Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ, «[…] δεν νομίζω ότι υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας στον Κηφισό και στην εθνική οδό κυρίως, που είναι πάνω από τον Κηφισό, αλλά σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται ένας έλεγχος ο οποίος θα πρέπει να γίνει από ειδικούς πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι θα εξακριβώσουν κατά πόσο υπάρχει φθορά στα τοιχώματα της κοίτης του, εγκιβωτισμένη κοίτης[…]».
Συγκεκεριμένα, ο κ. Λέκκας είπε ότι «οι λίμνες είναι κάτι το συνηθισμένο σε πλακοσκεπείς αγωγούς ή εγκιβωτισμένες ποτάμια δεδομένου ότι η διαβρωτική ενέργεια του νερού που ρέει πρώτα διαβρώνει τον πυθμένα. Βεβαίως, στα τοιχώματα του εγκιβωτισμενου ποταμιού δεν ξέρουμε σε τι κατάσταση είναι. Από ό, τι φαίνεται δεν έχουν μεγάλο πρόβλημα, δηλαδή δεν έχουν διαβρώσεις – δεν υπάρχει διάβρωση των οπλισμών. Συνεπώς δεν νομίζω ότι υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας στον Κηφισό και στην εθνική οδό κυρίως, που είναι πάνω από τον Κηφισό, αλλά σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται ένας έλεγχος ο οποίος θα πρέπει να γίνει από ειδικούς πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι θα εξακριβώσουν κατά πόσο υπάρχει φθορά στα τοιχώματα της εγκιβωτισμένη κοίτης για να δούμε ενδεχόμενες παρεμβάσεις οι οποίες θα πρέπει να γίνουν, εάν φυσικά υπάρχει κάποιο τέτοιο θέμα».
Στην συνέχεια, εξήγησε πως «είναι άλλη η αντοχή της βάσης του εγκιβωτισμού και είναι άλλη αντοχή των τοιχωμάτων. Τα τοιχώματα φέρουν φορτία. Η βάση δε φέρει φορτία απλώς και μόνο μπορεί να διαβρωθεί από το νερό[…] τα τοιχώματα φέρουν φορτία και φαίνεται ότι δεν έχουμε εκεί ζημιές. Βεβαίως αυτό δεν μας απαλλάσσει από τον έλεγχο, ο οποίος θα πρέπει να γίνεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα. Φυσικά και θα πρέπει να αντληθούν (σσ τα ύδατα) έτσι ώστε να αποκατασταθεί ουσιαστικά η διάβρωση[…] Εκεί βεβαίως θα πρέπει να γίνει πάλι επανατοποθέτηση όλων των οπλισμών που καταστράφηκαν αλλά και σκυροδέτηση έτσι ώστε το νερό να λέει πολύ πιο εύκολα προς τα κάτω[…]».
Επιπλέον, επεσήμανε ότι «[…] η διακινδύνευση η οποία υπάρχει είναι μεγάλη, δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλη κίνηση, είναι ο κεντρικός άξονας του λεκανοπεδίου. Από κει και πέρα όμως, εκείνο το οποίο ορθώς επισημάνατε πάλι, είναι το θέμα της κουλτούρας. Εδώ στην Ελλάδα δεν έχουμε την κουλτούρα της συντήρησης των έργων. Δεν υπάρχει έλεγχος των έργων μετά από την κατασκευή τους. Συνήθως αφήνονται στην τύχη τους[…] Βεβαίως υπάρχει από το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να καταγραφούν οι γέφυρες, να υπάρχουν συστήματα ελέγχου και παρακολούθησης των παραμορφώσεων και των άλλων δεδομένων που πρέπει να έχουμε σε κεντρικό επίπεδο για όλες τις γέφυρες της χώρας.
Συνεπώς, υπάρχει μία διαδικασία σε εξέλιξη έτσι ώστε να παρακολουθούνται όλα τα τεχνικά έργα, να παρακολουθούνται κυρίως οι γέφυρες, οι οποίες έχουν ιδιαίτερη σημασία όχι μόνο για τον Κηφισό αλλά για όλη την Ελλάδα. Θεωρώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο, αλλά πρέπει όμως να βελτιώσουμε το επίπεδο συντήρησης όλων των έργων σε όλο τον ελληνικό χώρο».
Για το αν υπάρχει περίπτωση να δούμε «εικόνες Βαλένθια» ο κ. Λέκκας εκτίμησε ότι «σύμφωνα με τις παρατηρήσεις που είχαμε από την πρώτη στιγμή της μετάβασης στη Βαλένθια, πρέπει να αναθεωρήσουμε το σχεδιασμό μας σε παγκόσμιο επίπεδο, γιατί η κλιματική κρίση είναι σε εξέλιξη. Τα πράγματα δεν είναι όπως ήταν πριν 10 ή 30 και 40 και 50 χρόνια έχουν αλλάξει. Συνεπώς ο σχεδιασμός μας θα πρέπει να αλλάξει» και πρόσθεσε: «Δεν είναι μόνο αυτό όμως. Δεν έχουμε κατανοήσει σε επίπεδο επαρκές τις φυσικές διεργασίες ή τα φυσικά φαινόμενα. Εξελισσόταν και θα εξελίσσονται με ιδιαίτερη ένταση και το επόμενο χρονικό διάστημα, εξελισσόταν εκατομμύρια χρόνια πριν. Εμείς σχεδιάζαμε με βάση τις γνώσεις που θεωρούσαμε ότι είναι σωστές. Δυστυχώς το παράδειγμα της Βαλένθια είναι ένα παράδειγμα που ανατρέπει τη φιλοσοφία μας σχεδιασμού των έργων, που μας λέει ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με νέα δεδομένα».
«Λίμνη» κάτω από τον Κηφισό: Καθηγητής κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στο Eleftherostypos.gr – Φόβοι για πρόβλημα στατικότητας [βίντεο]
Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής μέσω του Eleftherostypos.gr όσον αφορά τη νέα υπόγεια «λίμνη» που ανακαλύφθηκε κάτω από τον Κηφισό από μέλη της ομάδας «Γεωμυθική».
Η συγκεκριμένη ομάδα με βίντεο στο YouTube έκανε γνωστή την ύπαρξη μιας τρίτης και μεγαλύτερης «λίμνης» κάτω από τον Κηφισό, η οποία βρίσκεται στο σημείο της συμβολής της κοίτης του Κηφισού με το ρέμα Εσχατιάς, στο ύψος του ΚΤΕΟ Περιστερίου.
Η «λίμνη» δημιουργήθηκε από την καταστροφή της κοίτης στο συγκεκριμένο σημείο, η οποία μάλλον σχηματίστηκε μετά τις έντονες βροχοπτώσεις από τις τελευταίες κακοκαιρίες που έπληξαν τη χώρα και δη την Αττική.
Παράλληλα, τον Ιανουάριο του 2021 από την ίδια ομάδα είχε ανακαλυφθεί η πρώτη «λίμνη» στο ύψος της πεζογέφυρας του Περισσού και οδού Βικέλα στα Πατήσια, αμέσως μετά την υπόγεια συμβολή του Κηφισού με τον Ποδονίφτη. Έξι μήνες αργότερα, τον Ιούλιο του 2021, η ίδια ομάδα ανακάλυψε και δεύτερη λίμνη κάτω από τον Κηφισό στο ύψος της Λεωφόρου Αθηνών αφού μπήκαν από την περιοχή του Ρέντη και αφού περπάτησαν 3,5 χιλιόμετρα κάτω από την Εθνική Οδό.
Τον Ιανουάριο του 2021 ανακαλύφθηκε η πρώτη από τις λίμνες στο ύψος της πεζογέφυρας Περισσού και οδού Βικέλα στα Πατήσια, αμέσως μετά την υπόγεια συμβολή του Κηφισού με τον Ποδονίφτη. Αργότερα, η ίδια ομάδα ανακάλυψε και δεύτερη «λίμνη» κάτω από τον Κηφισό στο ύψος της Λεωφόρου Αθηνών αφού μπήκαν από την περιοχή του Ρέντη και περπάτησαν 3,5 χιλιόμετρα κάτω από την Εθνική Οδό.
«Να τοποθετηθεί σύστημα παρακολούθησης στα σημεία – Πρέπει να γίνει επίσημος τεχνικός έλεγχος»
Σύμφωνα με τα όσα τόνισε στο Eleftherostypos.gr ο Καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑ.Δ.Α.) και Διευθυντής του Εργαστηρίου «Γεωπεριβαλλοντικής Επιστήμης και Διασφάλισης Ποιότητας Περιβάλλοντος», Δρ. Δημήτρης Αλεξάκης το συγκεκριμένο φαινόμενο δεν είναι πρωτοφανές και συμβαίνει σε όλα τα ποτάμια όταν σημειώνεται έντονη βροχόπτωση.
«Αντίστοιχα φαινόμενα διάβρωσης συμβαίνουν συχνά, όταν το ποτάμι εγκιβωτίζεται, δηλαδή περιορίζεται η κοίτη του, ιδίως όταν η υποσκαφή είναι μεγάλη. Λόγω της ιδιαιτερότητας ότι διέρχεται η Εθνική Οδό από πάνω, αυτό που θα ήταν ορθό είναι να πραγματοποιηθεί ένας επίσημος έλεγχος είτε από την Περιφέρεια είτε από το αρμόδιο Υπουργείο, ώστε ανά πάσα στιγμή να υπάρχει καλύτερη εικόνα της εξέλιξης του φαινομένου. Επίσης, εύλογο θα ήταν να τοποθετηθεί ένα σύστημα παρακολούθησης, ώστε να βλέπουν οι ειδικοί σε real time εάν υπάρχουν επιπτώσεις στο έργο από τα έντονα πλημμυρικά φαινόμενα» σημειώνει στο Eleftherostypos.gr o Καθηγητής.
Ακόμη, ο Δρ. Αλεξάκης τονίζει ότι όταν αποφασίστηκε να κλείσει το ποτάμι, θα έπρεπε να γίνει πολύ προσεκτική μελέτη και πως δεν θα έπρεπε η πολιτεία να περιμένει κάποια ομάδα να αποκαλύψει κάτι τέτοιο από δική της πρωτοβουλία, ενώ ταυτόχρονα, πρόσθεσε ότι εάν δεν είχε σκεπαστεί η κοίτη θα υπήρχε άμεση ορατότητα και προσβασιμότητα στα σημεία που χρήζουν διερεύνησης και επισκευής και έτσι θα δινόταν άμεση λύση στα τεχνικά ζητήματα που θα προέκυπταν του φαινομένου.
«Εάν υποχωρήσουν τα πλευρικά τοιχώματα της κοίτης θα υπάρξει πρόβλημα στατικότητας»
«Για να έχουμε μία πιο πλήρη εικόνα θα πρέπει να δούμε το μέγεθος της υποσκαφής και από πότε έχει ξεκινήσει το συγκεκριμένο φαινόμενο, διότι θέλει παρακολούθηση και αποκατάσταση από την αρχή. Το υλικό επίστρωσης της κοίτης εάν έχει καταστραφεί, Το νερό όπου είναι να πάει θα πάει, δηλαδή θα ακολουθήσει τη διαδρομή του, μέχρι να καταλήξει σε μία λεκάνη» συμπληρώνει στο Eleftherostypos.gr ο Καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Τέλος, ο Δρ. Δημήτρης Αλεξάκης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου αναφέροντας ότι εάν υποχωρήσουν τα πλευρικά τοιχώματα της κοίτης, τότε θα υπάρξουν προβλήματα στατικότητας. «Ουσιαστικά αν υποχωρήσουν τα τοιχώματα από το πλάι θα υπάρξει απώλεια στήριξης, οπότε χρειάζεται συντήρηση, προκειμένου να μην υπάρξουν τέτοια προβλήματα μελλοντικά. Εφόσον δεν ξέρουμε με πόσα πλημμυρικά επεισόδια έχει δημιουργηθεί κάτι τέτοιο, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πώς θα αντιμετωπιστεί με ακρίβεια το εν λόγω πρόβλημα. Αυτά θέλουν έρευνα και διερεύνηση, για να δούμε πώς εξελίσσεται το φαινόμενο και να υπολογίσουμε τον ρυθμό εξέλιξής του».