Γράφει η Ελπίδα Οικονομίδη
Στόχος, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, είναι να δημιουργηθεί ένα εργαλείο αποτύπωσης των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων, τα οποία θα συλλεχθούν ανώνυμα, ώστε να εντοπιστούν οι ανάγκες και οι αδυναμίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.
O νέος θεσμός, που προβλέπεται να διενεργείται ετησίως, θα εφαρμοστεί στα πρότυπα της διεθνούς έρευνας «PISA», στην οποία συμμετέχουν κράτη-μέλη του ΟΟΣΑ και συνεργαζόμενες χώρες.
Σε αυτόν θα λαμβάνουν μέρος κάθε χρόνο οι μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου, οι οποίοι θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις κλειστού τύπου σε δύο μαθησιακά αντικείμενα: τη Γλώσσα-Κατανόηση Κειμένου και τα Μαθηματικά. Η διενέργεια του διαγωνισμού θα επεκταθεί σταδιακά σε μεγαλύτερο δείγμα μαθητών και η «φιλοσοφία» των ερωτημάτων θα αναπροσαρμόζεται στις αλλαγές που πραγματοποιούνται ανά διαστήματα στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Πώς θα διεξαχθεί
Τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να εκδοθεί η Υπουργική Απόφαση που θα ανοίξει το δρόμο για τη συγκρότηση των ομάδων και τον ορισμό των θεματοδοτών και των εποπτών της διαδικασίας.
Η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής είναι οι δύο φορείς που θα αναλάβουν το έργο.
Για τη διενέργεια των εξετάσεων θα δημιουργηθεί Τράπεζα Θεμάτων, την οποία θα εμπλουτίσουν με ερωτήματα 20 επιστημονικά και παιδαγωγικά καταρτισμένοι θεματοδότες, τους οποίους θα ορίσει το ΙΕΠ, ύστερα από πρόσκληση. Η φιλοσοφία θεμάτων προσβλέπει στην καταγραφή των γνώσεων αλλά και στη διάγνωση των δεξιοτήτων που έχουν καλλιεργηθεί στους μαθητές μετά την ολοκλήρωση κάθε βαθμίδας.
Παράλληλα, θα επιλεγεί το σύνολο των σχολείων, ώστε να δημιουργηθεί ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα των ιδιομορφιών ανά περιοχή και τύπο σχολικών μονάδων.
Με την ολοκλήρωση της προετοιμασίας, εντός του Μαΐου, οι μαθητές της τελευταίας τάξης του Δημοτικού και του Γυμνασίου που θα επιλεγούν θα κληθούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις κλειστού τύπου, καθώς και σε ένα ερωτηματολόγιο στο οποίο θα συμπληρώσουν κοινωνικο-δημογραφικά στοιχεία.
Κατά τη διενέργεια των εξετάσεων, η επίβλεψη θα πραγματοποιείται από τέσσερις επόπτες και για τα δύο γνωστικά πεδία.
Αξιοποίηση αποτελεσμάτων
Η επίδοση των μαθητών στη διαγωνιστική διαδικασία της ελληνικής «PISA» δεν θα συνεκτιμηθεί στους βαθμούς τους. Τα αποτελέσματα θα συλλεχθούν ανώνυμα και θα αξιοποιηθούν αποκλειστικά για την εξαγωγή πορισμάτων που αφορούν στη διάγνωση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των μαθητών στις δύο θεματικές που εξετάστηκαν.
Στο πλαίσιο αυτό, θα δημιουργηθεί ιστότοπος, στον οποίο θα αναρτώνται ενδεικτικά θέματα και τα αποτελέσματα της ετήσιας διεξαγωγής του διαγωνισμού, ενώ η εφαρμογή πρακτικών για την κάλυψη των αδυναμιών που εντοπίστηκαν θα πραγματοποιείται σε εθνικό επίπεδο, αλλά και σε επίπεδο Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
Από τη σχολική χρονιά 2023-2024, έτος κατά το οποίο θα εφαρμοστούν για πρώτη φορά τα 166 νέα προγράμματα σπουδών και η επιλογή του πολλαπλού βιβλίου με καινούργια σχολικά εγχειρίδια, τα ζητούμενα του διαγωνισμού θα προσαρμοστούν στο περιεχόμενο των νέων προγραμμάτων, ώστε να επιβεβαιωθεί ότι πετυχαίνουν τους εκπαιδευτικούς τους στόχους.
Πού αποσκοπεί
Η Ελλάδα, από το 2000, έχει συμμετάσχει σχεδόν σε όλες τις φάσεις του προγράμματος «PISA», της διεθνούς εκπαιδευτικής έρευνας, που είναι προϊόν συνεργασίας των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ.
Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών κατά τις δύο τελευταίες διαγωνιστικές διαδικασίες (το 2015 και το 2018) απογοήτευσαν, με τη χώρα να βρίσκεται χαμηλά στην κατάταξη και κάτω από τον μέσο όρο των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ στα γνωστικά αντικείμενα της Κατανόησης Κειμένου, των Μαθηματικών και της Φυσικής Επιστήμης.
Η ελληνική «PISA» φιλοδοξεί να καλύψει το κενό της παντελούς απουσίας κατά τα προηγούμενα χρόνια ενός εργαλείου αξιολόγησης για την ποιότητα της εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο της ανατροφοδότησης του εκπαιδευτικού συστήματος, το οποίο διατρέχει την πλειονότητα των θεσμικών παρεμβάσεων της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, μέσω της νέας διαγωνιστικής διαδικασίας θα συγκεντρωθούν συγκεκριμένα και μετρήσιμα δεδομένα που θα συμβάλουν στη διαμόρφωση των αξόνων για τη χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής.
Οι βελτιωτικές κινήσεις, μετά τη διεξαγωγή των συμπερασμάτων, θα κινηθούν προς την αναμόρφωση της διδακτικής μεθοδολογίας. Αλλωστε, ήδη τα προγράμματα σπουδών, που εφαρμόζονται πιλοτικά σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία μέχρι την καθολική εφαρμογή τους στο σύνολο των σχολικών μονάδων, προωθούν νέους τρόπους διδασκαλίας, όπως η ανεστραμμένη τάξη και δραστηριότητες κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, με στόχο την πιο ενεργό συμμετοχή των μαθητών.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr