Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων (ΣΕΑΑΔ), ο ελληνικός στόλος αυτοκινήτων είναι εξίσου… ηλικιωμένος με τον πληθυσμό της χώρας, εμφανίζοντας το 2017 μέσο όρο ηλικίας 15,4 χρόνια.
Η Ελλάδα, μάλιστα, φιγουράρει στην 22η θέση μεταξύ των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, με την πρώτη πεντάδα να συνθέτουν το Λουξεμβούργο, το Βέλγιο, η Αγγλία, η Δανία και η Γερμανία (τα κυκλοφορούντα Ι.Χ. σε αυτές είχαν μέσο όρο ηλικίας από 6,2 έως 8,9 έτη).
Στο αντίθετο ρεύμα
«Ενώ το ποσοστό των αυτοκινήτων πολύ χαμηλών ρύπων στις ευρωπαϊκές χώρες αυξάνεται, η Ελλάδα δυστυχώς, για άλλη μία φορά μένει πίσω, ξεπερνώντας χώρες, όπως η Ρουμανία, ο στόλος της οποίας μετρά κατά μέσο όρο 15,3 χρόνια», επισημαίνει ο ΣΕΑΑΔ και συνεχίζει: «Σε αντίθεση με άλλες χώρες, οι οποίες στοχεύουν σε οχήματα, που επιβαρύνουν ελάχιστα το περιβάλλον, η Ελλάδα παρουσιάζει τα μεγαλύτερα ποσοστά κυκλοφορούντων επιβατικών στην κατηγορία Euro 3 (2000-2004), που καταλαμβάνουν το 27,9% του στόλου, σε σχέση με τα Euro 6, που καταλαμβάνουν ποσοστό μόλις 3,2%».
Στην Ερμού ενόψει Black Friday ο Θεοδωρικάκος - Πρόστιμα για παραπλανητικές εκπτώσεις [βίντεο]
Σύμφωνα με το γενικό διευθυντή του Συνδέσμου, Δημήτρη Πάτσιο, μετά τη λήξη του μέτρου της απόσυρσης, που αποδείχθηκε θετικό για μία πενταετία, η κυβέρνηση οφείλει να παρέχει άλλου είδους κίνητρα, προκειμένου να μειωθεί η κυκλοφορία των παλαιών, ρυπογόνων ελαφρών οχημάτων. «Οπως σε όλες τις χώρες, έτσι και στην Ελλάδα, η απόσυρση είχε -και ορθώς- προσωρινό χαρακτήρα. Σε όλη την Ευρώπη, ωστόσο, τα τέλη κυκλοφορίας είναι υψηλότερα για τα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και έχουν τεθεί σε ισχύ για αυτά κυκλοφοριακοί περιορισμοί, προσπαθώντας να αποτρέψουν τους ιδιοκτήτες από την κυκλοφορία τους», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά στον Ελεύθερο Τύπο.
Αξίζει να επισημανθεί πως πόλεις όπως το Παρίσι, η Βενετία, η Λισαβόνα, το Ντίσελντορφ, η Βρέμη, η Πράγα και το Βερολίνο έχουν απαγορεύσει την κυκλοφορία σε πετρελαιοκίνητα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά κατηγορίας Euro 3 και προγενέστερα. Αλλες πόλεις, όπως το Λονδίνο, το Μιλάνο, το Οσλο και η Στοκχόλμη έχουν επιβάλει τέλος εισόδου για το κέντρο της πόλης στα diesel οχήματα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 3-4).
Τι προτείνουν
«Το κόστος της συντήρησης ενός παλαιότερου οχήματος είναι πολύ πιο μεγάλο από την απόσβεση και συντήρηση ενός νεότερου, εκτός εάν ο ιδιοκτήτης αμελεί τη συχνή και σωστή συντήρηση του οχήματός του, συνέπεια των αναποτελεσματικών ελέγχων»», τονίζει ο ΣΕΑΑΔ σε ανακοίνωσή του, συστήνοντας την υιοθέτηση μιας σειράς μέτρων που θα συμβάλλουν στη μείωση της κυκλοφορίας των παλαιών αυτοκινήτων και φορτηγών, όπως:
* Αντικατάσταση του πράσινου δακτυλίου (μονά-ζυγά κ.λπ.) με sticker ελεύθερης εισόδου στο κέντρο των πόλεων, μέσω της έκδοσης ετήσιας κάρτας κόστους, ανάλογου της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του αυτοκινήτου (π.χ. από 20 έως το πολύ 70 ευρώ ετησίως).
- Κυμαινόμενα τέλη κυκλοφορίας, ανάλογα της ηλικίας των ελαφρών οχημάτων, με λογική επιβάρυνση για τα μεσαίας ηλικίας (10-15 ετών), αλλά και αποτρεπτικά για τα υπέργηρα οχήματα (20+ έτη).
- Αυστηροί τεχνικοί έλεγχοι στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα και παροχή όλων των πληροφοριών του ιστορικού τους, ώστε να προστατεύεται ο καταναλωτής, που λόγω της κρίσης έχει καταστεί πιο εύπιστος.
- Ελεγχοι για τυχόν παράτυπες επισκευές, χωρίς εγγύηση. Ελεγχοι στο δρόμο για αυτοκίνητα, που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, χαλασμένα εξαρτήματα (ελαστικά, φώτα κ.λπ.).
Αγγελική Βελεσιώτη
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]