Διεθνείς κανόνες, ελληνική νομοθεσία και οι εσωτερικοί κανονισμοί της εταιρίας όχι απλώς δεν τηρήθηκαν, αλλά ακόμα και όταν ο Αντώνης βρέθηκε στη θάλασσα σε μεγάλο κίνδυνο από το στροβιλισμό των προπελών, δεν τον βοήθησαν, καταστρατηγώντας κάθε ανθρώπινη λογική, ενσυναίσθηση και φυσικά υποχρέωση, γιατί η βοήθεια σε άνθρωπο που βρίσκεται στη θάλασσα είναι υποχρεωτική. Και αφού τον αφήσαν να πνιγεί, έφυγαν. Το πλοίο αναχώρησε και αν ο κεντρικός λιμενάρχης Πειραιά δεν έδινε άμεσα εντολή, θα είχε φτάσει στην Κρήτη! Οπως εξάλλου είπαν, και στα μεγάφωνα του πλοίου, με τους επιβάτες σοκαρισμένους να ζητούν από το πλήρωμα να βοηθήσει «τον άνθρωπο στη θάλασσα», η ανακοίνωση του πλοίου έλεγε «το πλοίο δεν έχει καμία ευθύνη για την καθυστέρηση του απόπλου»…
– Καταπέλτης: Σύμφωνα με την ελληνική και διεθνή νομοθεσία, ο καταπέλτης πρέπει να είναι σφραγισμένος και μετά να λυθούν οι κάβοι, τα σχοινιά δηλαδή που κρατούν το πλοίο στο λιμάνι. Ο καταπέλτης θεωρείται επικίνδυνο μέρος για την ασφάλεια επιβατών και πληρώματος και κανείς δεν πρέπει να παραμένει εκεί. Αρα, η «πόρτα» του πλοίου έπρεπε να ήταν κλειστή.
– Βίαιη απώθηση: Αφού η πόρτα ήταν ανοικτή και ο Αντώνης ανέβηκε σε αυτήν, τα μέλη του πληρώματος είχαν δικαίωμα να του ζητήσουν να μην ανέβει και να φύγει, γιατί το πλοίο αναχωρούσε. Αφού όμως ανέβηκε, το πλήρωμα δεν έπρεπε να τον θέσει σε κίνδυνο, είτε είχε εισιτήριο είτε όχι. Αν και μικρή σημασία έχει ότι ο Αντώνης είχε εισιτήριο το οποίο είχε χτυπηθεί, το πλήρωμα δεν έχει κανένα δικαίωμα να θέτει κανέναν επιβάτη σε κίνδυνο. Εξάλλου, για αυτό υπάρχει το λογιστήριο του πλοίου στη ρεσεψιόν.
– Ανθρωπος στη θάλασσα: Με τις μηχανές του πλοίου ανοικτές και μία τεράστια δίνη να έχει δημιουργηθεί, ένας άνθρωπος πέφτει στη θάλασσα. Τα μέλη του πληρώματος που έσπρωξαν τον Αντώνη, με αποτέλεσμα να γλιστρήσει από την μπουκαπόρτα, τον έβλεπαν να παλεύει και δεν έκαναν τίποτα. Ούτε ο λοστρόμος και ο ύπαρχος ούτε ο αξιωματικός καταστρώματος, που ήταν στον πρώτο όροφο του πλοίου, εκεί που μαζεύονται οι κάβοι και έχει αποκλειστική ευθύνη εκείνη την ώρα να επιτηρεί τη διαδικασία απόπλου. Κανείς δεν ενημερώνει να δώσει εντολή παύσης των μηχανών, να ρίξουν σωσίβιο και να προχωρήσουν στη διάσωση του Αντώνη. Και αφού όλοι έχουν πλήρη εικόνα του τι συμβαίνει, καθώς ο καταπέλτης, επειδή είναι σημείο εισόδου, ελέγχεται από κάμερες παρακολούθησης, φεύγουν. Ακόμα και αν ο καπετάνιος δεν είχε πλήρη εικόνα του τι συνέβη, υπάρχει τεράστια ευθύνη για την απουσία ενημέρωσης, αλλά και φυσικά ότι το πλοίο έφυγε ενώ υπήρχε ένταση και άνθρωποι πάνω στον καταπέλτη.
Η κρίσιμη απουσία
Ενορκη Διοικητική Εξέταση διέταξε ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, για τις ευθύνες του Λιμενικού Σώματος και κυρίως για την απουσία λιμενικού τη στιγμή του απόπλου του «Blue Horizon». Κάθε απόπλους ή κατάπλους πλοίου έχει έναν υπεύθυνο λιμενικό με επίσημες ονομαστικές βάρδιες που ελέγχει την ασφάλεια κυρίως της διαδικασίας. Οπως φαίνεται στα βίντεο αλλά και στην ανεπίσημη δήλωση του Λιμενικού Σώματος, ο αρμόδιος λιμενικός έχει αποχωρήσει -αν και το πλοίο δεν είχε φύγει- γιατί είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία της φόρτωσης επιβατών, οχημάτων και νταλικών. Ωστόσο, σύμφωνα με τα επίσημα καθήκοντα, θα έπρεπε να φύγει με την απομάκρυνση του πλοίου από την προβλήτα.
Η παρουσία του εκείνα τα κρίσιμα δευτερόλεπτα πριν φύγει το καράβι ίσως είχε αποτρέψει τη στυγνή ανθρωποκτονία. Αρχικά γιατί θα είχε φροντίσει άμεσα να σώσει τη ζωή του Αντώνη και δεν θα χρειάζονταν τα τηλέφωνα των επιβατών για να ενημερώσουν το Λιμενικό, γλιτώνοντας πολύτιμα λεπτά όταν πάλευε με τη δίνη, καθώς θα μπορούσε να έχει διατάξει την παύση των μηχανών.
Ολα αυτά φυσικά είναι σενάρια τα οποία αναφέρουν στον «Ε.Τ.» άνθρωποι της ναυτιλιακής κοινότητας. «Ο λιμενικός οφείλει να είναι εκεί κατά την αναχώρηση του πλοίου. Και μάλιστα έχουν σώσει ζωές σε αντίστοιχες περιπτώσεις» από άλλα ατυχήματα, με το λιμάνι του Πειραιά να χαρακτηρίζεται αρκετά δύσκολο, γιατί το ύψος του είναι μεγάλο και δεν μπορούν χωρίς βοήθεια να ανέβουν όσοι πέφτουν κατά λάθος ή επίτηδες.
Η άλλη όψη του νομίσματος είναι η άμεση αντίδραση του κεντρικού λιμενάρχη Πειραιά. Παρά τα όσα έλεγε η εταιρία, ότι ο άνδρας προσπάθησε να πηδήξει πάνω στην μπουκαπόρτα, το οποίο δεν ισχύει, αλλά και ότι δεν έχουν καμία ευθύνη, με το που καταγράφηκαν οι πρώτες κλήσεις από επιβάτες και διέρρευσαν τα βίντεο, έδωσε εντολή να γυρίσει πίσω το πλοίο για καταθέσεις. Ετσι δόθηκε η εντολή από την Εισαγγελία για τις συλλήψεις των τεσσάρων στελεχών.