Την ίδια ώρα το ΙΕΠ χαρακτηρίζει «κενό» τη μείωση ωρών στη Βιολογία του Γυμνασίου (επί υπουργίας Νίκου Φίλη), την οποία μάλιστα εισηγήθηκε το Ινστιτούτο στην ηγεσία, και αναφέρει σε ανακοίνωσή του ότι για το «κόψιμο» ωρών στο Γυμνάσιο θα καλυφθεί το κενό στο… Λύκειο με επιπλέον ώρες!
Ο «Ε.Τ.» παρουσιάζει το προσχέδιο του ΙΕΠ για το ωρολόγιο πρόγραμμα της Β’ Λυκείου που θα ισχύσει σύμφωνα με τις επιστημονικές ενώσεις, με τα μαθήματα κορμού αλλά και τα επιλογής που θα διδάσκονται οι μαθητές. Την ίδια ώρα το υπουργείο Παιδείας έχει παρατήσει την επικοινωνιακή διαχείριση του θέματος και κρατάει κλειστά τα χαρτιά του σχετικά με τη θεσμοθέτηση του Νέου Λυκείου με υπογραφή Γαβρόγλου, που τόσο είχε διαφημιστεί τους προηγούμενους μήνες.
Σύμφωνα με τις προτάσεις του ΙΕΠ, επτά θα είναι τα βασικά μαθήματα που θα διδαχθούν την επόμενη χρονιά (σ.σ.: αν προχωρήσει ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας). Από τα υποχρεωτικά μαθήματα απουσιάζουν τα Αρχαία, ενώ υπάρχει στο πρόγραμμα το «νέο» μάθημα «Ερευνητικά Προβλήματα Φυσικών Επιστημών», που αφορά, σύμφωνα με το ΙΕΠ, την «παραδειγματική και την εργαστηριακή διάσταση των Φυσικών Επιστημών στη σύγχρονη εποχή», χωρίς να είναι γνωστό αν θα αφορά το σύνολο των φυσικών επιστημών (Φυσική, Χημεία, Βιολογία). Ολα τα υποχρεωτικά μαθήματα θα διδάσκονται τέσσερις ώρες, πλην των Θρησκευτικών, της Γυμναστικής και των Δημιουργικών Δραστηριοτήτων που θα διδάσκονται δύο ώρες εβδομαδιαίως.
Τρίκαλα: Ανοίγει σε 6 μέρες για τους επισκέπτες ο Μύλος των Ξωτικών
Οι μαθητές της Β’ Λυκείου, εκτός από τα επτά υποχρεωτικά μαθήματα, θα επιλέγουν και τρία ακόμα μαθήματα από τα δέκα συνολικά που παρέχονται στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα. Ανάμεσά τους τα Αρχαία, η Φυσική, τα Μαθηματικά, η Πληροφορική. Αυτό όμως που έχει «εξοργίσει» τις επιστημονικές ενώσεις είναι η σύμπτυξη των μαθημάτων Χημεία και Βιολογία, τα οποία, σε αντίθεση με τα υπόλοιπα αντικείμενα, δεν θα διδάσκονται τέσσερις ώρες αλλά δύο το καθένα ξεχωριστά. Εντύπωση προκαλεί η προσθήκη μαθήματος από τα ΕΠΑΛ στα επιλεγόμενα μαθήματα.
Πηγές του υπουργείου Παιδείας σημειώνουν στον «Ε.Τ.» σχετικά με την απόφαση σύμπτυξης αυτών των μαθημάτων ότι διατηρούν την αυτοδυναμία τους και σε επίπεδο εξετάσεων θα εξετάζονται την ίδια μέρα στο ίδιο διαγώνισμα, αλλά τα ερωτήματα θα είναι χωρισμένα ισόποσα για το κάθε μάθημα. Στελέχη του υπουργείου διαψεύδουν οποιαδήποτε διάθεση υποβάθμισης του μαθήματος, χωρίς όμως να πείθουν για τις προθέσεις τους τις επιστημονικές ενώσεις, οι οποίες βρίσκονται στα «κάγκελα» με τις αλλαγές που προωθούνται.
«Η Χημεία και η Βιολογία είναι αντικείμενα με εντελώς διαφορετική προσέγγιση. Φτιάχνουν ένα υβρίδιο χωρίς να γνωρίζουμε ποιο θα είναι το τελικό αποτέλεσμα», σημειώνει στον «Ε.Τ.» η Φιλλένια Σιδέρη από την Ενωση Ελλήνων Χημικών.
Δώρο στα φροντιστήρια
Δριμείες κατηγορίες ότι ενισχύουν τη φροντιστηριοποίηση στο Λύκειο δέχεται η ηγεσία του ΙΕΠ, καθώς, σύμφωνα με τις επιστημονικές ενώσεις, ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Γεράσιμος Κουζέλης σημείωσε ότι οι μαθητές της Β’ Λυκείου, άσχετα με την κατεύθυνση που επιθυμούν, δεν χρειάζεται να επιλέξουν τα ίδια μαθήματα στη Β’ και τη Γ’ Λυκείου.
Ενδεικτικά, αν κάποιος μαθητής επιθυμεί να εισαχθεί στην Ιατρική Αθηνών, δεν είναι υποχρεωμένος να επιλέξει ήδη από τη Β’ Λυκείου τα μαθήματα στα οποία υποχρεωτικά θα εξεταστεί στη Γ’ Λυκείου, δηλαδή Ελληνική Γλώσσα, Φυσική και Χημεία/Βιολογία. Οι επιστημονικές ενώσεις κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και για το συγκεκριμένο θέμα, καθώς υποστηρίζουν ότι οι μαθητές θα επιλέγουν τα πιο «εύκολα» μαθήματα, όπως για παράδειγμα ξένη γλώσσα και κοινωνικές επιστήμες, για τη διδασκαλία τους στο σχολείο, με τα φροντιστήρια να αναλαμβάνουν και πάλι το βάρος της μόρφωσής τους και της προετοιμασίας τους για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Από την πλευρά του το ΙΕΠ, το οποίο αρνείται να δώσει στη δημοσιότητα οποιοδήποτε σχέδιο ωρολογίου προγράμματος για τη Β’ Λυκείου που θα ισχύσει από την επόμενη χρονιά, ισχυρίζεται ότι οι φυσικές επιστήμες αναβαθμίζονται. Για τους μαθητές και τις μαθήτριες που επιθυμούν να ασχοληθούν με τα αντικείμενα των φυσικών επιστημών οι ώρες των μαθημάτων είναι επαρκείς (περισσότερες από τις προσφερόμενες σήμερα) και συνολικά αξίζει να επισημανθεί ότι δίνεται έμφαση στα μαθήματα της περιοχής STEM, δηλαδή στα αντικείμενα των μαθηματικών, των φυσικών επιστημών και των νέων τεχνολογιών. «Στο Πρόγραμμα Σπουδών της Β’ και της Γ’ Λυκείου έχουν προβλεφθεί τετράωρα (Β’ Λυκείου) και εξάωρα (Γ’ Λυκείου) μαθήματα εμβάθυνσης στα αντικείμενα των Φυσικών Επιστημών», αναφέρει σε ανακοίνωσή του.
ΕΛΠΙΔΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου