Ετοιμες να… κουνήσουν μαντίλι στην Ελλάδα εμφανίζονται μεγάλες εταιρίες του εξωτερικού, οι οποίες δραστηριοποιούνται αποκλειστικά online. Σύμφωνα με τον CTO και συνιδρυτή της δημοφιλούς μηχανής αναζήτησης Skroutz, κ. Βασίλη Δήμου, τα capital controls, που εξακολουθούν να ισχύουν, αν και σε πιο… χαλαρή έκδοση εν συγκρίσει με το περασμένο καλοκαίρι, αναγκάζουν πολλές εταιρίες, με έδρα εκτός, αλλά φορολογικό αντιπρόσωπο εντός των ελληνικών τειχών, να «ζυγίζουν» την παραμονή τους στη χώρα.
«Τα χρήματά τους από τις εγχώριες πωλήσεις, λόγω των κεφαλαιακών ελέγχων, συσσωρεύονται εδώ και, επομένως, δεν μπορούν να διατεθούν για την κάλυψη τυχόν υποχρεώσεων ή την πληρωμή προμηθευτών στη χώρα-βάση τους. Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένο ότι η Ελλάδα αποτελεί τη μικρότερη, ίσως, από τις αγορές, στις οποίες πολλές από αυτές τις εταιρίες έχουν παρουσία, γεννάται το ερώτημα εάν και κατά πόσο αξίζει τον κόπο», εξηγεί ο κ. Δήμου και προσθέτει: «Το πρόβλημα πρέπει να λυθεί, εκτός, βέβαια, εάν οι καθ’ ύλην αρμόδιοι θέλουν να τις διώξουν».
Για τη Skroutz, πάντως, το δίλημμα «μένω ή φεύγω από Ελλάδα» δεν υφίσταται. Από τους ιδρυτές της -Γιώργο Αυγουστίδη, Γιώργο Χατζηγεωργίου και Βασίλη Δήμου- έως και τον τελευταίο από τους 125 εργαζομένους, στόχος είναι η περαιτέρω ενδυνάμωση της εταιρίας, κατ’ αρχάς σε εγχώριο επίπεδο. «Είμαστε μια κερδοφόρος επιχείρηση, που, όμως, δεν επαναπαυόμαστε. Συνεχίζουμε να επενδύουμε, τόσο σε επίπεδο υπηρεσιών όσο και σε ανθρώπινο δυναμικό. Μόνο για το 2016 έχουμε προγραμματίσει 45 προσλήψεις», τονίζει ο κ. Δήμου, αποκαλύπτοντας πως η Skroutz όχι μόνο δεν έχει περικόψει τις αποδοχές των εργαζομένων, αλλά στο τέλος του χρόνου τούς δίνει και ένα μισθό μπόνους.
Ο τζίρος της 11χρονης εταιρίας, άλλωστε, άγγιξε πέρυσι τα 6,5 εκατ. ευρώ -αυξημένος κατά 45% σε σχέση με το 2014- και τα προ φόρων κέρδη τις 900.000. Σε αντίθεση, δε, με τις περισσότερες επιχειρήσεις, που έχουν ως κοινό χαρακτηριστικό τον υπέρογκο δανεισμό, η Skroutz επιμένει να κινείται με ίδιες δυνάμεις.
Συνεργασίες
Ανοιχτός σε συνεργασίες με όλες τις μεταφορικές εταιρίες -συμπεριλαμβανομένου και του Taxibeat- που θα μπορέσουν να «κουμπώσουν» στην πλατφόρμα της Skroutz εν όψει του λανσαρίσματος της νέας υπηρεσίας δηλώνει ο κ. Δήμου.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το «έξυπνο καλάθι», που θα είναι διαθέσιμο από τα μέσα Ιουνίου για προϊόντα υγείας, ομορφιάς και παιδικής φροντίδας, υπόσχεται να κάνει την εμπειρία των online αγορών ασφαλέστερη και πιο εύκολη, ενσωματώνοντας τρία βασικά χαρακτηριστικά:
● Το πιο συμφέρον καλάθι: Ο χρήστης εντοπίζει και προσθέτει στο καλάθι τα προϊόντα που επιθυμεί, ενώ η Skroutz υπολογίζει τους βέλτιστους συνδυασμούς των συνεργαζόμενων καταστημάτων.
