Τη δική του απάντηση σε όλους όσοι επιχειρούν τελευταία να ανακινήσουν το επίμαχο ζήτημα διαχωρισμού Εκκλησίας-κράτους δίνει μέσω του νέου του βιβλίου ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος. Με τον τίτλο «Απάντηση στα μυθεύματα του αντικληρικαλιστικού λαϊκισμού» ο προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας ανατρέχει στην Ιστορία (και σε αρχειακό υλικό) για να «αποφευχθεί», όπως γράφει, «η ενδεχόμενη απόδοση μεροληψίας», παρουσιάζοντας ταυτόχρονα τη δική του θέση όσον αφορά στις σχέσεις της Εκκλησίας με την Πολιτεία.
Είχαν προηγηθεί οι απαντήσεις του Αρχιεπισκόπου προς όλους όσοι όταν αναφέρονται στην εκκλησιαστική περιουσία μιλούν για «θησαυρούς» και «πακτωλούς χρημάτων», μέσω σχετικού βιβλίου που εκδόθηκε το 2012.
Σήμερα, στο νέο του συγγραφικό εγχείρημα ο Αρχιεπίσκοπος με το νηφάλιο γραπτό του παρουσιάζει με σαφήνεια τις θέσεις του για το τι ακριβώς ισχύει ως προς το χωρισμό κράτους-Εκκλησίας.
«Κατά καιρούς εμφανίζονται διάφορες οργανωμένες “ενώσεις” και εταιρίες, οι οποίες αναλαμβάνουν ποικίλες πρωτοβουλίες, προκειμένου, όπως ισχυρίζονται, να προσαρμόσουν το “απηρχαιωμένο θεσμικό πλαίσιο”, το οποίο επικρατεί στην Ελλάδα και το οποίο γεννά τα οικονομικά προβλήματα».
Ετσι, σύμφωνα με τον ίδιον, «συντάσσονται σχέδια νόμων και Συντάγματος και με αυτά επιδιώκεται να ασκηθεί επιρροή στις κατά καιρούς κυβερνήσεις, διαφόρων μάλιστα ιδεολογικο-πολιτικών κατευθύνσεων».
Ο κ. Ιερώνυμος διευκρινίζει ότι «κανείς δεν αρνείται τον εκσυγχρονισμό και την προσαρμογή της κρατικής νομοθεσίας προκειμένου να λειτουργούν σωστά οι θεσμοί». Ομως, τονίζει ότι «επιφυλάσσεται κανείς όταν με τέτοιες πρωτοβουλίες υπονομεύονται στην πράξη οι θεσμοί, οι οποίοι διαφύλαξαν και συγκροτούν το έθνος. (…). Αυτό φαίνεται στο ότι επιχειρείται ο λεγόμενος χωρισμός “κράτους και Εκκλησίας”, όταν στην πραγματικότητα αυτό λειτουργεί ως διαχωρισμός “Εθνους και Εκκλησίας” που προσβάλλει την ίδια την αυτοσυνειδησία του Εθνους και της πατρίδος μας».
Μάλιστα, στέκεται στο βιβλίο του καθηγητή Νίκου Αλιβιζάτου με τίτλο «Πραγματιστές, δημαγωγοί και ονειροπόλοι». Ιδιαίτερα στην πρόταση- νόμο που κατέθεσε ο συγκεκριμένος συνταγματολόγος μαζί με άλλους επιστήμονες για το χωρισμό κράτους- Εκκλησίας.
Ο κ. Ιερώνυμος σχολιάζει: «Ο κ. Ν. Αλιβιζάτος απαντά εναργώς στην απορία μας για το ποιοι είναι εκείνοι που εισηγούνται και κυρίως τον τρόπο που μεθοδεύεται ο εκσυγχρονισμός της Ελλάδος μας “προς το καλύτερο”. Για τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν ένιοι ειδικοί και φορείς “για να αντιμετωπισθούν μερικά οπό τα πιο δυσεπίλυτα ζητήματα της εποχής μας”. Σύμβουλοι των κυβερνώντων, άλλοτε ονομαζόμενοι ειδικοί σύμβουλοι, άλλοτε με τη μορφή οργανωμένων εταιριών η ενώσεων και, εσχάτως με όχημα τις “ιδεολογικές πλατφόρμες”. Μάθαμε για τους “αγώνες” που καλύπτονται με το ένδυμα της ανάληψης υποχρέωσης ώστε να “αποτυπώσουν” σε κανόνες δικαίου τις πρωτοβουλίες για φιλόδοξες μεταρρυθμίσεις… του σκοτεινού παρελθόντος».
Επίσης, αναφέρει ότι «ορισμένες αναγκαίες μεταρρυθμίσεις στην εκκλησιαστική διοικητική πραγματικότητα, καθόσον δεν θίγονται ζητήματα πίστεως, ουδείς καλής προαιρέσεως πιστός θα αρνείτο».
Ωστόσο, αναφέρει πως είναι απορίας άξιον ότι, ενώ στο κείμενο της εισηγήσεως είναι παραδεκτό ότι υπάρχουν στο χώρο της Εκκλησίας ειλικρινείς θρησκευόμενοι, «εμείς θα προσθέταμε εξαίρετες πνευματικές προσωπικότητες», γιατί η Ελληνική Ενωση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΕΔΑ) δεν τους αναζήτησε να συμμετάσχουν και αυτοί στην Επιτροπή, ώστε να αξιοποιήσουν και τις δικές τους θέσεις.
«Διατηρώ την πεποίθηση ότι αυτοί οι άνθρωποι θα υποστήριζαν αξιόπιστα και ειλικρινώς “τους καθαρούς διακριτούς ρόλους Εκκλησίας και Πολιτείας”. Αφετέρου, θα ανέτρεπαν τις δολιότητες και τα αμέτρητα ψεύδη της Επιτροπής, όπως θα τα παραθέσω στη συνέχεια, προκειμένου με λαϊκίστικο τρόπο να παρασύρουν τον λαό και τους κυβερνώντες», γράφει ο προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας.
ΒΑΛΙΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου