Αν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές είναι απαραίτητοι για να λειτουργήσει ένα σχολείο, το ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό είναι κρίσιμης σημασίας για τα ειδικά σχολεία που φιλοξενούν μαθητές με σοβαρότατα προβλήματα υγείας, ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής παραμονή τους στο σχολικό χώρο. Σύμφωνα με τα στοιχεία των εκπαιδευτικών, μόλις 750 μόνιμοι καλύπτουν το ειδικό και βοηθητικό προσωπικό σε όλη τη χώρα σε περίπου 280 ειδικά δημοτικά και νηπιαγωγεία, και 100 δομές δευτεροβάθμιας ειδικής αγωγής.
Τα κενά υπολογίζονται στα 3.000 σε όλη την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων και των Κέντρων Διάγνωσης για μαθητές με αναπηρία ή άλλες εκπαιδευτικές και μαθησιακές δραστηριότητες (ΚΕΔΔΥ), τα οποία παραμένουν υποστελεχωμένα. Τουλάχιστον τα μισά (σ.σ. από τα 62 στο σύνολο τα 31) δεν μπορούν να συγκροτήσουν διεπιστημονική ομάδα, όπως ορίζεται βάσει νόμου, για να δώσουν την απαραίτητη γνωμάτευση. Οι λίστες με γονείς που περιμένουν φτάνουν ακόμα και τα δύο χρόνια.
Ανάμεσά στα υποστελεχωμένα ΚΕΔΔΥ είναι αυτό της Ανατολικής Αττικής, Α’ Θεσσαλονίκης, Φθιώτιδος, Εύβοιας, Βοιωτίας, Αμφισσας, Ευρυτανίας, Σερρών, Ημαθίας, Δράμας, όπως και σε νησιά των Κυκλάδων και του Βορείου Αιγαίου.
Την περασμένη Πέμπτη έληγε η προθεσμία για την αίτηση νέας παράλληλης στήριξης μαθητών στα σχολεία. Είναι απορίας άξιον πώς εκδόθηκαν νέες γνωματεύσεις σε περιπτώσεις ΚΕΔΔΥ όπου υπάρχει για παράδειγμα μόνο ένας ψυχολόγος, χωρίς κοινωνικό λειτουργό και καθηγητή πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που συγκροτούν την επιτροπή για τη διάγνωση. Πάντως, σε αρκετές περιπτώσεις, κυρίως στην επαρχία, τα ΚΕΔΔΥ δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν τις γνωματεύσεις.
Υποσχέσεις Φίλη
Ολα αυτά έρχονται σε πλήρη αντίθεση με τις δεσμεύσεις του υπουργού Παιδείας, Νίκου Φίλη, για προτεραιότητα στην ειδική αγωγή. Το οξύμωρο είναι ότι ο υπουργός είχε καταφέρει να εξασφαλίσει τα απαραίτητα κονδύλια για προσλήψεις από τις αρχές Σεπτέμβρη. Μάλιστα, σε πρόσφατή απάντησή του στη Βουλή ανέφερε ότι προβλέπονται πιστώσεις για 2.605 αναπληρωτές ειδικού και βοηθητικού προσωπικού για την κάλυψη των αναγκών. Το πρόβλημα εντοπίστηκε στις ενστάσεις που εξετάζει το ΑΣΕΠ, παράμετρος που το υπουργείο Παιδείας δεν υπολόγισε σωστά, με αποτέλεσμα τις σημερινές καταστροφικές καθυστερήσεις.
Γι’ ακόμα μία χρονιά τα ειδικά σχολεία βρίσκονται στον αέρα, καθώς στην ειδική αγωγή η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν κατάφερε να κερδίσει το στοίχημα των κενών. Παρά τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί από το υπουργείο Παιδείας τους τελευταίους μήνες στο χώρο της ειδικής αγωγής, με ενίσχυση των δομών των τμημάτων ένταξης και της παράλληλης στήριξης, ίδρυση νέων σχολικών δομών και στοιχειώδη ρύθμιση του νομικού χάους στο χώρο της ειδικής αγωγής, οι τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό παγώνουν όλες τις ενέργειες.
Συνεκπαίδευση
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα προγράμματα συνεκπαίδευσης, για τα οποία με «πανηγυρική» διάθεση το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε ανακοίνωση ότι εκδόθηκε για πρώτη φορά υπουργική απόφαση που να καθορίζει νομικό πλαίσιο. Το πρόγραμμα συνεκπαίδευσης επιτρέπει σε παιδιά ειδικών σχολείων την παρακολούθηση μαθημάτων σε γενικά σχολεία, σε μαθήματα που κρίνεται ότι μπορούν να τα παρακολουθήσουν. Για παράδειγμα, ένα παιδί από ειδικό σχολείο μπορεί να παρακολουθεί το μάθημα Ελληνικής Γλώσσας, εφόσον θεωρηθεί ότι μπορεί να αντεπεξέλθει στο επίπεδο των άλλων μαθητών.
Πώς μπορεί να λειτουργήσει μια τέτοια πρωτοβουλία, όταν ένα μεγάλο μέρος της δραστηριότητας πέφτει στις πλάτες του συλλόγου διδασκόντων (σ.σ. για ποιους διδάσκοντες μιλάμε με βάση τα σημερινά κενά στην ειδική αγωγή;) και ένας από τους φορείς που θεωρείται βασικός για τη λειτουργία του προγράμματος, οι Επιτροπές Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΕΔΕΑΥ) των Σχολικών Δικτύων Εκπαίδευσης και Υποστήριξης (ΣΔΕΥ) είναι σε όλη τη χώρα εκτός λειτουργίας;
Ελπίδα Οικονομίδη
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου