Η ηγεσία έχει ήδη μια απόφαση του ΣτΕ που έκρινε αντισυνταγματική τη νομοθεσία Μπαλτά-Κουράκη για μυστική ψηφοφορία ως μέρος της διαδικασίας επιλογής κι αναμένονται άμεσες αλλαγές στο νόμο, μιας και στο τέλος της σχολικής χρονιάς το 2017 ολοκληρώνεται η θητεία των διευθυντών σχολείων.
Δεδομένου ότι στην προηγούμενη διαδικασία η συντριπτική πλειοψηφία αυτών επανατοποθετήθηκε στη διεύθυνση των σχολείων, σε περίπτωση που το υπουργείο Παιδείας εξετάζει αυτή την πρόταση, χιλιάδες διευθυντές σχολείων θα βρεθούν εκτός των διαδικασιών. Σε δεύτερο στάδιο, οι καταγγελίες κάνουν λόγο ουσιαστικά για «εκκαθάριση» των παλιών αλλά και με εμπειρία σε διευθυντικές θέσεις στελεχών που σχετίζεται άμεσα με την κομματική τους ταυτότητα.
Μιας και αναμένεται να καθαρογραφεί η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ όπου θα αναγράφονται οι λεπτομέρειες του σκεπτικού της απόφασης, πηγές του υπουργείου Παιδείας σημειώνουν στον «Ε.Τ.» ότι δεν υπάρχει κάποιο έτοιμο νομοσχέδιο για τις επερχόμενες αλλαγές και πως έχουν ακουστεί αρκετές ιδέες, όμως δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση. Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, γίνονται συζητήσεις με τοποθετήσεις όπως η επιστροφή της συνέντευξης στις διαδικασίες αλλά και με επίμαχη πρόταση στα κριτήρια επιλογής για πλαφόν στις θητείες αναδρομικά. Οπως σημειώνουν οι καταγγελίες, σε περίπτωση που ψηφιστεί τέτοια ρύθμιση, χιλιάδες διευθυντές σχολείων αιφνιδιαστικά θα βρεθούν εκτός των διαδικασιών, με την πρόταση αυτή πρακτικά να ακυρώνει τη διοικητική τους εμπειρία.
Απόφαση ΣτΕ
Αν και ακόμα δεν έχει καθαρογραφεί η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, σύμφωνα με πληροφορίες κινείται προς την κατεύθυνση της επικύρωσης του Γ’ Τμήματος του ΣτΕ, το οποίο έκρινε ότι τίθενται σοβαρά ζητήματα συνταγματικότητας εστιάζοντας στη διαδικασία της μυστικής ψηφοφορίας: «Η διαδικασία της μυστικής ψηφοφορίας ως διαδικασία αναδείξεως οργάνων εν γένει στις διοικήσεις προσιδιάζει σε αυτοδιοικούμενες μονάδες ή είναι πρόσφορη σε περίπτωση αναδείξεως εκπροσώπων στα όργανα αυτά, όχι όμως στις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίες ανήκουν εκ του Συντάγματος στην αποκλειστική αρμοδιότητα του κράτους, η διοίκηση των οποίων πρέπει να αναδεικνύεται στο πλαίσιο διαφανούς και αντικειμενικής διαδικασίας, κατάλληλης για τη διασφάλιση της ενιαίας και ομοιόμορφης εφαρμογής των οριζομένων κριτηρίων».
Σεισμός στην Αττική: Τι λένε οι σεισμολόγοι και ποια τα ενεργά ρήγματα
Το ιστορικό
Το σύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης έχει σημαδέψει την πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ στο υπουργείο Παιδείας από τους πρώτους κιόλας μήνες. Με νομοθετική πρωτοβουλία των Αριστείδη Μπαλτά και Τάσου Κουράκη, την άνοιξη του 2015 στις διαδικασίες της επιλογής διευθυντών σχολείων αντικαταστάθηκε η συνέντευξη με τη μυστική ψηφοφορία.
Η ηγεσία επαιρόταν ότι βάζει τέλος στις πελατειακές πρακτικές, όμως οι αντιδράσεις από τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, όπως και από την αντιπολίτευση, υπήρξαν έντονες. Το νέο σύστημα σε συντριπτική πλειοψηφία σχολικών μονάδων ανέδειξε τους ίδιους διευθυντές. Η επόμενη ηγεσία με τον Νίκο Φίλη στο τιμόνι του υπουργείου Παιδείας «ξέχασε» την αποκήρυξή της στις «πελατειακές πρακτικές» και επανέφερε τη συνέντευξη στις διαδικασίες επιλογής των διευθυντών Εκπαίδευσης, προκαλώντας νέες αντιδράσεις και εγείροντας κατηγορίες για κομματισμό. Μάλιστα, αρκετοί από τους διευθυντές εκπαίδευσης ακολούθησαν τη δικαστική οδό.
Οι παλινωδίες της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στο σύστημα επιλογής στελεχών Εκπαίδευσης είχαν ως αποτέλεσμα να εκλεγούν με διαφορετικές διαδικασίες οι διευθυντές σχολείων και οι διευθυντές Εκπαίδευσης, ενώ με συνεχείς παρατάσεις ανανεώνεται η θητεία των σχολικών συμβούλων. Από τα τέλη του 2015, η ηγεσία υποσχόταν να καταθέσει νομοθετικό πλαίσιο για την επιλογή τους, κι ένα χρόνο αργότερα, οι μοναδικές τροπολογίες που έχουν ψηφιστεί στη Βουλή αφορούν τις παρατάσεις της θητείας τους.
Ελπίδα Οικονομίδη
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου