Αυτό μάλιστα προκύπτει και από τις πρώτες πληροφορίες που έρχονται από τα βαθμολογικά κέντρα, με τους βαθμολογητές να δέχονται οδηγίες για τον τρόπο βαθμολόγησης. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας που αφορά το σύνολο των υποψηφίων, και των τεσσάρων επιστημονικών πεδίων, φαίνεται ότι τελικά δυσκόλεψε τους υποψηφίους, με τους βαθμούς, τουλάχιστον σε πρώτη φάση βαθμολόγησης, να μην είναι ιδιαίτερα υψηλοί.
Η ενότητα «Δημοκρατία και νέοι», στην οποία εξετάστηκαν οι μαθητές, αν και δεν χαρακτηριζόταν από δυσκολίες, φαίνεται ότι οδήγησε πολλούς υποψηφίους να ξεφύγουν από τα ζητούμενα και να «βγουν εκτός θέματος». Βέβαια, ειδικά στο εν λόγω μάθημα υπάρχει επιφύλαξη από τους εκπαιδευτικούς καθώς η αναβαθμολόγηση μπορεί να ανατρέψει τους τελικούς βαθμούς.
Οι υποψήφιοι του 2ου επιστημονικού πεδίου (Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών) φαίνεται να είναι αυτοί που θα καταγράψουν τους χαμηλότερους βαθμούς. Διαχρονικά, το μάθημα των Μαθηματικών καταγράφει μεγάλο ποσοστό χαμηλών βαθμολογιών στην πλειονότητα των διαγωνιζομένων, ειδικά όσων προέρχονται από το 4ο επιστημονικό πεδίο, της Οικονομίας και της Πληροφορικής. Ομως φέτος, τα θέματα της Χημείας και της Φυσικής (στα οποία εξετάζονται οι υποψήφιοι του 2ου επιστημονικού πεδίου) ήταν αυτά που θορύβησαν περισσότερο τους εκπαιδευτικούς και τις επιστημονικές ενώσεις και προκάλεσαν πληθώρα αντιδράσεων και βροχή ανακοινώσεων.
Οι φόβοι που έχουν εκφραστεί φαίνεται να επιβεβαιώνονται στα βαθμολογικά κέντρα. Μάλιστα, η Ενωση Ελλήνων Φυσικών επιτέθηκε ευθέως στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων τόσο για την πολυπλοκότητα των θεμάτων όσο και για τις επιλογές. Αφησε μάλιστα αιχμές ότι έγιναν παρατηρήσεις προς την επιτροπή για την ποσότητα και την ποιότητά τους, οι οποίες δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν. «Αληθεύει ότι οι λύτες της επιτροπής χρειάστηκαν λίγο παραπάνω από δύο ώρες για την επίλυση των θεμάτων; Αν ναι, δεν θορυβήθηκε η επιτροπή; Αν ένας έμπειρος λύτης χρειάζεται άνω των δύο ωρών, πόσες ώρες χρειάζεται ένας έφηβος, με όλα τα άγχη που έχει φορτωθεί;», ανέφερε σε ένα σημείο της ανακοίνωσής της, στην οποία παράλληλα ζητούσε από τους βαθμολογητές «να συνεκτιμήσουν κατά τη βαθμολόγησή τους την ολότητα των συγκυριών για τους διαγωνιζομένους».
Τα δύσκολα…
Οπως αναφέρθηκε και παραπάνω, οι υποψήφιοι του 2ου επιστημονικού πεδίου δυσκολεύτηκαν στις φετινές Πανελλαδικές όχι μόνο λόγω της δυσκολίας των θεμάτων αλλά κυρίως γιατί κρίθηκε ότι τα ζητούμενα δεν αντιστοιχούσαν στις τρεις ώρες που είχαν στη διάθεσή τους. Στις σχολές του εν λόγω πεδίου λοιπόν αναμένονται πολλά τμήματα με χαμηλές βάσεις, καθώς οι εκτιμήσεις των εκπαιδευτικών κάνουν λόγο για μικρή μερίδα διαγωνιζομένων που θα καταφέρουν να ανταποκριθούν στο σύνολο του διαγωνίσματος.
Μεγάλο ερωτηματικό που θα κρίνει και τις βάσεις των δημοφιλών πολυτεχνικών τμημάτων στα κεντρικά Ιδρύματα είναι ο αριθμός των αριστούχων, που αναμένεται να αποκαλυφθεί την επόμενη εβδομάδα με τη δημοσιοποίηση των βαθμών.
Στο 3ο επιστημονικό πεδίο, που αφορά τις Επιστήμες Υγείας αλλά και την πολυπόθητη για πολλούς υποψηφίους Ιατρική, το μάθημα της Βιολογίας, με συντελεστή βαρύτητας 1,3, δεν δυσκόλεψε τους καλά προετοιμασμένους μαθητές, όμως το μάθημα της Χημείας, που σύμφωνα με την Ενωση Ελλήνων Χημικών εμφάνιζε ασάφειες ως προς τα ζητούμενά τους και χρονική ασφυξία, και έχει βαθμό συντελεστή 0,7 είναι πολύ πιθανόν να ρίξει τις βάσεις ακόμα και στις σχολές των αρίστων.
Στο 1ο επιστημονικό πεδίο, των Ανθρωπιστικών Σπουδών αλλά και στο 4ο επιστημονικό πεδίο της Πληροφορικής και της Οικονομίας, δεν αναμένονται τεράστιες μεταβολές, καθώς τα θέματα δεν δυσκόλεψαν ιδιαίτερα τους υποψηφίους.
Ειδικά μαθήματα
Η διαγωνιστική διαδικασία συνεχίζεται για ορισμένους υποψηφίους από μεθαύριο Παρασκευή έως και την Τρίτη 2 Ιουλίου με τα ειδικά μαθήματα. Οι βαθμοί των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων αναμένεται να ανακοινωθούν την επόμενη εβδομάδα, ενώ στη συνέχεια οι υποψήφιοι θα κληθούν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους.
Από την έντυπη έκδοση