Στα 489 εκατομμύρια ευρώ ανέρχεται για το 2015, η συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία, στον οποίο απασχολήθηκαν συνολικά 9.983 άτομα, ενώ η Ελλάδα διατήρησε την κατάταξή της ως ο τρίτος πιο δημοφιλής προορισμός στην Ευρώπη, με 13,3% στο μερίδιο της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας και 4.176.500 επιβάτες συνολικά.
Σύμφωνα με στοιχεία που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα από τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας Ευρώπης (CLIA) για την ευρωπαϊκή οικονομική συμβολή του κλάδου, σε σημαντικότερα λιμάνια προορισμού στη χώρας μας, αναδείχθηκαν η Σαντορίνη, ο Πειραιάς, η Μύκονος, η Κέρκυρα και το Κατάκολο, ενώ μέσα στο 2015, 980.049 επιβάτες ξεκίνησαν την κρουαζιέρα τους από τον Πειραιά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της CLIA, η Ελλάδα βρίσκεται στην 8η θέση των ευρωπαϊκών χωρών όπου δαπανήθηκαν χρήματα του κλάδου – και η συνολική συνεισφορά στην ελληνική οικονομία ανήλθε στα 489 εκατ. ευρώ.
Πρώτη είναι η Ιταλία με 4,554 δισ. ευρώ, δεύτερο το Ηνωμένο Βασίλειο με 3,260 δισ. ευρώ, τρίτη η Γερμανία με 2,946 δισ. ευρώ, τέταρτη η Ισπανία με 1,323 δισ. ευρώ και ακολουθούν Γαλλία, Φινλανδία, Νορβηγία, Ελλάδα, Ολλανδία και Σουηδία.
Η οικονομική συνεισφορά του κλάδου στην Ευρώπη
Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας Ευρώπης, η οικονομική απόδοση του κλάδου στην Ευρώπη έφτασε τα 40,95 δισ. ευρώ το 2015, σημειώνοντας αριθμό ρεκόρ και αύξηση 2% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Οι άμεσες δαπάνες του κλάδου έφτασαν τα 16,89 δισ. ευρώ, έχοντας αυξηθεί συγκριτικά με τα 16,6 δισ. ευρώ του 2014.
Μέσα στο 2015, ο κλάδος της κρουαζιέρας δημιούργησε περισσότερες από 10.000 νέες θέσεις εργασίας σε όλη την Ευρώπη, με σύνολο απασχολούμενων σε επιχειρήσεις κρουαζιέρας και επιχειρήσεις που σχετίζονται με την κρουαζιέρα, 360.571 άτομα. Οι μισθοί και τα επιδόματα για τους Ευρωπαίους εργαζόμενους του κλάδου, έφτασαν τα 11,05 δισ. ευρώ.
Η Ευρώπη αντιπροσωπεύει τη δεύτερη παγκοσμίως μεγαλύτερη αγορά επιβατών κρουαζιέρας μετά την Καραϊβική, καθώς 6,6 εκατομμύρια Ευρωπαίοι έκαναν διακοπές κρουαζιέρας μέσα στο 2015 – 3% περισσότεροι από το 2014.
Επίσης 6,12 εκατομμύρια επιβάτες επιβιβάστηκαν για την κρουαζιέρα τους από ευρωπαϊκά λιμάνια μέσα στο 2015, κατά 4,5% περισσότεροι από την προηγούμενη χρονιά
Ως το κέντρο ναυπήγησης κρουαζιερόπλοιων παγκοσμίως, τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία συνεχίζουν να κατασκευάζουν τα πιο καινοτόμα και μεγάλα πλοία στον κόσμο, με τις δαπάνες για νέες κατασκευές και συντήρηση αντίστοιχα, να αυξάνονται για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά. Αυτή τη στιγμή, στα ευρωπαϊκά ναυπηγεία υπάρχουν παραγγελίες για 48 κρουαζιερόπλοια μέχρι το 2019, συνολικής αξίας άνω των 27 δισ. ευρώ.
Μέσα στο 2015, οι εταιρείες κρουαζιέρας ξόδεψαν 4,6 δισ. ευρώ σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία, ποσό που αντιπροσωπεύει αύξηση ύψους 1,2% στα έσοδα των ναυπηγείων συγκριτικά με το 2014.
Τι υποστηρίζουν στελέχη της CLIA για την Ελλάδα
Ενιαίο στρατηγικό πλάνο και βελτίωση των υποδομών στα λιμάνια, είναι οι δύο βασικοί τρόποι με τους οποίους μπορεί και πρέπει να αναπτυχθεί στην Ελλάδα το homeporting (σημ. να αποτελέσει κάποιο λιμάνι, σημείο αφετηρίας και κατάληξης μιας κρουαζιέρας), προκειμένου ο κλάδος να μπορέσει να συνεισφέρει στην οικονομική ανάκαμψη της χώρας, υποστηρίζει το εκτελεστικό μέλος της CLIA Ευρώπης και διευθύνων σύμβουλος της Celestyal Cruises, Κυριάκος Αναστασιάδης.
Το μέλος της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας Ευρώπης είπε ότι «η κρουαζιέρα αποτελεί έναν ανερχόμενο, αλλά ταυτόχρονα με πολύ θετικές προοπτικές, κλάδο του τουρισμού, που συμβάλλει πολύπλευρα στην ευρωπαϊκή οικονομία. Μία χώρα σαν την Ελλάδα, με προορισμούς μοναδικής ομορφιάς και ποικιλίας, με ιστορία και πολιτισμό, μπορεί και θα πρέπει να εξελιχθεί σε κορυφαίο προορισμό κρουαζιέρας, και μάλιστα για όλο το χρόνο τόνισε ο κ. Αναστασιάδης.