Μολονότι ημερολογιακά έχουμε μπει εδώ και πολύ καιρό στο φθινόπωρο, οδεύοντας προς τον Νοέμβριο, τα καταστήματα μετέθεσαν για έναν μήνα αργότερα τις προμήθειες από μάλλινες μπλούζες, φούτερ, βαριά σακάκια, μπουφάν, καμπαρντίνες, χειμερινά παπούτσια και μπότες. Αυτό ισχύει εξίσου για ανδρικά και γυναικεία.
Τον Σεπτέμβριο οι πωλήσεις εποχικών ενδυμάτων και άλλων αξεσουάρ στην Ιταλία ήταν πεσμένες κατά 6%. Κι αν ο Σεπτέμβριος θεωρείται ακόμη καλοκαιρινός μήνας, τι να πει κανείς για τον Οκτώβριο, όπου η πτώση το πρώτο δεκαήμερο άγγιξε το 30% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή σεζόν;
Από την άλλη πλευρά, όταν ο υδράργυρος σχεδόν σε όλη την ιταλική χερσόνησο φλέρταρε με τους 30 βαθμούς Κελσίου τις τελευταίες εβδομάδες, ποιος είχε όρεξη να πάει να δοκιμάσει μάλλινα, μπότες και πανωφόρια; Ο «τρελόκαιρος» της κλιματικής αλλαγής οδήγησε ενστικτωδώς τους Ιταλούς στις… παραλίες, αντί για τις μπουτίκ.
Το πρόβλημα είναι ότι εδώ και δεκαετίες (για να μην πούμε αιώνες) οι ιταλικοί οίκοι έκαναν προπαραγγελίες για τη θερινή ή τη χειμερινή κολεξιόν πολλούς μήνες νωρίτερα, πληρώνοντας συχνά το εμπόρευμα πριν από την έναρξη της σεζόν, ώστε όλα να είναι έτοιμα στις βιτρίνες και τα ράφια τους, όταν θα κατέφθαναν οι πελάτες. Το σύστημα λειτουργούσε άριστα, όταν η ζήτηση ανταποκρινόταν στις προσδοκίες. Οταν όμως προκύπτουν αστάθμητοι παράγοντες -όπως τώρα η κλιματική αλλαγή και οι υψηλές θερμοκρασίες των τελευταίων εβδομάδων-, η κατάσταση γίνεται προβληματική.
Οπως τονίζει η Il Fatto Quotidiano, αυτό το -6% στις πωλήσεις του Σεπτεμβρίου αντιστοιχεί σε 320 εκατομμύρια ευρώ λιγότερα στον ετήσιο τζίρο των καταστημάτων μόδας, ο οποίος υπολογίζεται σε 34 δισ. ευρώ σε εθνικό επίπεδο. Τα νούμερα προκύπτουν από σχετικές έρευνες και γκάλοπ μεταξύ των μελών τους που έκαναν οι εμπορικές ενώσεις και τα επιμελητήρια της Ιταλίας Federazione Moda Italia- Confcommercio, ώστε να εκτιμήσουν τις επιπτώσεις της «θερμοκρασιακής ανωμαλίας» στις πωλήσεις.
Συγκεκριμένα, το 54% των καταστηματαρχών δήλωσε μείωση πωλήσεων και τζίρου, το 27% αύξηση (κατά κανόνα μικρή) και το 18% παρέμεινε στα περσινά επίπεδα.
Η ζέστη όμως δεν είναι ο μοναδικός πονοκέφαλος της ιταλικής αγοράς ένδυσης και υπόδησης. Ο Τζούλιο Φελόνι υπογραμμίζει ότι ο ίδιος και πολλοί συνάδελφοί του αντιμετωπίζουν βουνό από οικονομικά προβλήματα, που έχουν να κάνουν με τους φόρους, τη μείωση του προσωπικού, την αύξηση των λογαριασμών ΔΕΚΟ και των ενοικίων, μα πάνω απ’ όλα με τον πληθωρισμό, που «ροκανίζει» και τα ιταλικά εισοδήματα υπονομεύοντας την κατανάλωση.
Στα μικρά εμπορικά τα μεγάλα προβλήματα
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η «ακτινογραφία» της κρίσης της ιταλικής μόδας. Τα μεγαλύτερα προβλήματα τα αντιμετωπίζουν τα μικρά εμπορικά κέντρα, οι συνοικιακές μπουτίκ των ιταλικών πόλεων, καθώς και μαγαζιά με ιστορία, που όμως έχουν την ατυχία να βρίσκονται μακριά από τα τουριστικά «περάσματα» και τους παραθαλάσσιους οικισμούς, όπου οι ταξιδιώτες -κυρίως ξένοι- κάνουν τις αγορές τους.
«Δεν μπορώ να κρύψω την αγωνία μου», ομολογεί ο πρόεδρος της Federazione Moda Italia, που διατηρεί κατάστημα πώλησης ρούχων με πολλές γνωστές μάρκες, στη Φεράρα: «Οι πελάτες κοιτάζουν τις βιτρίνες, μπαίνουν στο μαγαζί, εξετάζουν το εμπόρευμα, κοιτάζουν τις τιμές, αλλά δεν αγοράζουν λέγοντας “μια άλλη φορά”».
Λανσάρουν κολεξιόν για άνοιξη-καλοκαίρι 2024
Δεν είναι τυχαίο ότι κάποιοι οίκοι πολυτελείας, όπως ο Valentino, προνόησαν να βάλουν από τώρα σε πώληση μια «πρώιμη κολεξιόν» για την… άνοιξη και το καλοκαίρι του 2024, με είδη που αποδείχθηκε ότι έχουν αρκετή ζήτηση! Στον αντίποδα, οι μικρομεσαίοι καταστηματάρχες πιέζουν να ξεκινήσει από τώρα η περίοδος των εκπτώσεων, αντί για τον Ιανουάριο. Ο Φελόνι, όμως, υποστηρίζει πως κάτι τέτοιο θα ήταν… αυτοκτονικό, καθώς τα μαγαζιά των «κοινών θνητών» έχουν ήδη μειώσει κατά 50% το περιθώριο κέρδους τους και δεν αντέχουν να πάνε πιο κάτω.