Μπροστά στη νέα πρόκληση της σταδιακής μετάβασης στην κανονικότητα, οι πολίτες καλούνται να αποφεύγουν τις άσκοπες μετακινήσεις με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και να χρησιμοποιούν το ΙΧ τους για τις μετακινήσεις. Παρατείνεται η μη ισχύ του δακτυλίου για τον Μάιο, καθώς και η δυνατότητα μεταφοράς δύο ατόμων (πέραν του οδηγού) στις μετακινήσεις με ΙΧ.
Στις μετακινήσεις με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς η χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική και για επιβάτες και εργαζόμενους, ενώ η είσοδος θα είναι ελεγχόμενη για να αποφευχθεί ο συνωστισμός.
Οι επιβάτες, αν βλέπουν πολύ κόσμο στα μέσα μεταφοράς, δεν θα πρέπει να επιβιβάζονται αλλά να περιμένουν το επόμενο δρομολόγιο, τηρώντας αποστάσεις σε σταθμούς και στάσεις. Επίσης, θα πρέπει να συνεχίσουν να αποφεύγουν τις συναλλαγές στα γκισέ με μετρητά, αλλά να κάνουν χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας. Παραμένει σε ισχύ η απαγόρευση εισόδου των επιβατών από τις μπροστινές πόρτες λεωφορείων και τρόλεϊ για την ασφάλεια των οδηγών.
Σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια στο Μετρό και τον Ηλεκτρικό σχεδιάζεται η συχνότητα των συρμών, κατά τις ώρες αιχμής, να είναι στα 6 λεπτά από τα 7,5 λεπτά που είναι σήμερα. Στο Τραμ, στόχος είναι η συχνότητα των συρμών στις ώρες αιχμής να είναι στα 8 λεπτά από τα από τα 11 λεπτά. Οι συχνότητες αυτές, εφόσον κριθεί, θα βελτιωθούν επισημαίνουν στελέχη της ΣΤΑΣΥ ΑΕ.
Στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, από 550 οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα, ο αριθμός το επόμενο διάστημα αναμένεται να είναι στα 1.000 οχήματα. Η πύκνωση των οχημάτων κατά τις ώρες αιχμής, θα συνοδεύεται από ταυτόχρονη μείωση των συχνοτήτων διέλευσης στα ενδιάμεσα διαστήματα. Ειδικότερα, από τις 10 το πρωί έως τις 2 το μεσημέρι και από τις 6 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα.
Σύμφωνα με στελέχη του ΟΑΣΑ, αναμένεται να αξιοποιηθούν και λεωφορεία που εκτελούν δρομολόγια προς τα πανεπιστήμια (επειδή είναι κλειστά εκτελούνται μειωμένα δρομολόγια) αλλά και προς το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», τα οποία έχουν μειωμένες συχνότητες λόγω περιορισμένης κίνησης.
Σε ό,τι αφορά την αποφυγή του συνωστισμού, πηγές της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ, ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, πως ήδη έχουν ζητήσει από τις συνεργαζόμενες εταιρείες security να αυξήσουν το προσωπικό τους, με σκοπό την ελεγχόμενη είσοδο στα μέσα μεταφοράς (μετρό, τραμ, ηλεκτρικό). Ο έλεγχος θα γίνεται σε συνεργασία με τους ελεγκτές της εταιρείας που είναι επιφορτισμένοι με τον έλεγχο κομίστρου.
Επίσης, στα δάπεδα των σταθμών θα υπάρχουν διαγραμμίσεις που θα δείχνουν την απόσταση που θα πρέπει να τηρείται μεταξύ των επιβατών. Ταυτόχρονα, η ΣΤΑΣΥ ΑΕ, ξεκινά στους χώρους της και στα μέσα της καμπάνια ενημέρωσης για τα μέτρα προστασίας (αποστάσεις, χρήση μάσκας). Αντίστοιχη ενημέρωση του επιβατικού κοινού θα υπάρχει και στις στάσεις της τηλεματικής καθώς και σε λεωφορεία και τρόλει.
Πάντως, συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι απολυμάνσεις οχημάτων και συρμών από εξειδικευμένα συνεργεία (συνεχίζονται οι νεφώσεις), οι καθαρισμοί σε σημεία στήριξης των επιβατών (χειρολαβές, μπάρες, πόρτες κλπ), αλλά και στους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς, (όπως κουπαστές, εκδοτικά και ακυρωτικά μηχανήματα εισιτηρίων κλπ) ενώ οι εργαζόμενοι στα μέσα μαζικής μεταφοράς ήδη έχουν προμηθευτεί με αντισηπτικά, μάσκες, γάντια (για χρήση μόνο των εργαζομένων), τα οποία τοποθετήθηκαν σε σταθμούς, εκδοτήρια, γραφεία και όλους τους χώρους στους οποίους βρίσκονται οι εργαζόμενοι στις συγκοινωνίες.
Απεργία 20 Νοεμβρίου: Ταλαιπωρία η Τετάρτη - Ποιοι απεργούν, τι θα γίνει με ΜΜΜ και σχολεία
Τέλος, σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις με ταξί, απαραίτητη είναι η χρήση μάσκας, ενώ συνεχίζεται το μέτρο μεταφοράς ενός επιβάτη, με τις γνωστές εξαιρέσεις μεταφοράς γονέα με ανήλικα τέκνα ή συνοδείας ατόμου για ιατρικούς λόγους.
