Επί ποδός είναι από το πρωί οι «βοηθοί επιβατών» σε πολυσύχναστους σταθμούς μετεπιβίβασης του μετρό, στάσεις λεωφορείων, τρόλεϊ και συρμούς του τραμ κάνοντας συστάσεις, όπου χρειάζεται για τη λήψη των απαραίτητων μέτρων προστασίας. Πάντως οι πολίτες εμφανίστηκαν τις πρωινές ώρες έτοιμοι και πειθαρχημένοι στη νέα καθημερινότητα, τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας και υγιεινής.
Οι «βοηθοί επιβατών», ντυμένοι με πορτοκαλί γιλέκα για να διακρίνονται από το επιβατικό κοινό, από τις πρώτες πρωινές ώρες βοηθούν και συμβουλεύουν τους επιβάτες να τηρούν τους κανόνες ασφαλείας και τους υποδεικνύουν που ακριβώς θα μπορούν να περιμένουν. Οι ίδιοι δεν είναι αρμόδιοι για επιβολή προστίμων. Σε περιπτώσεις που προκύπτει κάποιο σοβαρό πρόβλημα και αν χρειαστεί θα ειδοποιούν την αστυνομία.
Βοηθός επιβάτη σε σταθμό λεωφορείωνΝα σημειωθεί πως στους συρμούς του μετρό οι θέσεις καθημένων είναι 120 σε σύνολο 240, έτσι ώστε να κρατούνται οι απαραίτητες αποστάσεις με τους πολίτες να κάθονται διαγώνια. Στους συρμούς του τραμ οι θέσεις καθήμενων είναι 27 σε σύνολο 54 ενώ σε λεωφορεία και τρόλεϊ ανα τέσσερις θέσεις κάθεται ένας επιβάτης.
Σε ό,τι αφορά τη συχνότητα των δρομολογίων, σύμφωνα με τους αρμόδιους, στο μετρό (γραμμές 2 και 3) και τον ηλεκτρικό (γραμμή 1) η χρονοαπόσταση των δρομολογίων τις ώρες αιχμής ήταν στα 6 λεπτά, ενώ στο τραμ στα 8 λεπτά. Σε περίπτωση αυξημένης κίνησης το 6λεπτο θα διατηρηθεί κατά τη διάρκεια όλης της μέρας ,ενώ σε ό,τι αφορά τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, τα οχήματα που θα δρομολογηθούν να κυκλοφορήσουν θα ξεπεράσουν τα 1.000.
Τι αλλάζει από σήμερα
- Υποχρεωτική χρήση μάσκας σε μετρό, ηλεκτρικό, τραμ, λεωφορεία, τρόλεϊ, για επιβάτες και εργαζομένους.
- Διατηρούμε αποστάσεις ασφαλείας εντός συρμών και οχημάτων, όπως και σε σταθμούς και στάσεις.
- Ελεγχος από «βοηθούς επιβατών» κατά την είσοδο σε 45 σταθμούς μετεπιβίβασης του Μετρό, που έχουν ανταπόκριση με τραμ και λεωφορεία.
- Αυξάνεται η συχνότητα δρομολογίων σε μετρό, τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ. Συγκεκριμένα, στο μετρό (γραμμές 2 και 3) και τον ηλεκτρικό (γραμμή 1) η χρονοαπόσταση των δρομολογίων θα κυμαίνεται στα 6 λεπτά, ενώ στο τραμ στα 8 λεπτά. Για λεωφορεία και τρόλεϊ θα υπάρξει διπλασιασμός των οχημάτων που θα… βγαίνουν στους δρόμους.
- Απαγορεύεται η χρήση των ανελκυστήρων, με εξαίρεση τα άτομα με σοβαρά κινητικά προβλήματα.
- Παρατείνεται σε λεωφορεία και τρόλεϊ το μέτρο της απαγόρευσης εισόδου από την μπροστινή πόρτα.
- Κλιμακωτή προσέλευση δημοσίων υπαλλήλων στις υπηρεσίες για αποφυγή συνωστισμού στα ΜΜΜ.
- Χρησιμοποιούμε τα ΜΜΜ μόνο εφόσον δεν υπάρχει άλλος τρόπος μετακίνησης και μόνο για σημαντικό λόγο.
- Δεν μετακινούμαστε αν έχουμε συμπτώματα ίωσης, έστω και ήπια.
- Χρησιμοποιούμε ιδιωτικά μέσα όπου είναι εφικτό.
Στο πλαίσιο αυτό, ειδική πρόνοια έχει προβλεφθεί και για την κυκλοφορία των Ι.Χ. αυτοκινήτων, όπως το ότι δεν θα υπάρχει δακτύλιος αλλά και ότι επιτρέπονται τρεις επιβάτες σε κάθε Ι.Χ. συμπεριλαμβανομένου του οδηγού (ήταν δύο μέχρι χθες).
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, «αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να προλάβουμε αντί να θεραπεύσουμε. Προσπαθούμε να λύσουμε το πρόβλημα της διαχείρισης του πλήθους πριν ανέβουν στους συρμούς και τα οχήματα. Για αυτό τον λόγο όλοι οι εργαζόμενοι που έχουν την ευθύνη για τις επιθεωρήσεις στα λεωφορεία και τους συρμούς και επιπλέον προσωπικό, που θα προσεγγίζει τα 300 άτομα, θα βρίσκονται σε 45 σταθμούς ανταποκρίσεων με λεωφορεία και Μετρό, δηλαδή στην Ομόνοια, στο Σύνταγμα, στους Αμπελοκήπους, στο Συγγρού – Φιξ, σε μεγάλους σταθμούς και θα βοηθάνε τους επιβάτες έτσι ώστε να ανεβαίνουν με ασφάλεια στο μετρό, στα λεωφορεία και στα τραμ. Διότι αυτό που προέχει αυτή τη στιγμή είναι η δημόσια υγεία». Παράλληλα, όπως είπε ο κ. Καραμανλής, «δεν μπορούμε να βάλουμε σε κάθε λεωφορείο και σε κάθε συρμό έναν αστυνομικό, να επιβάλλει ποινές. Αυτό που θα παίξει ιδιαίτερο ρόλο είναι και η ατομική ευθύνη του καθενός».
Βάρκιζα: Πώς έγινε η επίθεση με μαχαίρι στον 50χρονο - Τέσσερις οι δράστες
Αναλυτικότερα, το προσωπικό της ΣΤΑΣΥ μαζί με τους εργαζομένους security, επιστρατεύεται για να παρέχει συμβουλές στο επιβατικό κοινό για την τήρηση των αποστάσεων, την υποχρεωτική χρήση μάσκας και την αποφυγή συνωστισμού σε αποβάθρες και εκδοτήρια σε περί 45 σταθμούς. Μάλιστα, μέσα σε συρμούς και οχήματα θα υπάρχει ειδική σήμανση για το πού επιτρέπεται να καθίσει επιβάτης και πού όχι, προκειμένου να τηρούνται αποστάσεις.
Πρόστιμα
Οσον αφορά τα πρόστιμα για τους απείθαρχους επιβάτες, αυτά θα επιβάλλονται από την αστυνομία η οποία θα έχει ενημερωθεί από τους «βοηθούς επιβατών» για σχετικά περιστατικά. Πάντως, σύμφωνα με πηγές, οι αρχές θα βρίσκονται στα πέριξ των σταθμών για να αποτρέπουν τέτοιες συμπεριφορές, ενώ παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο σε δεύτερο χρόνο και ανάλογα με την πορεία των πραγμάτων, να επεκταθεί η δυνατότητα αυτή και στους μόνιμους υπαλλήλους – ελεγκτές.
Σχετικά με τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών, οι πολίτες που είχαν προμηθευτεί και δεν τις χρησιμοποίησαν το διάστημα περιορισμού των μετακινήσεων θα έχουν δυνατότητα πίστωσης χρημάτων στην κάρτα τους. Οσοι δε είναι κάτοχοι ετήσιας κάρτας, θα υπάρξει ένα επιπλέον μπόνους – έκπτωση 10%.
Επιπλέον, τα κινητά τηλέφωνα με λειτουργικό android μπορούν να λειτουργήσουν και ως αυτόματο σημείο επαναφόρτισης των προσωποποιημένων καρτών με απευθείας αγορά από το τηλέφωνο, χωρίς να χρειάζεται ο επιβάτης να μεταβεί σε εκδοτήρια ή μηχάνημα αυτόματης έκδοσης.
Στις περιπτώσεις που το επιβατικό κοινό εξυπηρετείται σε αυτόματα μηχανήματα ή εκδοτήρια, συνιστάται η χρήση χρεωστικών / πιστωτικών καρτών.
Προαστιακός
Σε πλήρη λειτουργία τίθεται και ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος Αθηνών (Πειραιάς – Κιάτο, Πειραιάς – Αεροδρόμιο, Αθήνα – Χαλκίδα και Ανω Λιόσια – Κορωπί), τα δρομολόγια του οποίου είχαν ανασταλεί εν μέσω των έκτακτων μέτρων. Η χρήση προστατευτικής μάσκας, όπως και στα υπόλοιπα ΜΜΜ, είναι υποχρεωτική.
Μετακίνηση με ταξί
Στα ταξί, συνεχίζεται το μέτρο της μεταφοράς ενός επιβάτη, εξαιρουμένης της μεταφοράς γονέα με ανήλικα τέκνα ή συνοδείας ατόμου για ιατρικούς λόγους. Η χρήση προστατευτικής μάσκας και πάλι είναι υποχρεωτική.