολόγια σε όλους αυτούς για να μάθει γιατί δεν προχώρησαν τις αιτήσεις τους.
Από τη μέχρι τώρα ανάλυση προκύπτει ότι από τους 6.204 δανειολήπτες που βρίσκονται πιο κοντά σε μια ρύθμιση, οι 540 που απάντησαν θέλουν σχεδόν στο σύνολό τους να ενταχθούν στο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας, αφού αδιαφορία να συνεχίσει την αίτησή του δηλώνει μόνο το 0,01%.
Ενας στους τρεις (ποσοστό 34,78%) δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν την αίτησή τους στο άμεσο μέλλον, ένας στους τέσσερις (ποσοστό 25%) λέει πως δεν έχει κατανοήσει τους όρους ή τις ενέργειες για να συνεχίσει τη δήλωση. Το 12,31% δηλώνει ότι δεν είναι επιλέξιμο για ένταξη και 15,71% ότι θα πρέπει να διορθωθούν τα στοιχεία που ανακτήθηκαν, γιατί είναι λάθος.
Από τους 30.264 δανειολήπτες των οποίων οι αιτήσεις ακυρώθηκαν, είτε με δική τους πρωτοβουλία είτε επειδή δεν προέβησαν σε καμία ενέργεια στην πλατφόρμα για διάστημα άνω των τριών μηνών, απάντησαν οι 708, δηλαδή ποσοστό 2,3%, δηλώνοντας τρεις στους δέκα (ποσοστό 32,2%) ότι θα υποβάλουν νέα αίτηση, 20,1% ότι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις και 13,9% περιμένουν βοήθεια δικηγόρου ή λογιστή για να κάνουν την αίτησή τους.
Κέντρα υποστήριξης
Τέλος, να σημειωθεί ότι συνεχίστηκε και αυτή την εβδομάδα η απρόσκοπτη και χωρίς κόστος υποστήριξη των πολιτών από τα 44 Κέντρα και Γραφεία Ενημέρωσης και Υποστήριξης Δανειοληπτών (ΚΕΥΔ – ΓΕΥΔ) που λειτουργούν πανελλαδικά, καθώς και από το ειδικό helpdesk που λειτουργεί μέσω της ιστοσελίδας της ΕΓΔΙΧ (www.keyd.gov.gr). Μέχρι σήμερα, μέσω του δικτύου ΚΕΥΔ – ΓΕΥΔ, έχουν εξυπηρετηθεί συνολικά 19.305 οφειλέτες, με συνεχώς αυξανόμενη τάση.
Παράλληλα με το υπουργείο Οικονομικών, και το ΕΒΕΠ καλεί τα μέλη του που αντιμετωπίζουν πρόβλημα με κόκκινα δάνεια να σπεύσουν να εκμεταλλευτούν τους περίπου δύο μήνες που θα βρίσκεται ακόμη σε ισχύ η πλατφόρμα για την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Πρεμιέρα «Ηρακλή»
Πρεμιέρα σήμερα για το σχέδιο «Ηρακλής», με τη Eurobank να καταθέτει φάκελο ένταξης της τιτλοποίησης «Cairo». Πληροφορίες θέλουν την τράπεζα να βρίσκεται σε πιο ώριμο στάδιο ως προς την τιτλοποίηση ύψους 7,5 δισ. ευρώ.
Από την έντυπη έκδοση