Σε βίντεο που κατέγραψε η ΕΡΤ με τη στιγμή της πτώσης, διακρίνεται το αεροπλάνο να κάνει ρίψη νερού, να παίρνει δεξιά στροφή και να χτυπά σε κλαδί δέντρου χάνοντας τον πλωτήρα από το δεξί φτερό.
Το καναντέρ, που δεν διέθετε σύστημα εκτίναξης για τον κυβερνήτη και τον συγκυβερνήτη, δεν κατάφερε να κάνει ανύψωση με αποτέλεσμα να συντριβεί και να τυλιχθεί στις φλόγες. Τριήμερο εθνικό πένθος κηρύχθηκε στις Ένοπλες Δυνάμεις.
Πτώση Καναντέρ: Νεκροί ο κυβερνήτης σμηναγός Χρήστος Μουλάς, 34 ετών και ο συγκυβερνήτης, ανθυποσμηναγος Περικλής Στεφανίδης, 27 ετών
Νεκροί είναι και οι δυο ήρωες πιλότοι του καναντέρ. Ο 34 ετων κυβερνήτης Σμηναγός Χρήστος Μουλάς και ο 27χρονος συγκυβερνήτης Ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης. Και οι δύο Ιπτάμενοι της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης.
Η κάμερα της ΕΡΤ κατέγραφε εκείνη την ώρα την ηρωική προσπάθεια των χειριστών. Ηταν 2:52 το απόγευμα. Μπροστά στα μάτια τους το αεροσκάφος βυθίστηκε σε χαμηλό ύψος πάνω από τις πύρινες γλώσσες για να τις δαμάσει με τόνους νερού. Συγκλονισμένη η δημοσιογράφος προσπάθησε να μεταφέρει το ρεπορτάζ.
Πώς έγινε η τραγωδία με τη συντριβή του καναντέρ
Το βίντεο της ΕΡΤ θα αναλυθεί από τους ειδικούς, ώστε να εξακριβωθούν και τα ακριβή αίτια της πτώσης. Οι πρώτες εικόνες, δείχνουν το καναντέρ να κάνει δύσκολους ελιγμούς, στη προσπάθεια να σβήσει τη φωτιά στη χαράδρα. Την ώρα της ρίψης του νερού προσέκρουσε με το δεξί φτερό σε δέντρο, αποκόπηκε ο δεξιός πλωτήρας, γεγονός που αύξησε τη δεξιά κλίση του αεροσκάφους και προσέκρουσε στο έδαφος.
Όταν παίρνει δεξιά στροφή και χαμηλώνει, στη φάση της ρίψης του νερού, φαίνεται στα πλάνα, να προσκρούει με το δεξί φτερό σε δέντρο και να χάνει τον δεξιό πλωτήρα που έχει στο κάτω μέρος του δεξιού φτερού, γεγονός που αύξησε τη δεξιά κλίση του αεροσκάφους. Από κει και ύστερα δεν υπήρχε ούτε χρόνος αλλά κυρίως ούτε χώρος ελιγμών. Πέντε δευτερόλεπτα μετά συνετρίβη.
Το Canadair CL-215 που συνετρίβη έκανε ρίψεις μαζί με ακόμη ένα Canadair στη συγκεκριμένη εστία φωτιάς (καθώς επιχειρούν πάντα σε ζεύγη). Είχαν απογειωθεί από τη Νέα Αγχίαλο, πέρασαν πάνω από τη Χαλκίδα και έφτασαν στην Κάρυστο για να επιχειρήσουν στο συγκεκριμένο σημείο. Απο την πρώτη στιγμή απογειώθηκαν απο τον Βόλο, την Χίο και το Κοτρώνι Μαραθώνα ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης για τον άμεσο εντοπισμό των δυο ιπταμένων. Λίγη ώρα αργότερα είχαν φτάσει στο σημείο της συντριβής. Ελικόπτερο από την ομάδα διάσωσης που επιχειρούσε – αποβίβασε από αέρος με γάντζο, διασώστη ανάμεσα στα διασκορπισμένα κομμάτια του καναντέρ. Υπήρχε μεγάλη επικινδυνότητα λόγω των καυσίμων του αεροσκάφους που είχε καταπέσει. Μαζί με τα πυροσβεστικά οχήματα, έσπευσαν και ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ.
Καραϊωσηφίδης (αεροναυπηγός): Τι έφταιξε για τη συντριβή του καναντέρ στην Κάρυστο
Λεπτομέρειες σχετικά με το τι μπορεί να έχει συμβεί με την πτώση του καναντέρ στην Κάρυστο έδωσε ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, αεροναυπηγός και εκδότης του περιοδικού ΠΤΗΣΗ.
Αρχικά σημείωσε ότι τα συγκεκριμένα αεροπλάνα (CL-215) δεν έχουν σύστημα εκτίναξης ή διαφυγής και ότι η καλύτερη ελπίδα που ελπίδα που έχουν οι χειριστές σε περίπτωση που συμβεί κάτι, είναι να επιχειρήσουν αναγκαστική προσγείωση έστω και σε ανώμαλο έδαφος, όπως συνέβη το 2015 στη Λακωνία και το 2016 στα Δερβενοχώρια.
Παρόλο που η εικόνα που βλέπουμε δυστυχώς δεν δίνει πολλές ελπίδες, είναι σημαντική, τόνισε, καθώς δείχνει τον πλωτήρα (το βοηθητικό εξάρτημα του καναντέρ το οποίο τον βοηθάει στην προσθαλάσσωση για να μην ακουμπήσει το φτερό κάτω) να ακουμπάει στις κορυφές των δέντρων. Άγνωστο ωστόσο είναι τι συνέβη προηγουμένως και η τροχιά του αεροπλάνου το οδήγησε μέσα στο εδαφικό ανάγλυφο. «Από κει και ύστερα δεν υπήρχε ούτε χρόνος αλλά κυρίως ούτε χώρος ελιγμών (…) Και αμέσως μετά τη ρίψη, επειδή το αεροπλάνο ελαφρώνει, εκτινάσσεται στον αέρα και λαμβάνεται κι αυτό υπόψη για το πώς μπορεί να ακολουθήσει μετά η τροχιά του ιπτάμενου μέσου» τόνισε.
Όσον αφορά το πώς αποφασίζεται το ύψος από το οποίο θα γίνει η ρίψη απάντησε ότι η εκπαίδευση των πιλότων γίνεται με βάση προδιαγραφές. Δηλαδή υπάρχει ένα σημείο εισόδου στην περιοχή της φωτιάς και ένα υπολογιζόμενο σημείο εξόδου. Πριν γίνει η ρίψη, τα καναντέρ περνάνε από πάνω και κάνουν επιθεώρηση του χώρου, ιδιαίτερα αν είναι η πρώτη φορά η πρώτη ρίψη της ημέρας μετά την υδροληψία. «Είναι θέμα εμπειρίας, είναι θέμα συνθηκών και βέβαια όλα γίνονται με γνώμονα την ασφάλεια. Είναι απόφαση του πιλότου μέχρι τι βάθος θα κατέβει για να κάνει τη ρίψη, χωρίς να υπάρχει κάποιο σύστημα ή κάποιο άλλο βοήθημα, δυστυχώς» κατέληξε.
Ομάδα εμπειρογνωμόνων θα εξετάσει καρέ – καρέ το οπτικό υλικό
Κανένα αεροσκάφος της πολεμικής αεροπορίας δεν απογειώνεται αν δεν γίνει εξονυχιστικός έλεγχος από τους μηχανικούς, σύμφωνα με τους ειδικούς αναλυτές. Το οπτικό υλικό από την ΕΡΤ είναι ένα μόνο κομμάτι το οποίο θα εξεταστεί καρέ- καρέ από την ομάδα των εμπειρογνωμόνων της Πολεμικής Αεροπορίας για τα ακριβή αίτια της πτώσης.
Υπάρχουν πολλοί άλλοι παράγοντες οι οποίοι θα συνυπολογιστούν στο τελικό πόρισμα για το τι έχει φταίξει για την συγκεκριμένη πτώση του μοιραίου καναντέρ.
Ανάμεσα σε αυτούς, το ανάγλυφο της περιοχής την μοιραία στιγμή, η φορά των ανέμων, το μικροκλίμα που δημιουργεί η φωτιά, αν τυχόν αναφέρθηκε κάτι στην ενδοεπικοινωνία είτε με το ζευγάρι του στον αέρα, είτε με το κέντρο επιχειρήσεων.
Για την 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών, δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το να συντηρηθούν καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας τα πυροσβεστικά αεροσκάφη στην βάση της Ελευσίνας ή απ’ όπου αλλού επιχειρούν.
Και πριν το πρώτο φως της ημέρας, οι ιπτάμενοι να βρίσκονται στα πιλοτήρια των Canadair, να εκκινήσουν τους κινητήρες, να απογειωθούν ώστε ν’ αντιμετωπίσουν τα πύρινα μέτωπα που για πολλές ημέρες καίνε τον δασικό πλούτο της χώρας.
Ειδήσεις σήμερα
Πτώση Καναντέρ στην Κάρυστο: Νεκροί οι δύο πιλότοι
Κάρυστος: Πώς έγινε η συντριβή του Καναντέρ – Βίντεο ντοκουμέντο
Καύσωνας: Νέο έκτακτο δελτίο επιδείνωσης – Έρχονται τα 46αρια, οι περιοχές που «θα ψηθούν» [βίντεο]