Με την επίμαχη διάταξη για τα κολέγια να παίρνει πολιτικές διαστάσεις και την κόντρα στη Βουλή να χτυπάει… κόκκινο, το πρακτικό κομμάτι της υπόθεσης δεν αναπτύχθηκε, ώστε να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι ποιες πόρτες ανοίγουν πλέον στο Δημόσιο. Υπενθυμίζεται ότι στις προκηρύξεις για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς τα προηγούμενα χρόνια οι απόφοιτοι κολεγίων συμμετείχαν κανονικά. Το 2019, με τον νόμο Γαβρόγλου που όριζε νέο σύστημα μοριοδότησης εκπαιδευτικών για μόνιμους και αναπληρωτές, έμειναν εκτός.
Η ρύθμιση
Σύμφωνα με τον νόμο, πλέον στα προσόντα για τους εκπαιδευτικούς που διορίζονται μόνιμα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση εντάσσονται και τα πτυχία κολεγίων (σ.σ.: εκπαιδευτικών ιδρυμάτων) που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Οι κάτοχοι πτυχίων, που έχουν λάβει ακαδημαϊκή ιστορία και αντιστοιχία από τον ΔΟΑΤΑΠ (σ.σ.: που εξασφαλίζει και την ακαδημαϊκή ισοδυναμία) ή έχουν λάβει αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας από το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) ή από τα επιμελητήρια, μπορούν πλέον να διεκδικήσουν μία θέση στη δημόσια εκπαίδευση.
Για τα μεταπτυχιακά και τα διδακτορικά προβλέπεται αντίστοιχα αναγνώριση ακαδημαϊκής ισοδυναμίας από τον ΔΟΑΤΑΠ ή αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας συναφούς αντικειμένου με εκπαιδευτικό κλάδο για να μπορεί ο ενδιαφερόμενος να συμμετάσχει στις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ.
Για την αναγνώριση από το ΑΤΕΕΝ οι πτυχιούχοι των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που συνεργάζονται με ευρωπαϊκά πανεπιστήμια αλλά και τρίτων χωρών που δεν υπάγονται σε επαγγελματικές οργανώσεις (σ.σ.: όπως στην περίπτωση των εκπαιδευτικών) θα πρέπει να συμπληρώσουν το έντυπο αίτησης αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και να καταθέσουν τα παρακάτω δικαιολογητικά: Παράβολο 100€ (υπέρ Δημοσίου) • Tαυτότητα ή διαβατήριο σε φωτοαντίγραφο • Τίτλο σπουδών • Επίσημο πιστοποιητικό μαθημάτων με αναλυτική βαθμολογία και ημερομηνία εισαγωγής και αποφοίτησης • Οδηγό σπουδών του τίτλου σπουδών του ιδρύματος.
Οι απόφοιτοι που έχουν λάβει επαγγελματική ισοδυναμία από το ΑΤΕΕΝ θα πρέπει να περιμένουν την τροποποιητική προκήρυξη του ΑΣΕΠ για τους μόνιμους διορισμούς στη γενική εκπαίδευση. Υπενθυμίζεται ότι αυτή την περίοδο «τρέχει» μία προκήρυξη βάσει της οποίας αναμένεται να προσληφθούν 5.250 δάσκαλοι και καθηγητές στα σχολεία που θα τοποθετηθούν στις θέσεις τους τον Σεπτέμβρη του 2020.
Αντίστοιχα, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχει ήδη εξαγγείλει νέο γύρο προσλήψεων στη γενική εκπαίδευση μετά την ολοκλήρωση της πρώτης προκήρυξης και της τοποθέτησης, πάλι στη γενική αγωγή με αντίστοιχο αριθμό μόνιμων διορισμών, δηλαδή 5.250.
