Σύμφωνα με την έρευνα Consumer Confidence της Nielsen, το 75% των ερωτώμενων αμφιβάλλουν ότι η Ελλάδα θα καταφέρει να βγει από την οικονομική κρίση μέσα στους επόμενους 12 μήνες, παρά την… καθαρή έξοδο από τα Μνημόνια που διατυμπανίζει η κυβέρνηση.
Μάλιστα, η χώρα μας καταγράφει το 2ο υψηλότερο ποσοστό ανάμεσα στις 64 χώρες ανά τον κόσμο που συμμετέχουν στην έρευνα. Την ίδια ώρα, επτά στους δέκα Ελληνες (74%) πιστεύουν ότι η χώρα βρίσκεται σε οικονομική ύφεση, με οριακή πτωτική τάση σε σχέση με το κλείσιμο της προηγούμενης χρονιάς (78%).
Καταναλωτική εμπιστοσύνη
Πάντως, το πρώτο τρίμηνο του 2018 βρίσκει την αισιοδοξία του Ελληνα καταναλωτή στο ίδιο επίπεδο με αυτό του δευτέρου εξαμήνου του 2017. Συγκεκριμένα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης τους τρεις πρώτες μήνες του έτους ανέρχεται στις 61 μονάδες, παραμένοντας οριακά σταθερός με το γ’ και δ’ τρίμηνο του 2017, που ήταν στις 60.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τη βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, αυτή παραμένει ακόμη σε πολύ χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με την προ κρίσης εποχή.
Ενδεικτικά, το πρώτο τρίμηνο του 2008 ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης βρισκόταν στην Ελλάδα στις 79 μονάδες, ενώ στο τέλος του 2009 είχε διαμορφωθεί στις 72 μονάδες. Η πρώτη σημαντική υποχώρηση είχε καταγραφεί το πρώτο τρίμηνο του 2010, όταν υποχώρησε στις 57 μονάδες, ενώ η χειρότερη επίδοση, στις 35 μονάδες, καταγράφηκε το τέταρτο τρίμηνο του 2012.
Ανησυχίες…
Στο μεταξύ, η χώρα μας καταλαμβάνει και την… αρνητική πρωτιά στην εργασιακή ανασφάλεια μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς τρεις στους δέκα Ελληνες ανησυχούν για την εργασία τους. Εντονη είναι η ανησυχία και για την οικονομία (27%), αλλά και τα χρέη /οφειλές που έχουν τα νοικοκυριά (25%). Αλλωστε, πρόκειται για τις τρεις ανησυχίες που ξεχωρίζουν σταθερά ανάμεσα στους Ελληνες καταναλωτές από το 2013.
Για αυτό το λόγο η συντριπτική πλειονότητα των νοικοκυριών προσπαθεί να «κόψει» απ’ όπου μπορεί. Οπως δείχνουν τα στοιχεία της Nielsen, 7 στους 10 Ελληνες προσπαθούν σε σταθερή βάση να περικόψουν τα έξοδα του νοικοκυριού τους.
Αναλυτικά, οι τρεις βασικές ενέργειες των Ελλήνων για περικοπή των εξόδων συνεχίζουν να εντοπίζονται στη μείωση των δαπανών μέσω της αγοράς φθηνότερων ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (69%), των περικοπών στα έξοδα για διασκέδαση εκτός σπιτιού (69%) και στα έξοδα για είδη ένδυσης (61%).
Μετά το άγχος για τα οικονομικά τόσο της χώρας όσο και των νοικοκυριών, ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί στους Ελληνες ο τομέας της προσωπικής υγείας, ενώ εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι δύο στους δέκα ερωτώμενους φοβούνται για πόλεμο (19%) αναδεικνύοντάς την ως την πέμπτη ανησυχία, με σημαντικά υψηλότερα ποσοστά σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (10%).
Γωγώ Κατσέλη
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]