ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
MEDIA

Αναδρομή στα ριάλιτι της ελληνικής TV – Ποια έγραψαν ιστορία, ποια απέτυχαν

Newsroom eleftherostypos.gr

Τα ριάλιτι εγκλεισμού διαχρονικά ήταν αυτά με τα μεγαλύτερα ποσοστά τηλεθέασης στην ιστορία της ιδιωτικής τηλεόρασης. Ποιος θα ξεχάσει το βράδυ της παραμονής Πρωτοχρονιάς του 2002, όταν ο Τσάκας αναδείχθηκε νικητής του «Big Brother1» σπάζοντας ένα δυσθεώρητο ρεκόρ τηλεθέασης; Και επειδή πάντα η τηλεόραση αγαπά τον μιμητισμό, έκτοτε όλα τα κανάλια βάλθηκαν να δημιουργήσουν τον δικό τους «Big Brother», όπως ακριβώς ήθελε το καθένα.

Την πρωτοκαθεδρία σε τέτοιου είδους προγράμματα, τις τελευταίες δύο δεκαετίες, είχε πάντα ο ΑΝΤ1. Μετά τη σαρωτική επιτυχία του πρώτου «Big Brother», με παρουσιαστή τον Ανδρέα Μικρούτσικο, το κανάλι του Μίνωα Κυριακού τότε βρήκε τον τρόπο να κατατροπώσει κάθε αντίπαλο στη βραδινή ζώνη.

Ετσι, ακολούθησαν άλλοι τρεις κύκλοι «Big Brother», ένας αυθεντικός και δύο σε διαφορετικές εκδοχές, το αλήστου μνήμης «The Wall» που έφερε στη ζωή μας ορισμένες από τις πιο καλτ φιγούρες της ελληνικής τηλεόρασης, τη Ρούλα Βροχοπούλου και το Γωγουλίνι, αλλά και το άτυχο «Big Mother» που μετατράπηκε σε «Big Brother» κάπου αργότερα, με την Τατιάνα Στεφανίδου ως παρουσιάστρια του project. Οι δύο πρώτοι κύκλοι φαντάζουν πλέον τηλεοπτικά κειμήλια έναντι των επομένων, ωστόσο το «The Wall» έβαλε γερά τη δική του σφραγίδα στην ιστορία του συγκεκριμένου φορμάτ.

Και πώς έχασε ο ΑΝΤ1 την πρωτοκαθεδρία; Φυσικά επειδή ο μετρ του είδους, Ανδρέας Μικρούτσικος, είχε δημιουργήσει μία νέα τυπολογία θριαμβευτικών ριάλιτι εγκλεισμού, αυτά των καλλιτεχνικών ακαδημιών. Η αρχή είχε γίνει με το «Fame Story» από τον ίδιο τον ΑΝΤ1. Η μουσική ακαδημία, που τόσο λάτρεψε το κοινό του σταθμού, έβγαλε 4 κύκλους, κάθε έναν με διαφορετικό παρουσιαστή: Ναταλία Γερμανού, Ανδρέας Μικρούτσικος, Τατιάνα Στεφανίδου και Σοφία Αλιμπέρτη (η οποία μάλιστα είχε έρθει στον ΑΝΤ1 μέσω μίας σκανδαλώδους τηλεοπτικής αρπαγής από τον ALPHA και μάλιστα σπάζοντας το συμβόλαιό της μεσούσης της σεζόν). Αξίζει να σημειωθεί πως το «Fame Story» έβγαλε στο μουσικό προσκήνιο αμέτρητα νέα ταλέντα, μερικά εκ των οποίων έκαναν και διαχρονική επιτυχία (ΝΙΝΟ, Θάνος Πετρέλης, Κωνσταντίνος Αργυρός, Ελεάνα Παπαϊωάννου, Ασπα Τσίνα, Γρηγόρης Πετράκος).

Ωστόσο, το πράγμα ξέφυγε από τον έλεγχο του ΑΝΤ1, όταν στην αγορά μπήκε επιθετικά ο ALPHA. Θα έλεγε κανείς πως εκείνη την εποχή ήθελε να γίνει ΑΝΤ1 στη θέση του ΑΝΤ1. Η αρχή είχε γίνει με τη μεταγραφή του Γιάννη Λάτσιου στο νεοσύστατο τότε κανάλι συμφερόντων Κοντομηνά, ο οποίος έφερε την Ελένη Μενεγάκη, τον Ανδρέα Μικρούτσικο, τη Ναταλία Γερμανού και τόσα άλλα πρόσωπα. Οι A listers του τότε ΑΝΤ1 έφεραν μαζί τους και το αγαπημένο τους project, μία ρέπλικα του «Fame Story» που ονομάστηκε «Dream Show». Το ριάλιτι αυτό είχε φυσικά εγκλεισμό και φυσικά ήταν μια τηλεοπτική ακαδημία, αλλά δεν παραδέχθηκε ποτέ ότι είχε αντιγράψει τους απέναντι. Πάντως, άφησε στρατιά επιτυχημένων αποφοίτων, όπως ο Νίκος Οικονομόπουλος, ο Κώστας Μαρτάκης αλλά και ο Ανδρέας Γεωργίου, μιας και θέλοντας να διαφοροποιηθεί έβγαλε έναν πρώτο κύκλο με ηθοποιούς και όχι τραγουδιστές.

Η «κληρονομιά» του MEGA
Στο στρατόπεδο του MEGA βέβαια τα πράγματα ήταν μάλλον συγκρατημένα. Η αλήθεια είναι πως το Μεγάλο Κανάλι φοβήθηκε τα reality αφού πέρα από το «BAR» κανένα δεν του «βγήκε» ακριβώς όπως το ήθελε. Κι όμως, ο ένας και μοναδικός κύκλος του προαναφερθέντος ριάλιτι με παρουσιαστή τον Μίλτο Μακρίδη και επίδοξους παίκτες που καλούνταν να συγκατοικήσουν ανοίγοντας ένα μπαρ στο Γαλάτσι άφησε ιστορία. Δύο χρόνια αργότερα δημιουργήθηκε μία παρόμοια εκδοχή του με τίτλο «PARTY» και παρουσιάστρια την Κατερίνα Λάσπα.

Σε αντίθεση με τα κλασικά ριάλιτι εγκλεισμού, το MEGA επένδυσε στα ριάλιτι επιβίωσης, που οι παίκτες μπορεί έγκλειστοι να μην ήταν ακριβώς, αλλά ήταν εξόριστοι και πεινασμένοι. Με πρωτεργάτη τον Γρηγόρη Αρναούτογλου, το Μεγάλο Κανάλι μας γνώρισε το «Survivor», το οποίο συνεχίστηκε για αρκετούς κύκλους και με πολλούς παρουσιαστές (Μαρκουλάκης, Αϊβάζης) αλλά και την αξέχαστη «Φάρμα». Το παράδοξο με τη «Φάρμα» είναι πως υπήρξε και celebrity εκδοχή της – ποιος θα ξεχάσει την Αντζυ Σαμίου να προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τα άχυρα προσπαθώντας να μη χαλάσει το κόκκινο μανό της; Εντός ή εκτός συνόρων, με ή χωρίς φαγητό, ο εγκλεισμός εξακολουθούσε να μονοπωλεί το ενδιαφέρον των τηλεθεατών για πολλές σεζόν και να «πληγώνει» που και που τον ηγέτη του είδους.

Ο ΑΝΤ1 ξεκινά τη μόδα των ριάλιτι μόδας και μαγειρικής
Για πολλά χρόνια τα ριάλιτι εγκλεισμού θεωρήθηκαν β’ κατηγορίας. Η μυθοπλασία ξαναβγήκε στο προσκήνιο παράλληλα με τα νέου τύπου κυριακάτικα celebrity shows, όπως το «Dancing With The Stars». Την ίδια στιγμή, στην καθημερινή αρένα τηλεθέασης, αντικαταστάθηκαν από πιο light projects, όπως το «Next Top Model» και το «MasterChef», που βεβαίως είχαν εγκλεισμό αλλά με βιτρίνα μια διαγωνιστική δοκιμασία που δεν άφηνε πολλά περιθώρια κριτικής. Μην μπερδεύεστε, οι πρώτοι κύκλοι των δύο συγκεκριμένων φορμάτ δεν έχουν ουδεμία σχέση με τις σημερινές εκδοχές τους. Θα λέγαμε πως απλά ήταν ωραίες, εθιστικές παραγωγές που άφησαν πίσω τους επιτυχημένα πρόσωπα, όπως ο Ακης Πετρετζίκης, ο Γιάννης Αποστολάκης αλλά και η Δήμητρα Αλεξανδράκη. Καθένας στο είδος του…

Το φαινόμενο «Survivor» στον ΣΚΑΪ και η επιστροφή παλιών πρότζεκτ
Οι εποχές είχαν αλλάξει και πλέον οι κριτές είχαν κλέψει τη λάμψη από τους παρουσιαστές μέχρι και που τους εξαφάνισαν. Ολα αυτά μέχρι το 2017 που ο ΣΚΑΪ επανέφερε τα ριάλιτι με την πιο σκληρή και χορταστική εκδοχή τους, με σχεδόν 7ήμερα επεισόδια! Το πρώτο «Survivor» της νέας εποχής με νικητή τον Γιώργο Αγγελόπουλο άνοιξε τον δρόμο για τη νέα επέλαση των reality. Η τεράστια επικράτηση του σύγχρονου «Survivor» στους πίνακες τηλεθέασης, για πρώτη φορά με πραγματικά διάσημους ανθρώπους σε ρόλο παικτών, έδωσε νέα πνοή στην τηλεοπτική κλειδαρότρυπα και παρόλο που το ίδιο το ριάλιτι έχασε την τεράστια δυναμική του την επόμενη χρονιά, έδωσε τη σκυτάλη στο STAR να συνεχίσει το συγκεκριμένο έργο. Ετσι ξαναείδαμε το «Next Top Model» μετονομασμένο σε «GNTM» αλλά και το «MasterChef». Το STAR κατάφερε να αναβιώσει με τελείως διαφορετική δομή ορισμένα από τα πιο έξυπνα διαγωνιστικά ριάλιτι που είχαμε ξαναδεί. Ναι, ο τίτλος ήταν ίδιος, αλλά το προϊόν δεν είχε πραγματικά καμία σχέση με το παρελθόν. Η μεγάλη διαφορά είναι πως πλέον ήταν όλα πιο φίνα και ζηλευτά, σε καμία περίπτωση ωμά και με την αίσθηση κλειδαρότρυπας.

Η επανεκκίνηση του «Big Brother» μέσω του ΣΚΑΪ στα τέλη του 2020 έκανε κάτι σαφές όσο ποτέ: ο «Big Brother» είναι ο πρώτος διδάξας το φαινόμενο και όλοι οι υπόλοιποι αυτοί που τον αντέγραψαν. Γι’ αυτό και κάθε φορά που βγαίνει στον αέρα σωστά εκτελεσμένος είναι καταδικασμένος σε μία πολυσυζητημένη, αμφιλεγόμενη αλλά πάντα μεγάλη επιτυχία. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που ήδη ο ΣΚΑΪ σκέφτεται να βγάλει μια δεύτερη σεζόν «Big Brother» στη θέση του πολυσυζητημένου πια «Survivor» που όλο λέει να επανέλθει… αλλά κάτι το κρατά μακριά μας.

*Από την έντυπη έκδοση ΤΥΠΟΣ TV

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr

Προτεινόμενα για εσάς

Η Σίσσυ Χρηστίδου «αδειάζει» on air το STAR – Η αποκάλυψη που θα συζητηθεί

Tinad

Χαμός στο Big Brother: «Τα πήρε» άσχημα με τον Μικρούτσικο η Νάταλι Κακκαβά στον «αέρα»

Ανδρέας Ντίνης

«Big brother» spoiler: Ποιος αποχωρεί απόψε από το ριάλιτι;

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Νέα κόντρα με άρωμα «GNTM» – Παπαγεωργίου και Καράβας στο «κόκκινο»

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

«Big Brother»-spoiler: Οι υποψήφιοι και ένα βέτο που θα βάλει φωτιές

Η Θεοδώρα Ρασέλ αναστάτωσε τον Γρηγόρη Αρναούτογλου με το καυτό της τσιφτετέλι [βίντεο]

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

Πανικός στο «GNTM»: Το κράξιμο των παικτών στον Καράβα, τα αντίποινα και η μεγάλη ανατροπή

Κατερίνα Θεοδωροπούλου

«Χειρότερη εβδομάδα ever»: Χαμός στο σημερινό επεισόδιο του GNTM

Evanthia Karra

Ο κακός χαμός στο GNTM 3: To ντεσαβαντάζ θα φέρει μεγάλες εντάσεις ανάμεσα στους παίκτες

Ανδρέας Ντίνης