Τα ελληνικά πανεπιστήμια εδώ και αρκετά χρόνια και με πλεονέκτημα τις υψηλές τους θέσεις στις διεθνείς κατατάξεις παλεύουν -ακόμα και με αντίξοες συνθήκες- να προσεγγίσουν ξένα πανεπιστήμια, δημιουργώντας κοινά προγράμματα ή πραγματοποιώντας μικρά σε χρονική διάρκεια προγράμματα όπως summer schools. Το υπουργείο Παιδείας βρίσκεται στην επεξεργασία επιπλέον διατάξεων με στόχο να διευκολύνουν αυτή την πρωτοβουλία, ώστε να μη μιλάμε πλέον για μεμονωμένες περιπτώσεις αλλά για μία κοινή στρατηγική.
Ηδη τα προηγούμενα χρόνια και κυρίως με το νόμο του 2022 της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας, τα ελληνικά πανεπιστήμια εκτόξευσαν τον αριθμό συνεργασιών τους με ξένα ιδρύματα, με τη δυναμική κυρίως πέρσι να εντοπίζεται στα πρωτόκολλα συνεργασίας με κορυφαία αμερικάνικα πανεπιστήμια.
Πριν λίγες ημέρες, τα στοιχεία της έρευνας Open Doors για το 2023, τοποθετούσαν την Ελλάδα στην 8η θέση ως πιο δημοφιλής προορισμός των Αμερικανών φοιτητών για σπουδές. Πανεπιστημιακοί εξηγούν στον «Ε.Τ.» ότι φοιτητές από δεκάδες χώρες της Ευρώπης, της Αμερικής, της Μέσης Ανατολής, ακόμα και της Αφρικής, επιλέγουν την Ελλάδα για μεταπτυχιακά ή προπτυχιακά προγράμματα.
Μέχρι στιγμής στη χώρα λειτουργούν τέσσερα προπτυχιακά προγράμματα που απευθύνονται αποκλειστικά σε ξένους φοιτητές και είναι στην αγγλική γλώσσα. Τρεις σχολές Ιατρικής στο ΕΚΠΑ, το ΑΠΘ και το Πανεπιστήμιο Κρήτης και ένα πρόγραμμα στην Αρχαιολογία, την Ιστορία και την Αρχαία Ελλάδα στο ΕΚΠΑ λειτουργούν ήδη φιλοξενώντας συνολικά 200 με 220 φοιτητές. Παράλληλα δεκάδες μεταπτυχιακά λειτουργούν στα περισσότερα πανεπιστήμια τα οποία είναι ξενόγλωσσα.
«Θα θέλαμε ακόμα περισσότερα», αναφέρει στον «Ε.Τ.» κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας.
Η πρόθεση των πανεπιστημίων είναι στην ίδια κατεύθυνση. Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας βρίσκεται ήδη σε τροχιά συγκρότησης δύο ακόμα προπτυχιακών ξενόγλωσσων προγραμμάτων. «Αν όλα πάνε καλά, θα έχουμε το δικό μας ξενόγλωσσο πρόγραμμα προπτυχιακών σπουδών στην Ιατρική από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Υπάρχει και μία πρόταση από το τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών και θεωρούμε ότι το 2025 θα είμαστε έτοιμοι να το λειτουργήσουμε», αναφέρει στον «Ε.Τ.» ο αντιπρύτανης Διεθνών Σχέσεων, Εξωστρέφειας και Διά Βίου Εκπαίδευσης του Ιδρύματος κ. Σπύρος Καραμάνος.
Σε παρουσίαση που είχε το Ιδρυμα για τα ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά του προγράμματα, πέντε στον αριθμό, οι καθηγητές που τα «τρέχουν» αναφέρθηκαν στο προφίλ των φοιτητών.
«Φέτος είχαμε αιτήσεις από φοιτητές από το Ιράκ, το Ιράν, την Παλαιστίνη. Ο υποψήφιος από την Παλαιστίνη δυστυχώς δεν κατάφερε να έρθει λόγω της έκρυθμης κατάστασης στη Μέση Ανατολή. Υπάρχουν όμως και πολλοί Ελληνες φοιτητές που παρακολουθούν το πρόγραμμά μας κι επιλέγουν την αγγλική γλώσσα», αναφέρει ο κ. Κωνσταντίνος Κορμάς, ο οποίος τρέχει ένα ξενόγλωσσο μεταπτυχιακό τα τελευταία δύο χρόνια.
Ο κ. Αθανάσιος Παπαϊωάννου έχει δημιουργήσει ένα ξενόγλωσσο μεταπτυχιακό πάνω στην Φυσική Αγωγή ήδη από το 2010. Μάλιστα είναι το μόνο διπλό μεταπτυχιακό, δηλαδή σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο της Λειψίας. Οι απόφοιτοί του λαμβάνουν κοινό τίτλο από το ελληνικό πανεπιστήμιο και το ξένο, με τα μαθήματα να διδάσκονται και στα δύο πανεπιστήμια. «Μετά από 13 χρόνια λειτουργίας έχουν φοιτήσει σε εμάς άτομα από 43 χώρες και από τις πέντε ηπείρους, με το πτυχίο μας να αναγνωρίζεται ισότιμα και από τα δύο ιδρύματα», αναφέρει στον «Ε.Τ.».