«Αγκάθι»
Ένα «αγκάθι» για τους αποφοίτους κολεγίων είναι οι ρυθμοί με τους οποίους λειτουργούσαν τα προηγούμενα χρόνια οι διαδικασίες αναγνώρισης. Το προηγούμενο όργανο, το ΣΑΕΠ, είχε αναμονή ακόμα και δύο χρόνων με 2.500 αιτήσεις σε ένα διάστημα να εκκρεμούν. Με την ίδρυση του νέου οργάνου (ΑΤΕΕΝ) οι διαδικασίες έχουν επισπευστεί και αναμένεται μέχρι την άνοιξη του 2020 να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εκκρεμείς αιτήσεις και να ξεκινήσει η διαδικασία για όσους υποβάλουν αίτηση το τρέχον έτος. Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για τους αποφοίτους που έχουν υποβάλει αιτήσεις μέσα στο 2018 και βάσει των εκτιμήσεων των αποφοίτων κολεγίων, προχωράει με αρκετά γρήγορους ρυθμούς το αρμόδιο όργανο.
Γκρίζες ζώνες και αντιδράσεις από τα δημόσια πανεπιστήμια
Η ιστορία των κολεγίων έχει ακόμα πολύ δρόμο μπροστά της με τους αποφοίτους να βρίσκονται όμηροι γκρίζων ζωνών. Τα δημόσια πανεπιστήμια σχεδόν σύσσωμα αντέδρασαν έντονα στο επίμαχο άρθρο 50. Ακόμα και όσοι συμμερίζονται το επιχείρημα της υπουργού Παιδείας για συμμόρφωση της χώρας προς το ενωσιακό δίκαιο ζητούν πολύ αυστηρά κριτήρια.
Η αλήθεια είναι ότι το συγκεκριμένο άρθρο εντάχθηκε σε ένα νομοσχέδιο που αφορούσε έναν νέο φορέα για την αξιολόγηση των ΑΕΙ και πάνω σε αυτό οι πανεπιστημιακοί ζήτησαν αξιολόγηση και των κολεγίων αντίστοιχη με τη δική τους. Τα κολέγια που συνεργάζονται με πανεπιστήμια του εξωτερικού, εκτός του ελέγχου που τυγχάνουν από την αρχή αξιολόγησης της χώρας προέλευσης, να αξιολογούνται με τα ίδια κριτήρια και από την ίδια ανεξάρτητη αρχή που αξιολογεί όλα τα ελληνικά ΑΕΙ και πιστοποιεί τα προγράμματα σπουδών τους. Παράλληλα, ζήτησαν άμεση εμπλοκή του ΔΟΑΤΑΠ για την ακαδημαϊκή αναγνώριση αλλά και αυστηρότερα κριτήρια από το ΑΤΕΕΝ. Μάλιστα, συγκεκριμένα για την περίπτωση των εκπαιδευτικών σημείωσε: «Ειδικά για τους/τις αποφοίτους/ες των καθηγητικών και παιδαγωγικών σχολών, το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (ΠΠΔΕ) να αποτελεί προϋπόθεση για οποιαδήποτε συμμετοχή σε διαδικασίες διορισμού που προβλέπονται από την ελληνική Πολιτεία. Σημειώνεται ότι οι απόφοιτοι/ες των δημόσιων ΑΕΙ αποκτούν το ΠΠΔΕ κατά τη διάρκεια των σπουδών τους».
Το άρθρο 50 ανοίγει τον δρόμο για μία διαφορετική αντιμετώπιση των αποφοίτων των κολεγίων, περισσότερο στη θεωρία παρά στην πράξη. Στην προκήρυξη του ΑΣΕΠ για τη γενική εκπαίδευση αναμένεται ελάχιστος αριθμός των αποφοίτων κολεγίων να πετύχει μόνιμο διορισμό, κυρίως γιατί υπάρχει πληθώρα αναπληρωτών με πολλά χρόνια προϋπηρεσίας που μοριοδοτούνται.
Δεν είναι μόνο η εκπαίδευση, όμως, καθώς και στα άλλα επαγγέλματα οι απόφοιτοι καταγγέλλουν ότι υφίστανται αποκλεισμούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ΤΕΕ, το οποίο από τον Οκτώβριο του 2019 είχε δηλώσει ότι «η ρύθμιση που προωθείται από την κυβέρνηση με την οποία προβλέπεται αυτοματοποιημένη διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων κολεγίων και των ξένων πανεπιστημίων, είναι κατάφωρα άδικη για τους διπλωματούχους μηχανικούς, επιζήμια για το δημόσιο συμφέρον και ισοπεδωτική για την δημόσια Παιδεία».
Από την έντυπη έκδοση