Συγκεκριμένα το πλοίο «ΛΑΣΣΑΙΑ» που εστάλη για την απάντληση του πετρελαίου από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο «Αγία ΖώνηΙΙ» όχι μόνο δεν είχε πιστοποιητικά, αλλά όπως αποκαλύπτεται είχε στις δεξαμενές του λαθραία καύσιμα! Μάλιστα συνελήφθησαν ο πλοίαρχος και ο α’ μηχανικός, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες εντοπίστηκαν 100 τόνοι λαθραίου πετρελαίου
Η επίσημη ανακοίνωση του Λιμενικού:
Στη σύλληψη του Πλοιάρχου και του Α’ Μηχανικού του Δ/Ξ – Π/Φ “ΛΑΣΣΑΙΑ” Ν.Π. 11860 προέβησαν, απογευματινές ώρες χθες, στελέχη του γραφείου Ασφάλειας του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά με τη συνδρομή στελεχών του γραφείου Ασφάλειας του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ελευσίνας για παράβαση του “Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα”.
Συγκεκριμένα, σε νομότυπο έλεγχο που διενεργήθηκε με τη συνδρομή κλιμακίου του Δ’ ΤΕΣ (Τελωνείο Επίβλεψης Συγκροτημάτων) Πειραιά βρέθηκαν και κατασχέθηκαν εντός δεξαμενών έρματος σημαντικές ποσότητες πετρελαιοειδών μιγμάτων, χωρίς τα νόμιμα παραστατικά. Το εν λόγω πλοίο διενεργούσε απάντληση πετρελαιοειδών μιγμάτων από το ναυάγιο του “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ” Ν.Π. 11763.
Από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, που διενεργεί την προανάκριση, κατασχέθηκε το ανωτέρω πλοίο, ενώ οι συλληφθέντες πρόκειται να προσαχθούν ενώπιον του κ. Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά κατά την αυτόφωρη διαδικασία.
Μπάχαλο με τα καύσιμα του πλοίου
Σταμάτησε χθες η απάντληση των καυσίμων του βυθισμένου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ», με την υπόσχεση των υπευθύνων ότι θα συνεχιστεί σήμερα.
Ετσι ο αριθμός των κυβικών μέτρων που έχει απομακρυνθεί από το κουφάρι του πλοίου παραμένει ο ίδιος (1.550 κ.μ.) από τις κεντρικές δεξαμενές και μένουν ακόμα 1.000 κ.μ. πετρελαιοειδών από τις περιφερειακές δεξαμενές. Φυσικά αυτά τα νούμερα μένουν να επιβεβαιωθούν στο τέλος των εργασιών, που θα γίνει μία συνολική αποτίμηση των ναυτιλιακών καυσίμων που μετέφερε το πλοίο.
Σύμφωνα με τη Χριστίνα Σφελάου, δικηγόρο της εταιρίας «Fospetroleum» του Θεόδωρου Κουντούρη, το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» είχε φορτώσει 2.570 κυβικά, όσα ανακοίνωσε και το Λιμενικό Σώμα, στοιχεία που σύμφωνα με την ίδια επιβεβαιώνονται από τα κρατικά τελωνιακά έγγραφα, αποδείξεις.
Οι δηλώσεις της ωστόσο έρχονται σε αντιδιαστολή με δημοσιεύματα που έκαναν λόγο ότι τα ΕΛΠΕ είχαν πουλήσει στην εταιρία 1.800 κυβικά μέτρα. Οπως τόνισε η κ. Σφελάου στον Ελεύθερο Τύπο, αυτή η ποσότητα ήταν άθροισμα διαφορετικών μερών φόρτωσης, ενώ, σύμφωνα με πηγές του Λιμενικού Σώματος, πριν το ναυάγιο το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» είχε πραγματοποιήσει ήδη μία εκφόρτωση και ετοιμαζόταν να προμηθεύσει ακόμα τέσσερα container ship και ένα motor vessel.