● Ανετο και ασφαλές checkout: Η διαδικασία ολοκλήρωσης της παραγγελίας και της πληρωμής γίνεται γρήγορα και με ασφάλεια μέσα στην πλατφόρμα της Skroutz. Ο χρήστης καταχωρίζει τη διεύθυνση αποστολής και τα στοιχεία πληρωμής της κάρτας του (πιστωτική, χρεωστική ή προπληρωμένη) μόνο μία φορά, έχοντας τη δυνατότητα να τα αποθηκεύσει για μελλοντικές αγορές.
● Ολοκληρωμένη εμπειρία παράδοσης: Η Skroutz παρακολουθεί την εξέλιξη και ενημερώνει τον καταναλωτή για κάθε στάδιο της παραγγελίας, φροντίζοντας για την παράδοσή της εντός τριών εργάσιμων ημερών.
«Ως προς το κομμάτι της παράδοσης, η εταιρία μας έχει ήδη κάνει συζητήσεις με όλους τους μεγάλους του χώρου των μεταφορών, που έχουν τα συστήματα και μπορούν να υποστηρίξουν μεγάλο όγκο παραγγελιών», τονίζει ο συνιδρυτής της Skroutz και συνεχίζει: «Η συνεργασία με την ACS υπάρχει, ενώ κλεισμένο πρέπει να θεωρείται και το deal με τη Speedex, δεδομένου ότι απομένουν μόνο ορισμένα τεχνικά ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν. Τέλος, τις προσεχείς εβδομάδες επίκειται συνάντηση και με στελέχη της Γενικής Ταχυδρομικής».
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο συνεργασίας με το Taxibeat, το οποίο διαθέτει την door to door υπηρεσία Boxi, υποστηριζόμενη από στόλο δικύκλων και ταξί, ο κ. Δήμου ανέφερε χαρακτηριστικά: «Είμαστε ανοιχτοί να συνεργαστούμε με οποιονδήποτε μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες. Το Boxi σαφώς και θα μπορούσε να επιλεγεί από καταναλωτές που τους ενδιαφέρει να παραλάβουν άμεσα, ανεξαρτήτως κόστους».
Οι δυσκολίες στην Τουρκία και το «στοίχημα» της Αγγλίας
Η γλώσσα ήταν ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια που συνάντησαν οι ιδρυτές της Skroutz τρία χρόνια πριν, οπότε και αποφάσιζαν να εισέλθουν στην αγορά της Τουρκίας. «Ακόμη και για το πιο απλό, να μεταφράσουμε, δηλαδή, την πλατφόρμα στα τουρκικά, έπρεπε να βρούμε έναν Τούρκο που να μιλάει ελληνικά», αναφέρει ο κ. Δήμου, προσθέτοντας στις δυσκολίες και αυτή του συντονισμού ενός γραφείου, αλλά και μιας ομάδας από απόσταση. Για τον ίδιο, η Skroutz τώρα αφομοιώνει τα… μαθήματα από τη γείτονα χώρα, στην οποία έχει επενδύσει περί το 1,5 εκατ. ευρώ. Αναφορικά με τη θυγατρική στην Αγγλία, η οποία συστάθηκε μόλις τον περασμένο Νοέμβριο, ο κ. Δήμου εμφανίζεται αισιόδοξος για την πορεία της, παρά το γεγονός ότι έχει να ανταγωνιστεί μεγαθήρια, όπως η Amazon. «Μέχρι να αποκτήσουμε καλό “πάτημα” σε αυτά τα δύο μέτωπα, δεν μπορούμε να κοιτάξουμε προς νέες κατευθύνσεις», τονίζει ο συνιδρυτής της Skroutz, θέτοντας το μέγεθος της εκάστοτε αγοράς ως βασική προϋπόθεση επέκτασης. «Πολλοί μάς ρωτούν γιατί δεν έχουμε αναπτύξει την υπηρεσία και στην Κύπρο. Για να ξεκινήσει, όμως, η πλατφόρμα να “παίζει” κάπου μας κοστίζει, τόσο σε χρόνο όσο και σε χρήμα. Επομένως, για να έχει νόημα για εμάς μακροπρόθεσμα, πρέπει η αγορά να είναι μεγάλη», καταλήγει ο κ. Δήμου.
ΚΙΝΗΣΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ
ΕΤΟΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ
2007 200.000
2008 500.000
2009 1.200.000
2010 2.200.000
2011 2.900.000
2012 4.400.000
2013 6.000.000
2014 9.000.000
2015 16.000.000
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΒΕΛΕΣΙΩΤΗ
Δημοσιεύεται στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής