Τα ερωτήματα είναι πολλά, κρίσιμα και χωρίς απτές απαντήσεις, ενώ στη Δύση και το Κίεβο κυριαρχούν η δυσπιστία, η αβεβαιότητα και δεν αποκλείουν οι κινήσεις των Ρώσων να είναι ένας τακτικός ελιγμός και να αποτελούν ένα πρόσχημα, που μεθοδικά και μακιαβελικά προωθείται από τη Μόσχα με στόχο την αναδιοργάνωση των δυνάμεών της (που υπέστησαν μεγάλες απώλειες σε έμψυχο και άψυχο δυναμικό), καθώς και την ανασυγκρότηση των στρατιωτικών σχηματισμών της με συμμετοχή στον επόμενο γύρο των επιχειρήσεων.
Ο υπογράφων παρουσιάζει τα πιο σημαντικά ερωτηματικά σε ό,τι αφορά στις συζητήσεις (βάσει των όσων είδαν το φως της δημοσιότητας), θέτοντας κρίσιμα ερωτήματα και ευρύτερες παραμέτρους. Προσθέτω ότι όλα κρίνονται από το τι έχει στο μυαλό του ο αυταρχικός ένοικος του Κρεμλίνου, από τη θέση του προέδρου της Ουκρανίας Ζελένσκι, από τους συμμάχους του Κιέβου και από τις πραγματικές εξελίξεις επί του πεδίου. Προσωπικά παραμένω βαθύτατα δύσπιστος, και όπως ανέφερε ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Αντονι Μπλίνκεν, από το Ραμπάτ του Μαρόκου, «δεν βλέπω σοβαρότητα από την πλευρά των Ρώσων στις διαπραγματεύσεις, ενώ κρίνουμε τον Πούτιν από τα έργα και όχι από τα λόγια». Επιλέγω ορισμένα από τα σημεία της χθεσινής διαπραγμάτευσης.
1. Γίνεται αναφορά σε κάποια αποχώρηση ρωσικών στρατιωτικών μονάδων από τα βόρεια του Κιέβου, ως και από την περιοχή Τσερνίχιβ. Δεν λέει κάτι το σημαντικό. Δεν υπάρχει δύναμη ανεξάρτητων επιθεωρητών που να ελέγχει τα ουκρανο-λευκορωσικά σύνορα, ποιες μονάδες σταδιακά αποχωρούν. Ο εκ των υφυπουργών Αμυνας, στρατηγός Αλεξάντερ Φόμιν, έκανε γενικόλογη αναφορά, που ποσοτικά και ποιοτικά δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί. Είναι μάχιμες δυνάμεις; Είναι δυνάμεις υποστήριξης; Είναι πυραυλικά συστήματα πολλαπλών εκτοξευτών; Είναι μονάδες ηλεκτρονικού πολέμου; Αλλωστε, λόγω αποτυχιών των Ρώσων στα δύο αυτά μέτωπα, η Μόσχα έκανε λόγο για αποχώρηση διαφόρων μονάδων από αυτή την περιοχή προς ενίσχυση του Ντονμπάς (δηλώσεις του υπαρχηγού των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων, στρατηγού Σεργκέι Ρουτσκόι, την περασμένη Παρασκευή, για μετατόπιση μονάδων των 41 και 35 Μηχανοκίνητων Στρατιών Συνδυασμένων Οπλων προς το Ντονμπάς). Οι Σοβιετικοί και οι Ρώσοι στα θέματα παραπλάνησης επί μετακινήσεων και απόκρυψης μονάδων είναι οι κορυφαίοι. Για χρόνια, το απεδείκνυαν και στις επί Ψυχρού Πολέμου συζητήσεις για τον περιορισμό των συμβατικών όπλων και τα τότε Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης μεταξύ ΝΑΤΟ και πρώην Συμφώνου της Βαρσοβίας. Προσθέτω και την τοποθέτηση Φόμιν ότι δεν είναι ανακωχή, αφού συνεχίζονται οι μάχες, αλλά απλά είναι ενέργεια καλής θέλησης περί τοπικής αποκλιμάκωσης!
2. Στα περί μελλοντικής ουδετερότητας της Ουκρανίας, αποπυρηνικοποιημένης κ.λπ. Το Κίεβο κάνει λόγο για εγγυήσεις από 8 κράτη, εκ των οποίων τα 7 είναι κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ (ΗΠΑ, Γαλλία, Καναδάς, Τουρκία, Γερμανία, Μ. Βρετανία, Πολωνία) και το Ισραήλ. Αν επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα είναι από τα πλέον περίεργα. Το Ισραήλ ποτέ δεν στέλνει εκτός εδαφικής του επικράτειας στρατιωτική ή αστυνομική δύναμη. Οι εγγυήτριες δυνάμεις θα αναπτύξουν δύναμη μέσα στο ουκρανικό έδαφος ή από τα εδάφη τους ή από, π.χ., την Πολωνία θα εγγυώνται την ασφάλεια της Ουκρανίας απέναντι στους Ρώσους; Θα εφαρμόσουν κάποια Ζώνη Απαγόρευσης Πτήσεων; Τι όπλα θα έχουν στη διάθεσή τους και τέλος πάντων αν παρουσιαστεί υποτροπή θα εμπλακούν σε αεροχερσαίες επιχειρήσεις με τη Μόσχα; Η τελευταία δεν ήθελε να δει το ΝΑΤΟ κοντά της (μέσω ένταξης της Ουκρανίας) και πιθανότατα να βρεθεί να γειτονεύει… Η Ουκρανία είναι ήδη από το 1994 αποπυρηνικοποιημένη χώρα, τι είδους συμβατικές στρατιωτικές δυνάμεις θα διατηρήσει;
3. Από τις διαπραγματεύσεις της Κωνσταντινούπολης αναφέρθηκε ότι η Ουκρανία θα μπορεί να καταστεί μέλος της Ε.Ε. Μάλιστα. Δεδομένου ότι υπάρχουν ειδικές ρήτρες που αφορούν στη στρατιωτική συνεργασία ΗΠΑ, ΝΑΤΟ, Ε.Ε., η Ουκρανία θα αφεθεί εκτός της ευρωατλαντικής ζεύξης, της Ευρωπαϊκής Κοινής Πολιτικής Αμυνας και Ασφάλειας, και των προγραμμάτων των στρατιωτικών εξοπλιστικών συνεργασιών της PESCO; Δεν θα συμμετέχει σε Κοινό Διακλαδικό Στρατηγείο της Ε.Ε.; Δεν θα συμμετέχει σε ειρηνευτικο-ανθρωπιστικές αποστολές; Δεν θα συμμετέχει σε ασκήσεις της Ε.Ε. σε κυβερνοάμυνα, σε διαστημικά προγράμματα; Δηλαδή θα έχει καθεστώς παρατηρητή, και αλλού θα είναι και αλλού δεν θα είναι;
4. Υπάρχουν πολλά και ανοικτά ζητήματα και χαώδεις καταστάσεις που προκάλεσε η βάναυση εισβολή του Πούτιν κατά παράβαση όλων των διεθνών δεδομένων. Θα αποχωρήσουν οι Ρώσοι από όλα τα εδάφη που κατέχουν παράνομα; Θα επιστρέψουν τις περιοχές μεταξύ Μαριούπολης και Χερσώνας στην Ουκρανία; Θα έχει έξοδο και στόλο στη Μαύρη Θάλασσα η Ουκρανία; Τι είδους Ουκρανία θα έχουμε;
5. Αυτά περί 15χρονων διαβουλεύσεων Κιέβου-Μόσχας για την Κριμαία, ως και συζητήσεων για το Ντονμπάς, που σε κάποια φάση θα προωθήσει τις προσωπικές επαφές Πούτιν-Ζελένσκι δεν είναι σοβαρά πράγματα. Η Μόσχα είναι κατοχική και αναθεωρητική δύναμη και δεν πρόκειται να επιστρέψει αυτές τις περιοχές στη δικαιοδοσία του Κιέβου. Είναι όπως με τις Αμπχαζία, Υπερδνειστερία, Νότια Οσετία σε Γεωργία και Μολδαβία; Οπως η Κίνα με το Θιβέτ, ή η Τουρκία επί 48 χρόνια με την κατεχόμενη Κύπρο; Συνεπώς, η Δύση θα πρέπει σε πολλά θέματα να κινηθεί άμεσα και δυναμικά με τη Μόσχα. Δεν μπορεί ο προβληματικός Πούτιν κάθε λίγο και λιγάκι να ακρωτηριάζει κράτη. Με τον Πούτιν δεν μπορούμε πλέον να συνυπάρχουμε και ως εκ τούτου διάφορα θα πρέπει να συμβούν και ο πρόεδρος Μπάιντεν στη Βαρσοβία είπε απλούστατα αυτό που πιστεύει.
Ειδήσεις σήμερα
Κορονοϊός: Στο… κόκκινο η διασπορά της «Όμικρον» – Ανοδική πορεία στα κρούσματα
Self test στα φαρμακεία: Από σήμερα η διάθεση τους για μαθητές και εμβολιασμένους εκπαιδευτικούς
ΑΑΔΕ: Το σχέδιο της για το 2022 – Ποιοι θα βρεθούν στο στόχαστρο του φοροελεγκτικού μηχανισμού