Κορωνίδα των ερευνών θεωρείται η ανάκριση που διεξάγεται από τον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη στη Λάρισα και αφορά τον βασικό πυρήνα των κατηγοριών. Εναν χρόνο μετά την 28η Φεβρουαρίου 2023, όταν η σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας που εκτελούσε δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα με μία εμπορική αμαξοστοιχία οδήγησε στον θάνατο 57 ανθρώπους, οι αρχικά 15 κατηγορούμενοι στην υπόθεση έχουν υπερδιπλασιαστεί και φτάνουν τα 33 πρόσωπα.
Απολογίες
Σε περίπου 10 ημέρες έχουν λάβει προθεσμία για να απολογηθούν περίπου 15 πρόσωπα, μεταξύ των οποίων στελέχη και υπάλληλοι ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και υπάλληλοι του υπουργείου Μεταφορών. Η άσκηση δίωξης εις βάρος τους έγινε στο τέλος Ιανουαρίου και μετά τις προθεσμίες που έλαβαν αναμένεται να απολογηθούν στις 7 Μαρτίου. Ομως, οι απολογίες τους δεν σημαίνουν και την κήρυξη του πέρατος της ανάκρισης, αφού δεν αποκλείεται να προκύψουν και νέα πρόσωπα ανάμεσα στους κατηγορουμένους για την υπόθεση.
Πάντως, σε επαναλαμβανόμενες δηλώσεις του ο υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, υποστηρίζει ότι η ανάκριση για την κύρια υπόθεση βαίνει προς ολοκλήρωση, ενώ πρόσφατα πιθανολόγησε και τη διεξαγωγή δίκης ακόμα και τον Ιούνιο.
«Η ανάκριση για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη ολοκληρώνεται τις επόμενες ημέρες, μέσα σε μόλις έναν χρόνο, όταν για το Μάτι χρειάστηκαν πέντε χρόνια», σημείωσε ο κ. Φλωρίδης και συμπλήρωσε ότι με τις προωθούμενες αλλαγές στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας επιταχύνεται η διαδικασία, αφού υπάρχει διάταξη που καταργεί την έκδοση βουλεύματος για τη συντριπτική πλειονότητα των σημαντικών υποθέσεων και περιλαμβάνει αδικήματα όπως αυτά της τραγωδίας των Τεμπών, ανοίγοντας τον δρόμο για δίκη με απευθείας κλήση των κατηγορουμένων στο ακροατήριο.
Από τους συνολικά 33 κατηγορουμένους στην υπόθεση, οι δικαστικές Αρχές έδειξαν τον δρόμο για τη φυλακή στον σταθμάρχη που είχε βάρδια την ώρα του δυστυχήματος και τον επιθεωρητή του ΟΣΕ, ενώ κατά περίπτωση οι κατηγορούμενοι βρίσκονται αντιμέτωποι με το κακουργηματικού χαρακτήρα αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας συγκοινωνιών, με αποτέλεσμα τον θάνατο πολλών ανθρώπων διά παραλείψεως και με τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροήν, της βαριάς σωματικής βλάβης και της ελαφριάς σωματικής βλάβης.
«Θολό» παραμένει το τοπίο ως προς τη διενέργεια τρίτης πραγματογνωμοσύνης, καθώς ο ανακριτής έχει στα χέρια του μία δικαστική πραγματογνωμοσύνη, αλλά και μία ακόμη από πραγματογνώμονα που διόρισαν οι συγγενείς των θυμάτων και η οποία διαπιστώνει την ύπαρξη επικίνδυνων ουσιών (ξυλόλιο, τολουόλιο, βενζόλιο) πάνω στο τρένο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ανακριτής εξετάζει το ενδεχόμενο να διατάξει τρίτη πραγματογνωμοσύνη προκειμένου να ρίξει «φως» στην υπόθεση.
» Η σύμβαση 717: Στο τελικό στάδιο έχει φτάσει και η έρευνα που ξεκίνησε από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία αρκετούς μήνες πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη, προκειμένου να διαπιστωθεί αν έχει διαπραχθεί κακοδιαχείριση εις βάρος των συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αφού το έργο είναι συγχρηματοδοτούμενο από το Ελληνικό Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Μετά την άσκηση διώξεων, τη σκυτάλη πήρε η Ευρωπαία ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάππα, που στις 28 Φεβρουαρίου έχει καλέσει σε απολογία 23 μη πολιτικά πρόσωπα σχετικά με την «αμαρτωλή» σύμβαση 717 για την αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία είχε διαβιβάσει στη Βουλή δικογραφία για την αναζήτηση τυχόν ποινικών ευθυνών των πρώην υπουργών Κώστα Καραμανλή και Χρήστου Σπίρτζη, χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση 717 υπεγράφη το 2014 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης δύο χρόνια αργότερα, αλλά χορηγήθηκαν συνολικά επτά παρατάσεις της αρχικής σύμβασης, με αποτέλεσμα έπειτα από εννέα χρόνια το έργο να μην έχει ολοκληρωθεί.