Βέβαια όλα τα στοιχεία βρίσκονται στα χέρια του ανακριτή, ενώ ακόμα είναι σε εξέλιξη τουλάχιστον τρεις εκθέσεις πραγματογνωμόνων (της Εισαγγελίας, του Λιμενικού και των ασφαλιστικών εταιριών), οι οποίες αναμένεται να δώσουν απαντήσεις στα δεκάδες ερωτήματα σχετικά με το ναυάγιο, όπως για τον εξαιρετικά σύντομο χρόνο βύθισής του (μόλις 15 λεπτά από τη στιγμή που πήρε κλίση), βάζοντας πολλούς σε υποψίες για υπερφόρτωση του δεξαμενοπλοίου.
Αντικατάσταση
Ως «μπάχαλο» χαρακτηρίζεται η κατάσταση που επικρατεί μετά την πρωθυπουργική απόφαση να μη δίνονται παρατάσεις στα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των πλοίων. Ο Θ. Κουντούρης δίπλα από τον γερανό που πραγματοποιούσε τις εργασίες, είχε ναυλώσει ένα βοηθητικό δεξαμενόπλοιο, με την επωνυμία «LASSEA» ώστε να γίνεται εκεί η αποθήκευση των καυσίμων από το «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ».
Έγκυος τριών μηνών η Δόμνα Μιχαηλίδου! - Στιγμές απόλυτης ευτυχίας για το ζευγάρι
Τα πιστοποιητικά ναυσιπλοΐας του «LASSEA» το κρατούσαν ενεργό στη θάλασσα μέχρι και χθες. Ετσι είναι ευθύνη της ναυλώτριας εταιρίας το πλοίο να αντικατασταθεί ώστε να συνεχίσουν οι εργασίες. Από το μεσημέρι της Δευτέρας που υπήρξε η εξέλιξη αυτή, η εταιρία διαβεβαίωνε ότι έχει βρει πλοίο αντικατάστασης, το οποίο σύμφωνα με τις τελευταίες δεσμεύσεις της είναι να φτάσει στην περιοχή του ναυαγίου σήμερα.
Θεσμικό πλαίσιο
Στο μεταξύ, το παρασκήνιο της απόφασης του Παναγιώτη Κουρουμπλή να δώσει παράταση για ενάμιση χρόνο στην αντικατάσταση των ρυμουλκών που έχουν ξεπεράσει τα 20 χρόνια και έχουν μία μηχανή έγινε χθες γνωστό. Στις 16 Ιουνίου τα ΕΛΠΕ παρέδωσαν στον υπουργό το αίτημά τους μέσα σε ενάμιση μήνα να αλλάξουν οι προδιαγραφές των ρυμουλκών που συνεργάζονται μαζί τους. Αυτό, όπως ήταν φυσικό, προκάλεσε την άμεση αντίδραση της Πανελλήνιας Ενωσης Πληρωμάτων Ρυμουλκών και Ναυαγοσωστικών, η οποία εξήγγειλε στάσεις εργασίας και επαναλαμβανόμενες απεργίες. Μετά από συναντήσεις όλων των φορέων, η πρόταση που έγινε δεκτή ήταν οι αλλαγές αυτές να ισχύσουν από τον Ιούνιο το 2018. Από τον περασμένο Ιούνιο έχει συσταθεί ομάδα εργασίας για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη λειτουργία των ρυμουλκών, το οποίο παραμένει ίδιο εδώ και 24 χρόνια.
Εμπειρογνώμονες από την Ολλανδία στον Άλιμο
Τόσο ο υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός όσο και ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης μαζί με τους εμπειρογνώμονες από το λιμάνι του Ρότερνταμ επισκέφτηκαν χθες τις παραλίες της Αττικής.
