Η εν λόγω απόκλιση των αριθμών είναι κρίσιμη, καθώς κρύβει τον κίνδυνο της λήψης νέων μέτρων αν τελικά θεωρηθεί πως χρειάζονται πρόσθετες παρεμβάσεις για την υλοποίηση των συμφωνημένων δημοσιονομικών στόχων.
Του ανταποκριτή μας στην Ουάσινγκτον Πέτρου Κασφίκη
Η συγκεκριμένη πρόβλεψη του Ταμείου λαμβάνει υπόψη και το δημοσιονομικό όφελος που θα προκύψει από τα επιπλέον μέτρα που συμφωνήθηκαν στην δεύτερη αξιολόγηση. Το Ταμείο, όμως, κρίνει πως ούτε και αυτά είναι επαρκή για να φτάσει η Ελλάδα στον στόχο του 3,5%.
Από την πλευρά του, το προσχέδιο του ελληνικού προϋπολογισμού για το 2018 είναι εμφανώς πιο αισιόδοξο, αφού υπολογίζει πως το πρωτογενές πλεόνασμα θα αγγίξει φέτος το 2,21% και το 3,57% για το 2018.
Στον Τόμσεν για Απαντήσεις
Πηγές από το Ταμείο σημείωναν με νόημα πως δεν πρέπει να προτρέχουμε και πως μέχρι στιγμής κανένας δεν έχει ζητήσει από την κυβέρνηση να λάβει νέα μέτρα. Όταν, όμως, ρωτήθηκε ο Διευθυντής του Τομέα Δημοσιονομικών Βίτορ Γκασπάρ κατά την διάρκεια παρουσίασης της έκθεσης για το πως θα καλυφθεί το επίμαχο κενό, παρέπεμψε για απαντήσεις στην συνέντευξη τύπου που θα δώσει ο Πολ Τόμσεν την Παρασκευή.
Η Πορεία του Πρωτογενούς Πλεονάσματος (στο οποίο δεν υπολογίζεται η προσμέτρηση των τόκων που πληρώνει το κράτος για δάνεια βάση του προϋπολογισμού)
Την έκθεση παρουσίασε το πρωί της Τετάρτης ο διευθυντής του τμήματος δημοσιονομικών υποθέσεων του Ταμείου Βίτορ Γκασπάρ προβλέποντας πως το ελληνικό 4,2% πρωτογενές πλεόνασμα του 2016 θα ανέλθει στο 1,7% για το 2017 και στο 2,2% για το 2018. Παράλληλα η έκθεση εκτιμά πως το πλεόνασμα θα κινηθεί σταθερά στο 3,5% για την περίοδο μεταξύ 2019 και 2022.
Η πορεία του Δημοσιονομικού Πλεονάσματος (στο οποίο υπολογίζεται η προσμέτρηση των τόκων που πληρώνει το κράτος για δάνεια βάση του προϋπολογισμού)
Το Ταμείο εντοπίζει το δημοσιονομικό πλεόνασμα στο 1% του ΑΕΠ για το 2016, ενώ για το τρέχων έτος βλέπει δημοσιονομικό έλλειμμα 1,7%, το οποίο τελικά θα κυμανθεί στο 1,1% για το 2018. Το ΔΝΤ, όμως, προβλέπει «καμ μπακ» το 2019 με πλεόνασμα 0,2%. Παράλληλα, εκτιμά πως το 2020 ο προϋπολογισμός θα είναι ισοσκελισμένος, ενώ το δημοσιονομικό έλλειμμα θα επανέλθει το 2021 και 2022 με ποσοστό 0,1% και 0,4% αντίστοιχα.
Διαρθρωτικό Πρωτογενές Πλεόνασμα (στο οποίο συνυπολογίζεται το πλεόνασμα με τον ρυθμό της ανάπτυξης)
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του «Fiscal Monitor», η Ελλάδα θα επιτύχει το 2018 το μεγαλύτερο διαρθρωτικό πρωτογενές πλεόνασμα σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο.
- 2016: 6,3%
- 2017: 3,4%
- 2018: 3,1%
- 2019: 3,6%
- 2022: 3,5%
Η Εξίσωση: Έσοδα Χ Δαπάνες
Η έκθεση του Ταμείου βλέπει μια σταδιακή μείωση των εσόδων της γενικής κυβέρνησης.
- 2016: 50% του ΑΕΠ
- 2017: 48,6% του ΑΕΠ
- 2018: 46,9% του ΑΕΠ
- 2019: 46,8% του ΑΕΠ
- 2020: 46,2% του ΑΕΠ
- 2021: 45,4% του ΑΕΠ
- 2022: 45,5% του ΑΕΠ
Το ΔΝΤ, όμως, εκτιμά πως αυτή η μείωση των εσόδων (4,9%) της γενικής κυβέρνησης θα μπορέσει να εξισορροπηθεί από την αντίστοιχη μείωση των δαπανών της γενικής κυβέρνησης.
- 2016: 49% του ΑΕΠ
- 2017: 50,3% του ΑΕΠ
- 2018: 48% του ΑΕΠ
- 2019: 46,6% του ΑΕΠ
- 2020: 46,2% του ΑΕΠ
- 2021: 45,4% του ΑΕΠ
- 2022: 45,5% του ΑΕΠ
Το Χρέος
Οι προβλέψεις του Ταμείου για την πορεία απομείωσης του χρέους είναι ιδιαίτερα πιο απαισιόδοξες από εκείνες των Ευρωπαίων, οι οποίο εκτιμούν πως μέχρι το 2022 το χρέος θα έχει υποχωρήσει στο 146,8% του ΑΕΠ.
Αντίθετα, το ΔΝΤ εκτιμά ότι στην περίοδο 2016-2022 το χρέος θα μειωθεί μόνο κατά 20,4% του ΑΕΠ, παρόλο που στην εν λόγω περίοδο το σύνολο των πρωτογενών πλεονασμάτων θα ανέλθει στο 22,1% του ΑΕΠ.