Μεταξύ των 36 βουλευτών βρίσκονται ορισμένα γνωστά ονόματα, όπως ο Συντηρητικός αντιπρόεδρος της Βουλής των Κοινοτήτων Νάιτζελ Εβανς, οι πρώην υπουργοί των Συντηρητικών Αλουν Κερνς, Ντέιβιντ Μαντέλ, Τομπάιας Ελγουντ και Τζον Γουίτινγκντεϊλ, όπως και ο Κρις Μπράιαντ των Εργατικών, ο οποίος έχει δηλώσει μετανιωμένος για την επίσκεψή του στο Κατάρ, διότι οι τοποθετήσεις του περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν έγιναν θετικά δεκτές.
Οι βουλευτές που εμπλέκονται, υποστηρίζουν πως μεταξύ των στόχων των επαφών τους ήταν να θέσουν στις Αρχές του Κατάρ το θέμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Οκτώ εκ των 36 είναι μέλη της Διακομματικής Κοινοβουλευτικής Ομάδας για το Κατάρ που έχει σκοπό την ενδυνάμωση των διμερών σχέσεων.
Η επικεφαλής της Διεθνούς Αμνηστίας στο Ηνωμένο Βασίλειο, Σάσα Ντεσμούκ, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Κανένας πολιτικός δεν θα έπρεπε να δέχεται χρήματα ή ακριβά ταξίδια από το Κατάρ. Τουναντίον, όφειλαν να καταγγείλουν τις εκτεταμένες παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων του καθεστώτος». Ομοίως η αξιωματούχος της Διεθνούς Διαφάνειας , Ρόουζ Ουίφεν, τόνισε ότι οι βουλευτές θα έπρεπε να αναρωτηθούν για ποιον λόγο κυβερνήσεις με τόσο κακές επιδόσεις στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τούς προσφέρουν τόσο ακριβά ταξίδια.
Να σημειωθεί ότι σε μια μακρά ομιλία στη Βουλή των Κοινοτήτων τον Οκτώβριο, ο Αλουν Κερνς εγκωμίασε την πρόοδο που έχει σημειώσει το Κατάρ στον τομέα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, υπενθυμίζοντας μια ρήση του Νέλσον Μαντέλα, ότι «ο αθλητισμός μπορεί να αλλάξει τον κόσμο». Ο Κερνς επισκέφθηκε το Κατάρ δύο φορές μέσα στο 2022 και το σύνολο της φιλοξενίας του (αεροπορικά εισιτήρια, ξενοδοχεία, γεύματα) κόστισε 9.300 λίρες. Ο δε πρώην υπουργός Ντέιβιντ Μαντέλ, υπερασπιζόμενος το Κατάρ για το πώς αντιμετωπίζει τους ομοφυλόφιλους, ισχυρίστηκε ότι ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες ποδοσφαιριστές στη Βρετανία. Μία και μόνο επίσκεψη του Μαντέλ στο εμιράτο στοίχισε στους Καταριανούς 7.000 λίρες. Η βουλευτής του Εθνικού Κόμματος Σκωτίας, Λίζα Κάμερον, είπε ότι στον τομέα αντιμετώπισης των προβλημάτων ψυχικής υγείας υπάρχει παγκόσμια πρόοδος, συμπεριλαμβανομένου του Κατάρ, και η Ντόχα της το ανταπέδωσε με ταξίδια και δώρα 3.865 λιρών. Ο πιο δαπανηρός από όλους ήταν ο αντιπρόεδρος της Βουλής, Νάιτζελ Εβανς, που χρέωσε στους Καταριανούς 13.000 λίρες, ενώ το Politico υπολόγισε το μέσο κόστος «φιλοξενίας και περιποίησης» καθενός από τους 36 βουλευτές σε περίπου 6.000 λίρες.
Εύα Καϊλή: Στον αέρα η συμφωνία Ε.Ε. – Qatar Airways
Ζήτημα παγώματος της κύρωσης από την Ευρωβουλή της αεροπορικής συμφωνίας E.E.-Qatar Αirways, η οποία υπογράφηκε πέρυσι από αξιωματούχους των δύο πλευρών, εγείρουν μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Οπως αποκάλυψε το Politico, η Γαλλίδα πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, Καριμά Ντελί, (μέλος της ομάδας των Πρασίνων) έστειλε την Τρίτη email σε συναδέλφους της των άλλων κοινοβουλευτικών ομάδων στην ίδια επιτροπή, με το οποίο τους ενημερώνει ότι υπό το πρίσμα των τελευταίων εξελίξεων, θα ήταν σκόπιμο να μην προχωρήσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στην κύρωση της ευρω-καταριανής αεροπορικής συμφωνίας, ωσότου εξακριβωθεί ότι οι όροι της «είναι διαφανείς και απροκατάληπτοι». Με άλλα λόγια, ότι δεν έπεσαν κι εδώ… μίζες και δωράκια από το Κατάρ, προκειμένου να τύχει ο εθνικός του αερομεταφορέας ευνοϊκής μεταχείρισης στην ευρωπαϊκή αγορά!
Η Γαλλίδα ευρωβουλευτής των Πρασίνων αφήνει σαφείς αιχμές ότι οι Καταριανοί μπορεί να έχουν επηρεάσει τους Ευρωπαίους διαπραγματευτές ή και ευρωβουλευτές, υποσχόμενοι ότι, αν χρειαστεί, η Επιτροπή Μεταφορών θα συνεργαστεί με την πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ρομπέρτα Μέτσολα, για τη διεξαγωγή ερευνών, τον αποχαρακτηρισμό εγγράφων και την αξιολόγηση δηλώσεων που έγιναν σχετικά με το Κατάρ.
Σε ό,τι αφορά την τελική απόφαση για το αν η συμφωνία πρέπει να κυρωθεί ή όχι, η Ντελί ξεκαθάρισε ότι θα ζητήσει οδηγίες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι υπόνοιες είναι βάσιμες, καθώς η «συμφωνία ανοιχτών ουρανών Ε.Ε.-Κατάρ» που υπογράφηκε πέρυσι, επικρίθηκε από μεγάλες αεροπορικές εταιρίες και συνδικάτα, αλλά υποστηρίχθηκε από την Ε.Ε. Τα πλεονεκτήματα για τους Καταριανούς είναι σαφώς περισσότερα από ό,τι για τους Ευρωπαίους, καθώς παρέχει στο εμιράτο ακώλυτη πρόσβαση σε μια αγορά σχεδόν 450 εκατομμυρίων ανθρώπων, με αντάλλαγμα για τις ευρωπαϊκές αερογραμμές την αντίστοιχη ελεύθερη πρόσβαση σε μια αγορά 2,9 εκατομμυρίων.