Ο Ερικ Λάνερ, επικεφαλής της αντιπροσωπείας, τόνισε για την παραλία του Αλίμου ότι «θα μπορούσε η συγκεκριμένη παραλία με πολλή δουλειά να καθαρίσει σε μισή ημέρα. Συνήθως βλέπουμε σε μερικές εβδομάδες αν μπορεί να εμφανιστεί πάλι πετρέλαιο, αλλά αυτό εξαρτάται από τον καιρό.
Αν είναι πιο άγρια η θάλασσα είναι πιο εύκολο να εμφανιστεί και πάλι», δίνοντας οκτώ σαφείς παρατηρήσεις μεταφέροντας τεχνογνωσία προς το Λιμενικό και εταιρίες και δήμους (π.χ. ένταξη ραντάρ πετρελαίου, καθαρισμός με ατμό υψηλής πίεσης ή καθαρισμός όλων των σκαφών της περιοχής κ.ά.).
Στη Σαλαμίνα
Εντεκα μέρες μετά το ναυάγιο και ακόμα το μεγαλύτερο θαλάσσιο μέρος της ανατολικής Σαλαμίνας βρίσκεται πνιγμένο στο μαζούτ. «Το μεγάλο πρόβλημα πιστεύω ότι είναι στη δυτική Σαλαμίνα.
Η Σαλαμίνα έχει δεχτεί μεγάλο πλήγμα και βλέπουμε να ασχολούνται ελάχιστοι με τη Σαλαμίνα η οποία για άλλη μια φορά είναι το μεγάλο θύμα και περισσότερο ασχολούμαστε με τις παραλίες. Ενα μεγάλο μέρος του πετρελαίου ξέρουμε ότι είναι υδατοδιαλυτό, δηλαδή ενσωματώνεται με το νερό, για αυτό και χρειάζονται συνεχείς μετρήσεις και ξέρουμε επίσης ότι και η τοξικότητα του πετρελαίου αλλάζει μέρα με την ημέρα, άρα σαφώς πρέπει να υπάρχουν συνεχείς μετρήσεις, αλλά ανησυχώ για την επόμενη μέρα», δήλωσε σε ραδιοφωνικό σταθμό ο διευθυντής του «Αρχιπελάγους» Θοδωρής Τσιμπίδης.
Στην Αττική
Το Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) αύριο Πέμπτη ρίχνει στον Αργοσαρωνικό το σκάφος «Αιγαίον» το οποίο θα ταξιδέψει από τη Σαλαμίνα μέχρι και το Λαγονήσι για να δει το μέγεθος της ρύπανσης τόσο στην επιφάνεια αλλά κυρίως στον βυθό. Το ΕΛΚΕΘΕ θα συνδράμει και την ανάδοχο εταιρία απορρύπανσης και το Τμήμα Βιοχημικής του Πανεπιστημίου της Κρήτης. Δύτες πάντως και του δήμου Γλυφάδας πραγματοποίησαν χθες υποβρύχια λήψη παρουσιάζοντας το μέγεθος της καταστροφής: δεκάδες μικρές μαύρες «βούλες» μετακινούνται στον βυθό της Γλυφάδας. «Δυστυχώς η ρύπανση παραμένει, τα σωματίδια μαζούτ κινούνται ανεξέλεγκτα και η ανησυχία μας είναι πάρα πολύ μεγάλη. Απευθύνουμε έκκληση να μη σταματήσει η επιχείρηση αντιρρύπανσης ούτε λεπτό. Είναι απόλυτη ανάγκη να συνεχιστεί με την ίδια και μεγαλύτερη ένταση, ειδικά τώρα που οι θερμοκρασίες είναι υψηλές, για να μην κάτσουν στον βυθό τα υπολείμματα του πετρελαίου και η ζημιά γίνει μη αναστρέψιμη. Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για εφησυχασμό», δήλωσε ο δήμαρχος Γιώργος Παπανικολάου.