» Τρίτο παρακλάδι της υπόθεσης των Τεμπών αποτελεί η δικογραφία που άνοιξε πρόσφατα και αφορά τους επιθεωρητές-ελεγκτές της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας στους οποίους ανατέθηκε από τις εισαγγελικές Αρχές η διενέργεια ελέγχου σχετικά με την εκτέλεση της σύμβασης 717.
Ωστόσο, προέκυψαν ενδείξεις για παράβαση καθήκοντος των ελεγκτών, αφού στο πόρισμά τους προς τις Αρχές φέρεται να υπάρχουν αντιφάσεις μεταξύ των ευρημάτων και των συμπερασμάτων τους στα οποία δεν κατέληξαν σε ποσοτικοποίηση της ζημίας.
» Ενα τέταρτο σκέλος της υπόθεσης οδηγείται άμεσα στο ακροατήριο και αφορά στον πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας, Κώστα Αγοραστό. Πριν από λίγες ημέρες, η εισαγγελέας Πρωτοδικών Λάρισας άσκησε ποινική δίωξη για παράβαση καθήκοντος εις βάρος του για το μπάζωμα στο σημείο του δυστυχήματος. Αφορμή για την εισαγγελική έρευνα, που οδηγείται απευθείας στο ακροατήριο καθώς πρόκειται για πλημμέλημα, αποτέλεσε η μήνυση που υπέβαλαν οι συγγενείς των θυμάτων για την απόφαση του μπαζώματος του σημείου, με αποτέλεσμα να αλλοιωθεί ο τόπος του δυστυχήματος.
Κατά την παροχή εγγράφων εξηγήσεων στην εισαγγελέα, ο κατηγορούμενος πρώην περιφερειάρχης αρνήθηκε την κατηγορία, ενώ αντίστοιχα αρνήθηκε να καταθέσει και στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής επικαλούμενος το δικαίωμα της σιωπής που έχει ως κατηγορούμενος πλέον για το μπάζωμα του τόπου της τραγωδίας.
Τέμπη: Στις 11 Μαρτίου το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής
Η αυλαία έπεσε και στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής από την οποία αποχώρησαν στην τελευταία συνεδρίαση ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Νέα Αριστερά, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και «Σπαρτιάτες». Πλέον στις 8 Μαρτίου τα κόμματα αναμένεται να καταθέσουν τα πορίσματά τους, ενώ στις 11 Μαρτίου θα κατατεθεί το πόρισμα της Επιτροπής στον Πρόεδρο της Βουλής.
Αποχώρηση
Πάντως, κατά τη συνεδρίαση της περασμένης Τρίτης, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ αποχώρησαν καταγγέλλοντας απόπειρα συγκάλυψης εκ μέρους της πλειοψηφίας, με βουλευτές τους να υποστηρίζουν ότι δεν θα συντάξουν καν πορισματική θέση για την τραγωδία στα Τέμπη. Αφορμή στάθηκε η άρνηση της πλειοψηφίας να διευρύνει τον κατάλογο μαρτύρων, αφού προηγήθηκε η τοποθέτηση του εισηγητή της Ν.Δ., Ιάσονα Φωτήλα, ο οποίος υποστήριξε πως η Εξεταστική Επιτροπή έχει ολοκληρώσει το έργο της και διερωτήθηκε αν η αντιπολίτευση επιθυμεί να κάνει «εμπόριο πόνου».
Αν και παραμένει άγνωστο το αν τα 6 από τα 8 κόμματα που αποχώρησαν θα καταθέσουν πορίσματα, θεωρείται βέβαιο πως το πόρισμα της πλειοψηφίας θα βρίσκεται στην αντίπερα όχθη, καθώς εκτιμά πως από την εξέταση των μαρτύρων φωτίστηκαν τα λάθη που έγιναν από τον σταθμάρχη και τους μηχανοδηγούς, επειδή δεν εφάρμοσαν τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης. Στον αντίποδα, πάντως, τα κόμματα της αντιπολίτευσης φέρονται να υποστηρίζουν πως σημαντικοί μάρτυρες κατέθεσαν πως εάν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση, το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί.
Ειδήσεις σήμερα
Αντιτρομοκρατική: Επιχείρηση σε Αθήνα και δύο φυλακές – Tα χτυπήματα
Πάτρα: 60χρονη έπεσε θύμα γνωστού σεφ – Πώς της…«άρπαξε» σχεδόν 500.000 ευρώ [Βίντεο]
Νέα ανακοίνωση από το παλάτι για την πορεία της υγείας της Κέιτ
Κυριάκος Μητσοτάκης: Η Ελλάδα είναι πάντα με την πλευρά του Διεθνούς Δικαίου
Κόντρα στη Βουλή για τα μη κρατικά πανεπιστήμια – Πιερρακάκης: Ενισχύουμε τη δημόσια εκπαίδευση