Αλλάζει σελίδα ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα μετά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η κρατική ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής για την απόκτηση του 100% της εταιρίας. Κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ αποσφραγίστηκε η μοναδική δεσμευτική οικονομική προσφορά, την οποία υπέβαλε η ιταλική εταιρία, αφού οι άλλοι υποψήφιοι παίκτες ανέκρουσαν πρύμναν την τελευταία στιγμή. Το ποσό του προσφερόμενου τιμήματος ανέρχεται σε 45 εκατ. ευρώ. Βασικό πρόβλημα της συμφωνίας, ωστόσο, παραμένουν οι προαιρέσεις υλοποίησής ενός deal αποκρατικοποίησης.
Είναι οι ίδιοι σκόπελοι που προκάλεσαν το «ναυάγιο» στον διαγωνισμό πώλησης της ΕΕΣΣΤΥ -δηλαδή της εταιρίας συντήρησης των έργων του ΟΣΕ- καθώς η κυβέρνηση αθέτησε δύο βασικούς όρους της συμφωνίας.
Ο πρώτος αφορά τη δυνατότητα μετατάξεων του προσωπικού της ΕΕΣΣΤΥ σε άλλες θέσεις του Δημοσίου (π.χ. θυγατρικές του ομίλου ΟΣΕ) και ο δεύτερος τη ρύθμιση χρέους 20 εκατ. ευρώ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς την ΕΕΣΣΤΥ.
Επίσης, οι ενδιαφερόμενοι για την ΕΕΣΣΤΥ επενδυτές θορυβήθηκαν ιδιαίτερα και από την επαμφοτερίζουσα στάση της κυβέρνησης κατά τη διαδικασία κύρωσης της σύμβασης πώλησης του ΟΛΠ στη Βουλή. Η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού της ΕΕΣΣΤΥ αναμένεται άμεσα.
Εδωσε Ο.Κ.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το ΤΑΙΠΕΔ, αφού έλαβε υπόψη τη θετική εισήγηση των συμβούλων του για την εγκυρότητα της υποβληθείσας προσφοράς, τις αποτιμήσεις που εκπόνησαν δύο διαφορετικοί ανεξάρτητοι αποτιμητές και τη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων, έκανε αποδεκτή την προσφορά και ανακήρυξε τη Ferrovie ως προτιμητέο επενδυτή για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Οπως επισημαίνεται στην ίδια ανακοίνωση, το ΤΑΙΠΕΔ επιτυγχάνει να ολοκληρώσει μια διαδικασία που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια και διασφαλίζει όχι μόνο τη βιωσιμότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξή της. Με την εξέλιξη αυτή ουσιαστικά τίθενται οι βάσεις για το επιτυχές κλείσιμο του φακέλου κρατικών ενισχύσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το χρέος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, ύψους άνω των 700 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα, αν δεν τελεσφορούσε η διαδικασία εντός του 2016 ελλόχευε ο κίνδυνος λουκέτου της εταιρίας. Τις επόμενες ημέρες αναμένονται αντιδράσεις τόσο από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη (είναι παροιμιώδης η κόντρα του με το ΤΑΙΠΕΔ), ενώ και οι εργαζόμενοι ενδέχεται να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους, αφού δεν έχουν υπογράψει Συλλογική Σύμβαση Εργασίας όπως ζητούν.
Επέκταση
Η απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντάσσεται στο ευρύτερο πλάνο επέκτασης και ανάπτυξης των Ιταλικών Σιδηροδρόμων, αναφέρει σε δήλωσή του, στον επίσημο διαδικτυακό τόπο του ομίλου της Ferrovie Dello Stato Italiane, ο διευθύνων σύμβουλος Renato Mazzoncini.
Παράλληλα, ο πρόεδρος Gioia Ghezzi καθησυχάζει τους εργαζομένους, τονίζοντας ότι οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι είναι από τους καλύτερους εργοδότες στην Ιταλία.
Επίθεση
Η συντονίστρια Παραγωγής και Εμπορίου της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Α’ Αθηνών κ. Ολγα Κεφαλογιάννη, και ο υπεύθυνος του Τομέα Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, βουλευτής Σερρών, κ. Κώστας Καραμανλής, κατέθεσαν σήμερα ερώτηση αναφορικά με τη συνεχιζόμενη κυβερνητική προσπάθεια απαξίωσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, που στόχο έχει το ναυάγιο της ιδιωτικοποίησής τους. Στο κείμενο της ερώτησής τους οι δύο βουλευτές επισημαίνουν ότι οι συνέπειες τόσο από την πρωτοφανή αδιαφορία της κυβέρνησης για την επί μήνες κατάληψη της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη όσο και από τα ακινητοποιημένα βαγόνια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την απεργία των τελευταίων ημερών έπληξαν σε πολύ σημαντικό βαθμό τη διαδικασία επένδυσης στις δύο αυτές εταιρίες.
Εκκρεμούν έλεγχοι
Ο σχετικός φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί άμεσα στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες αρχές.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του «Ελεύθερου Τύπου»