Την ώρα που το υπουργείο Υγείας, αν και με καθυστέρηση 6 ημερών, εξέδωσε οδηγία για απαγόρευση του θαλάσσιου μπάνιου, ο βουλευτής Θανάσης Παπαχριστόπουλος των ΑΝΕΛ έλεγε στη Βουλή ότι έκανε μπάνιο στη Βούλα! «Να σας πω ότι σήμερα επειδή έχω ένα πρόβλημα με το πόδι μου πήγα και έκανα μπάνιο στη Βούλα και δεν είδα καμία κηλίδα», είπε, συνεχίζοντας στη γραμμή Κουρουμπλή «και γιατί να μην κάνουν μπάνιο;».
Οι δήμαρχοι
Μαζί με τον δήμαρχο Γλυφάδας ακόμα έξι δήμαρχοι, του Αλίμου, της Βάρης- Βούλας, της Βουλιαγμένης, του Παλαιού Φαλήρου, του Ελληνικού – Αργυρούπολης και του Πειραιά συνυπέγραψαν κοινή δήλωση για τη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Περιβάλλοντος στη Βουλή για το θέμα της ρύπανσης του Σαρωνικού, στην οποία δεν έχουν κληθεί! «Είναι απορίας άξιον το γεγονός ότι ενώ ορθώς έχουν κληθεί οι αντιπεριφερειάρχες Νοτίου Τομέα Αθηνών, Πειραιά, Νήσων και η δήμαρχος Σαλαμίνας, δεν έχει κληθεί κανένας άλλος δήμαρχος των περιοχών που έχουν άμεσα πληγεί από τη μεγάλη αυτή οικολογική καταστροφή. Το γεγονός αυτό δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για το αν τελικά επιθυμεί η κυβέρνηση να γίνει συζήτηση σε βάθος για το θέμα, αλλά και τη συνεργασία την οποία θέλει τελικά να έχει με την Τοπική Αυτοδιοίκηση», σημειώνουν οι δήμαρχοι.
Νεκρά ψάρια στο ρέμα της Πικροδάφνης
Συναγερμός σήμανε χθες όταν εντοπίστηκαν νεκρά ψάρια (κέφαλοι) στο ρέμα της Πικροδάφνης, καθώς πολλοί συνδυάζουν το φαινόμενο αυτό με τη ρύπανση από την πετρελαιοκηλίδα. Η ΕΥΔΑΠ πάντως σε ανακοίνωσή της τονίζει ότι υπάρχει βλάβη (από 10ημέρου) σε έναν από τους δύο παράλληλους αγωγούς λυμάτων στο σημείο αυτό, χωρίς ωστόσο να υπάρχει πρόβλημα διαρροής, καθώς λειτουργεί ο δίδυμος εφεδρικός. Επίσης, πως ουδεμία απολύτως εκροή λύματος προς το ρέμα έχει υπάρξει εξαιτίας της βλάβης.
Η εικόνα στις παραλίες
• Θαλάσσιες περιοχές χωρίς ίχνη ρύπανσης: Σαλαμίνα: Νοτιοανατολική και Ανατολική ακτογραμμή Σαλαμίνας, Παραλίες Φλώρα και Βότσαλα. Πέραμα. Ακτή Τζελέπη. Πειραϊκή: Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, Αχινός. Παλαιό Φάληρο: Θεατράκι. Βουλιαγμένη. Λαγονήσι.
• Θαλάσσιες περιοχές με διάσπαρτα ίχνη ρύπανσης ή ιριδισμούς Σαλαμίνα: Θεατράκι, όρμος Σεληνίων, όρμος Κακής Βίγλας, Γυάλα. Αλιμος: Ακτή Ηλίου. Ελληνικό: Ελεύθερη Παραλία. Μαρίνα Γλυφάδας 2, 3, 4. Μικρό και Μεγάλο Καβούρι.
•Θαλάσσιες περιοχές με ρύπανση: Σαλαμίνα: Κυνόσουρα, Λημνιώνας. Αγ. Κοσμάς: Ομιλος Αιγυπτιωτών, ΕΛΚΕΘΕ. Ελληνικό: Ιππόκαμπος. Γλυφάδα: Αστέρια (ARC – BALUX).