Η ηγεσία του υπουργείου, από την πλευρά της, υποστηρίζει για το συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο συνολικά πως θα βελτιώσει τη ζωή τόσο των εμπόρων όσο και των παραγωγών, αλλά, κυρίως, των καταναλωτών και ότι θα επιτρέψει στις λαϊκές αγορές να συνεχίσουν απρόσκοπτα την πορεία τους απολύτως αναβαθμισμένες.
Το Μέγαρο Μαξίμου χαρακτηρίζει αναγκαίες τις προωθούμενες μεταρρυθμίσεις, διότι -όπως τονίζει- το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο «στερείται κριτηρίων διαφάνειας και ισονομίας, καθώς και στοιχείων έντασης του ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα οι υπαίθριες δραστηριότητες και ιδίως ο κλάδος των λαϊκών αγορών να παρουσιάζουν μια στάσιμη εικόνα, αναντίστοιχη τόσο με τις καταναλωτικές ανάγκες όσο και με τις τάσεις των εμπορικών καταστημάτων».
Σημειώνεται πως το ν/σ θα αποκτήσει την τελική του μορφή, αφού ολοκληρωθεί (29/4) η δημόσια διαβούλευση και αξιολογηθούν τα σχόλια που θα κατατεθούν επί των διατάξεών του.
Αναλυτικά, τι προβλέπουν τα πέντε «επίμαχα» άρθρα και ποιος είναι ο αντίλογος από την Πανελλαδική Ομοσπονδία Συλλόγων Παραγωγών Αγροτικών Προϊόντων Πωλητών Λαϊκών Αγορών:
» Αρθρο 7 • Ιδρυση, μετακίνηση, επέκταση και κατάργηση λαϊκών αγορών: Βάσει ν/σ το οικείο δημοτικό συμβούλιο λαμβάνει την απόφαση για την ίδρυση των λαϊκών αγορών και την κοινοποιεί στην οικεία περιφέρεια, συνοδεύοντάς την από αίτημα είτε για κάλυψη των νέων θέσεων μέσω προκήρυξης είτε για τη χορήγηση νέων θέσεων δραστηριοποίησης, ανά κατηγορία προϊόντων, για τη στελέχωση της αγοράς. Στην απόφαση οριοθετείται ο ακριβής χώρος λειτουργίας της λαϊκής αγοράς, καθορίζονται ο αριθμός των θέσεων για παραγωγούς και επαγγελματίες πωλητές και οι κατηγορίες των θέσεων δραστηριοποίησης ανά αντικείμενο εκμετάλλευσης.
Με αυτά τα δεδομένα, θεσμοθετούνται οι προκηρύξεις και οι διαγωνισμοί, αναφέρουν από την Ομοσπονδία. «Οι φορείς λειτουργίας, όταν θα προκύπτουν κενές θέσεις (δηλαδή ποτέ), θα προκηρύσσουν τις θέσεις αυτές επιλέγοντας τες με τα αντίστοιχα προϊόντα πώλησης. Θα ζητάνε π.χ. δύο παραγωγούς με πορτοκάλια, έναν με ντομάτες, έναν με μαρούλια κ.λπ. Ετσι, όμως, ο παραγωγός θα πρέπει να περιμένει κάθε 2-3 χρόνια πότε και εάν θα αποφασίσει ένας φορέας λειτουργίας να κάνει την προκήρυξη. Και η σοδειά, η παραγωγή, μπορεί να περιμένει στο χωράφι…», τονίζουν.
» Αρθρο 32 • Ανανέωση άδειας δραστηριοποίησης πωλητών στο υπαίθριο εμπόριο: Αναγκαίος όρος για την επαναχορήγηση θέσης σε λαϊκές αγορές και στο στάσιμο εμπόριο, καθώς και του δικαιώματος για πλανόδια δραστηριοποίηση, είναι η πώληση του 70% τουλάχιστον της δηλωθείσας ποσότητας στο ΟΣΔΕ (σ.σ.: Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου) για τα είδη που αναφέρονται στην άδειά του, που πιστοποιείται από τις δηλωθείσες ποσότητες στην ψηφιακή πλατφόρμα e-καταναλωτής.
«Θα χάνουμε την άδειά μας και δεν θα μας την ανανεώνουν αν δεν πουλήσουμε, τουλάχιστον, το 70% της δηλωθείσας ποσότητας προϊόντων σύμφωνα με το ΟΣΔΕ», σχολιάζουν παραγωγοί και πωλητές λαϊκών αγορών.
» Αρθρο 41 • Πληροφοριακό Σύστημα Υπαίθριου Εμπορίου:
Στο Πληροφοριακό Σύστημα για το υπαίθριο εμπόριο λειτουργεί ψηφιακή πλατφόρμα, η οποία διαλειτουργεί με την ψηφιακή πλατφόρμα e-καταναλωτής της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, στην οποία κάθε δραστηριοποιούμενος στην αγορά πωλητής εισάγει, κατά την περίοδο λειτουργίας της αγοράς, καθημερινά έως τις 8 π.μ., τα εξής στοιχεία: α) αριθμό θέσης πωλητή και β) τιμή εκκίνησης και διαθέσιμη ποσότητα ανά προϊόν. Η παράλειψη καταχώρισης επιφέρει πρόστιμο ύψους 500 ευρώ.
«Είναι αδύνατον να καταχωρίζουμε στο Πληροφοριακό Σύστημα τις ποσότητες για την τιμή εκκίνησης ανά προϊόν λόγω έλλειψης τεχνογνωσίας και να απειλούμαστε με 500 ευρώ πρόστιμο αν δεν το πράξουμε», υπογραμμίζουν από την Ομοσπονδία.
» Αρθρο 52 • Μεταβατικές διατάξεις
Υφιστάμενοι, κατά την έναρξη ισχύος των διατάξεων του νόμου, κάτοχοι άδειας παραγωγού πωλητή λαϊκών αγορών, θα δύνανται να αιτηθούν στην αρμόδια Αρχή τη μετατροπή της άδειάς τους σε άδεια επαγγελματία πωλητή.
Για την παραπάνω διάταξη η Ομοσπονδία σημειώνει: «Μετατρέπουν τους παραγωγούς σε εμπόρους στις λαϊκές αγορές όλης της χώρας. Να διαγραφεί η παράγραφος που δίνει τη δυνατότητα να μετατρέψουν οι παραγωγοί την άδειά τους σε εμπορική, γιατί καταστρατηγείται ο θεσμός. Αν μειωθούν οι παραγωγοί, οι τιμές στις λαϊκές αγορές θα φτάσουν στα ύψη προς μεγάλη ζημιά των καταναλωτών και των ελληνικών αγροτικών προϊόντων».
» Αρθρο 53 • Εξουσιοδοτικές διατάξεις: Με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθορίζονται οι γενικοί όροι και τα είδη διάθεσης προϊόντων και υπηρεσιών στις βραχυχρόνιες αγορές. Βάσει αυτής της πρόβλεψης, εξηγούν αρμόδια στελέχη στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, οι κάτοχοι (υφιστάμενοι και νέοι) άδειας δραστηριοποίησης στις λαϊκές αγορές, θα δύνανται: α) να συστήνουν νομικό πρόσωπο με ίδιο Κωδικό Αριθμό Δραστηριοποίησης και β) να παράσχουν υπηρεσίες διανομής των προϊόντων τους (delivery) στους καταναλωτές.
Η σχετική απόφαση, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα βγει αμέσως μόλις ψηφιστεί ο νόμος και πάρει ΦΕΚ.
Στο μεταξύ, θέση της Ομοσπονδίας είναι πως η συγκεκριμένη διάταξη βάζει από την «πίσω πόρτα» τις εταιρίες (νομικά πρόσωπα) με ίδιο Κωδικό Αριθμό Δραστηριοποίησης, οι οποίες θα αρχίσουν να εμφανίζονται στις λαϊκές αγορές.
«Είμαστε υπέρ της μεταβίβασης των παραγωγικών και επαγγελματικών αδειών σε πρόσωπα α’ βαθμού συγγένειας, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρέψουμε σε εταιρίες τις αγοραπωλησίες αδειών και θέσεων παραγωγών και επαγγελματιών, όπως αναφέρει ο νόμος», προσθέτουν.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr