Πιο αναλυτικά, όπως προκύπτει από τη σχετική εισήγηση, που ήδη από τις πρώτες πρωινές ώρες βρίσκεται στα χέρια των αρμόδιων γραμματέων των υπουργείων Οικονομίας και Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η ΡΑΕ προτείνει τη λειτουργία ενός μηχανισμού βάσει του οποίου θα εφαρμόζεται αυτόματη ενεργοποίηση πλαφόν στην περίπτωση που το 70% των πρατηρίων ξεπερνά την οριζόμενη -κατά νομό- ανώτατη τιμή πώλησης.
Παράγοντες…
Σύμφωνα με πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου, μάλιστα, η επίμαχη τιμή θα διαμορφώνεται λαμβάνοντας υπόψη αφενός τη μέση λιανική τιμή πώλησης βενζίνης και ντίζελ του νομού Αττικής (1,61 ευρώ/λίτρο και 1,39 ευρώ/λίτρο αντίστοιχα) και αφετέρου τα περιθώρια κόστους και κερδών των πρατηριούχων σε καθέναν από τους 51 νομούς της χώρας. «Η εισήγηση προβλέπει το μέτρο να έχει ισχύ έως τα τέλη Σεπτεμβρίου και ανά εβδομάδα να αναπροσαρμόζονται οι τιμές σε κάθε νομό», σχολιάζουν αρμόδιες πηγές, αποφεύγοντας, ωστόσο, να εκτιμήσουν εάν η κυβέρνηση θα δώσει εντέλει το «πράσινο φως».
Σε περίπτωση, πάντως, που συναινέσει, θα πρόκειται για ένα μέτρο σαφώς αυστηρότερο εν συγκρίσει με αυτό του 2011, οπότε και είχε επιβληθεί πλαφόν στις τιμές λιανικής πώλησης υγρών καυσίμων σε 13 νομούς της χώρας. Επρόκειτο για τους νομούς Δωδεκανήσου, Λασιθίου, Ρεθύμνης, Γρεβενών, Εβρου, Ευρυτανίας, Κερκύρας, Κεφαλληνίας, Κυκλάδων, Λέσβου, Φωκίδος, Σάμου και Χίου, με το πλαφόν να τίθεται τότε στα 1,788 ευρώ/λίτρο, ενώ ανώτατες τιμές είχαν καθοριστεί και για τους χονδρέμπορους.
Βολές
Στο μεταξύ, λάβροι κατά της επιβολής ανώτατων τιμών καυσίμων εμφανίζονται τόσο ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) όσο και η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ). «Για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ένας ειδικός κρατικός λογαριασμός, ο οποίος τροφοδοτείτο από μια εισφορά στην τιμή αντλίας και επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. Το Δημόσιο, από τον Οκτώβριο του 2015, έχει καταργήσει την επιδότηση, συνεχίζει, όμως, να εισπράττει κάτω από άλλη ονομασία την επίμαχη εισφορά. Εισπράττει, δηλαδή, χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς και η αύξηση έχει πλέον περάσει προφανώς στην αντλία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο ΣΕΕΠΕ, με την ΟΒΕ να ζητά την εφαρμογή του μέτρου σε όλα τα στάδια της αγοράς καυσίμων και όχι μόνο στα πρατήρια.
Παπαθανάσης: 187 επενδυτικά σχέδια για τη δημιουργία 989 νέων θέσεων εργασίας
Αύξηση 11%
Στο μεταξύ, με υγρό… πυρ ισοδυναμούν στις τσέπες τόσο των ντόπιων όσο και των εκδρομέων οι τιμές των καυσίμων σε δημοφιλείς τουριστικές περιοχές της χώρας, καταγράφοντας ετήσια αύξηση πέριξ του 11%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε χθες, Τετάρτη, ο «Ε.Τ.», αντλώντας στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου οι μέσες τιμές λιανικής πώλησης της απλής αμόλυβδης κυμαίνονται στα 1,80 ευρώ/λίτρο στα Δωδεκάνησα, στα 1,88 ευρώ/λίτρο στις Κυκλάδες και από 1,68 ευρώ/λίτρο έως 1,71 ευρώ/λίτρο στην Κρήτη. Στον αντίποδα, το γέμισμα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη γίνεται έναντι 1,61 ευρώ/λίτρο.
Σε σύγκριση με πριν από ένα χρόνο, δε, οι οδηγοί γέμιζαν τα ρεζερβουάρ τους από τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα με 1,45 ευρώ/λίτρο, ενώ το ίδιο χρονικό διάστημα καταγράφονταν τιμές της τάξεως του 1,50 ευρώ/λίτρο με 1,60 ευρώ/λίτρο στα Επτάνησα, 1,52 ευρώ/λίτρο με 1,55 ευρώ/λίτρο στην Κρήτη και 1,75 ευρώ/λίτρο στις Κυκλάδες.
Οσο, μάλιστα, πλησίαζε ο Δεκαπενταύγουστος, οι τιμές άρχιζαν να παίρνουν την… ανιούσα, με πλέον ενδεικτικό παράδειγμα τα Δωδεκάνησα. Η μέση τιμή πώλησης της απλής αμόλυβδης στα νησιά του συμπλέγματος ανέβηκε από 1,61 ευρώ/λίτρο στις 04.08.2017 σε 1,63 ευρώ/λίτρο μία εβδομάδα μετά και συγκεκριμένα στις 11.08.2017 και σε 1,65 ευρώ/λίτρο στις 18.08.2017. Αντιστοίχως, στα Επτάνησα (Ζάκυνθος) το κόστος μετακίνησης κυμάνθηκε στα 1,53 ευρώ/λίτρο στα μέσα Αυγούστου από 1,51 ευρώ/λίτρο στις αρχές του ίδιου μήνα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]