Τα μέτρα που τίθενται σε ισχύ από 4/5 σε ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ
Με περιορισμένο αριθμό πολιτών εντός των οχημάτων αστικής συγκοινωνίας, που σημαίνει σταδιακή αύξηση των δρομολογίων και απαγόρευση εισόδου σε όσους δεν φορούν μάσκα, αλλά και μια σειρά άλλων μέτρων , ξεκινά στις 4/5 η σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων που βρίσκονται σε ισχύ σε ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ, στο πλαίσιο της αποφυγής εξάπλωσης του κορονοϊού.
Οι οδηγίες που απέστειλε ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) σε ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ, θα αποτελούν μέρος του πρωτοκόλλου λειτουργίας των μέσων μαζικής μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη και αφορούν και τους εργαζομένους, ενώ «στόχος είναι» όπως σημειώνει «η ασφαλής επιστροφή στην κανονικότητα».
Βάσει των οδηγιών, παραμένει ο περιορισμός του αριθμού των πολιτών στα μέσα μαζικής μεταφοράς σε ποσοστό που να διασφαλίζεται η τήρηση της απαιτούμενης απόστασης των 1,5-2 μέτρων μεταξύ τους και στο πλαίσιο αυτό θα πραγματοποιηθεί σταδιακή αύξηση των δρομολογιών, για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού, που θα είναι συνακόλουθη των αναγκών μετακινήσεων που θα προκύψουν ενώ το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει την διασπορά και διαφοροποίηση/ κατανομή σε ζώνες, των ωρών αιχμής έναρξης των ωραρίων εργασίας των πολιτών: 07.00, 08.00, 09.00.
Επίσης οι εργαζόμενοι και χρήστες της αστικής συγκοινωνίας θα πρέπει να φορούν υποχρεωτικά την προστατευτική μάσκα κατά την επιβίβασή τους στα οχήματα αστικής συγκοινωνίας και όπως επισημαίνεται στη σημερινή ανακοίνωση του ΟΣΕΘ,«πολίτες δίχως την προστατευτική μάσκα δεν θα επιβιβάζονται (εκτός εάν υπάρχει η δυνατότητα να τους χορηγείται εντός του λεωφορείου). Ο έλεγχος της εφαρμογής του μέτρου θα γίνεται από την Ελληνική Αστυνομία».
Ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου σημειώνει ότι δεν θα λειτουργούν προσωρινά τα μηχανήματα αυτόματης πώλησης εισιτηρίων, προς αποφυγήν συνωστισμού. Στο πλαίσιο αυτό, δεν αποκλείεται η τοποθέτηση υπαλλήλου «ελεγκτή»/με ευθύνη του παρόχου στη θύρα ανόδου των επιβατών, ο οποίος θα ελέγχει και θα διευθετεί την τήρηση των μέτρων, αλλά και θα φροντίζει για την αποφυγή εισιτηριοδιαφυγής.
Με βάση τις οδηγίες που απέστειλε ο ΟΣΕΘ, προβλέπεται η σχολαστική και πλήρης απολύμανση των οχημάτων θα γίνεται μετά το τέλος της βάρδιας ακολουθώντας ειδικότερα «πρωτόκολλα» με ευθύνη των παρόχων,ο καθαρισμός με αντισηπτικό των επιφανειών και σημείων συχνής επαφής εντός των οχημάτων (κυρίως χειρολαβές, χειρολισθήρες και καθίσματα) θα γίνεται μετά το πέρας κάθε δρομολογίου.
Στα μέτρα, που θα αλλάξουν τις μέχρι τώρα συνήθειες εργαζομένων και επιβατικού κοινού υπογραμμίζεται ότι οι επιβάτες κατά την είσοδό τους- η οποία θα γίνεται αποκλειστικά από τη δεύτερη πόρτα των οχημάτων- θα κάνουν χρήση του αντισηπτικού διαλύματος που θα βρίσκεται υποχρεωτικά στα συγκεκριμένα σημεία ενώ η θύρα του οδηγού δεν θα χρησιμοποιείται και θα υπάρχει ειδικό διαφανές διαχωριστικό πέτασμα μεταξύ του οδηγού και των επιβατών (plexiglas). Η αποβίβαση των επιβατών θα γίνεται από την τρίτη πόρτα. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει τρίτη πόρτα, θα προηγείται αυστηρά η αποβίβαση και στη συνέχεια θα ακολουθεί η επιβίβαση των πολιτών.
Ειδικά για το θέμα της λειτουργίας των κλιματιστικών ο ΟΣΕΘ επισημαίνει την «απολύμανση των κλιματιστικών μονάδων και τον αερισμό των χώρων και την επακόλουθη επιβεβαίωση ότι δεν γίνεται ανακύκλωση-ανακυκλοφορία του αέρα (που υπάρχει εντός του λεωφορείου) ώστε να είναι δυνατή η λειτουργία τους. Στην αντίθετη περίπτωση δεν θα λειτουργούν οι μονάδες κλιματισμού και θα υπάρχει μέριμνα για άνοιγμα παραθύρων».
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