Ο Ελεύθερος Τύπος βρέθηκε στο χώρο εκπαίδευσης των χειριστών σε ένα ιδιωτικό αεροδρόμιο αερομοντελισμού στην Αλίαρτο και παρακολούθησε όλα τα στάδια προετοιμασίας, απογείωσης και προσγείωσης ενός μη στελεχωμένου αεροσκάφους.
Η σύσταση της υπηρεσίας για τα μη στελεχωμένα αεροσκάφη έγινε πριν από λίγες ημέρες, ανήκουν στη Διεύθυνση Ειδικών Αστυνομικών Δυνάμεων και μετά την εκπαίδευση του προσωπικού και την επεξεργασία του κανονισμού λειτουργίας θα χρησιμοποιηθούν άμεσα. Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη έχουν μήκος φτερών 4 μέτρα, βάρος 28 κιλά με δεξαμενή καυσίμων 12 λίτρων. Μεταφέρονται ανά τρία σε ειδικό όχημα, συναρμολογούνται σχετικά εύκολα και έχουν απεριόριστες δυνατότητες. Τα βενζινοκίνητα αποτελούνται από ένα δίχρονο κινητήρα με απλή βενζίνη.
Το drone έχει μια αυτονομία πτήσης 24 ωρών, μια ακτίνα δράσης τουλάχιστον 150 χιλιομέτρων, ενώ μπορεί να φθάσει σε ύψος κοντά στα 21.000 πόδια. Αστυνομία και Πυροσβεστική θα μπορούν να πετούν τρία σύγχρονα βενζινοκίνητα drones και ακόμη τέσσερα ηλεκτροκίνητα με αυτονομία όμως 3,5 ωρών πτήσης. Τα μη στελεχωμένα αεροσκάφη αρχικά θα χρησιμοποιηθούν για την αντιμετώπιση πυρκαγιών και στις εθνικές οδούς για τη βοήθεια της Τροχαίας, σε μελλοντικό χρόνο όμως θα χρησιμοποιηθούν σε θέματα ασφαλείας, όπως παρακολούθηση στόχων, εντοπισμό φυτειών ναρκωτικών.
Ελεγχοι
Ο αστυνόμος Α’ Δημήτριος Γκριτζάπης, υπεύθυνος των μη στελεχωμένων αεροσκαφών, περιέγραψε πώς ξεκινά μια πτήση: «Χρησιμοποιούνται 2-3 άτομα κάθε φορά, ο ένας είναι ο χειριστής, ο άλλος είναι ο τεχνικός. Γίνεται ένας έλεγχος των μηχανημάτων, ο χειριστής τσεκάρει το λογισμικό, ο τεχνικός το αεροσκάφος και οι δύο μαζί ελέγχουν το τσεκ λιστ και ύστερα από 15-20 λεπτά το αεροσκάφος είναι έτοιμο να απογειωθεί». Στο κινητό κέντρο ελέγχου έρχεται η πραγματική εικόνα από το αεροσκάφος, η οποία μπορεί να μεταφερθεί οπουδήποτε, είτε στο αρχηγείο είτε σε κάποιον άλλον σταθμό ελέγχου, μέσω streaming και με τη βοήθεια του Διαδικτύου.
Δημήτρης Σούρας: Πέθανε ο γνωστός ψυχίατρος - Συγκλονίζει το αποχαιρετιστήριο μήνυμά του
Ο σταθμός υποδοχής μπορεί να δώσει εικόνα σε real time στο κέντρο επιχειρήσεων, προκειμένου οι επικεφαλής να μπορούν να συντονίσουν μια κατάσβεση πυρκαγιάς ή οτιδήποτε σχετίζεται με θέματα ασφαλείας.
Οι δύο στόλοι των drones αποτελούνται από τα Thunder B και τα Spylight. Είναι ισραηλινής προέλευσης από την Βlue Βird Αerosystem. Το αεροσκάφος έχει διάφορους αισθητήρες (100.000 ευρώ οι κάμερες), όπως είναι μέρας, νύχτας και φωτογραμμετρίας, ο οποίος χρησιμοποιείται πάρα πολύ γιατί δίνει τρισδιάστατα μοντέλα, όπως γίνεται ακριβώς και σε πολύ καλύτερη ανάλυση από αυτή που δίνει το google maps στους χάρτες του Διαδικτύου. «Εχει κάμερα, η οποία μπορεί τη νύχτα, για παράδειγμα, σε μια πτήση πρόληψης πυρκαγιάς να δει την πραγματική εστία και άνθρωπο εξαιτίας της διαφοράς θερμοκρασίας από πολύ μεγάλο ύψος», περιγράφει ο κ. Γκριτζάπης. Τα μη στελεχωμένα αεροσκάφη πολύ σύντομα ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν στον έλεγχο των συνόρων, καθώς εύκολα μπορούν να διακρίνουν τις ροές μεταναστών και να βοηθήσουν τις επίγειες περιπολίες στον εντοπισμό τους.
Τα drones δύσκολα πέφτουν και ακόμη πιο δύσκολα… χάνονται. Οταν το σήμα επαφής χαθεί από κάποιο ορεινό όγκο ή καιρικές συνθήκες, το drone παίρνει την «πρωτοβουλία» να ανέβει σε συγκεκριμένο ύψος, να επιστρέψει στο σημείο απογείωσης και εκεί ύστερα από 2-3 κύκλους να προσγειωθεί με ασφάλεια, ανοίγοντας «μόνο» του το αλεξίπτωτο.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου