Σύμφωνα με το ABC και άλλα αμερικανικά ΜΜΕ, ο πρόεδρος των ΗΠΑ αποφάσισε χθες να ανακοινώσει τον τετραπλασιασμό από 25% σε 100% των δασμών στα εισαγόμενα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, αυξάνοντας παράλληλα τους δασμούς σε σειρά άλλων εισαγόμενων τεχνολογικών προϊόντων αιχμής από τον «κίτρινο γίγαντα». Σε αυτά περιλαμβάνονται οι ημιαγωγοί, τα ηλιακά πάνελ και οι μπαταρίες.
Με τις ενέργειες αυτές ο Μπάιντεν θέλει να δείξει ότι δεν διστάζει να λάβει εξίσου σκληρά και «έξυπνα» μέτρα κατά της Κίνας με τον Τραμπ. Μάλιστα, στόχος του είναι ειδικές κατηγορίες ψηφοφόρων (target groups) σε διαφιλονικούμενες Πολιτείες που αλλάζουν συχνά χέρια μεταξύ Ρεπουμπλικανών και Δημοκρατικών, οι λεγόμενες swing states. Σε κάποιες εξ αυτών ο Μπάιντεν διαβεβαίωσε ότι θα προστατεύσει τα συμφέροντα της αμερικανικής βιομηχανίας και των εργατών της από τον κινεζικό ανταγωνισμό, με έμφαση στην Πενσιλβάνια, όπου υποσχέθηκε τον περασμένο μήνα ότι θα ανεβάσει τους δασμούς στις κινέζικες εισαγωγές χάλυβα.
Οι παραπάνω αποφάσεις λήφθηκαν αφού επανεξετάστηκαν σε ετήσια βάση οι δασμοί της περιόδου Τραμπ σε εισαγωγές κινέζικων προϊόντων ύψους 300 δισ. δολαρίων. Σχεδόν στο σύνολό τους παρέμειναν σε ισχύ.
Σύμφωνα με το ABC, η ασυνήθιστα υψηλή αύξηση στους δασμούς κινέζικων αυτοκινήτων αποσκοπεί στο να μην κατακλυστεί η αμερικανική αγορά από Ι.Χ. Made in China, κάτι που μέχρι στιγμής έχει αποφευχθεί, αλλά δεν θεωρείται αυτονόητο στο άμεσο μέλλον.
Πλειοδοτώντας σε αντικινεζικό οίστρο, ο Ντόναλντ Τραμπ χλεύασε προκαταβολικά τα μέτρα Μπάιντεν, υποσχόμενος από την πλευρά του στο Νιου Τζέρσεϊ, το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, ότι αν επανεκλεγεί «θα αυξήσει από 60% και πάνω τους δασμούς σε όλα ανεξαιρέτως τα εισαγόμενα κινέζικα προϊόντα»!
«Λέει ότι θα βάλει δασμούς 100% στα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα; Γιατί δεν το έχει κάνει εδώ και τέσσερα χρόνια;», επιχειρηματολόγησε ο Ρεπουμπλικανός υποψήφιος.
Η πλευρά Μπάιντεν αντιτείνει πως η οικονομική αντιπαράθεση με την Κίνα δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά εξυπηρετεί τον διττό στόχο των Δημοκρατικών να δώσουν έμφαση στον τομέα της πράσινης ενέργειας, προστατεύοντας τα συμφέροντα της αμερικανικής βιομηχανίας.
Ωστόσο, ο πρόεδρος του Eurasia Group, Ιαν Μπρέμερ, προειδοποίησε ότι οι κινήσεις Μπάιντεν ρισκάρουν να αναζωπυρώσουν την αντιπαράθεση με την Κίνα, πλήττοντας ταυτόχρονα την κλιματική του ατζέντα.
Η υπουργός Οικονομικών, Τζανέτ Γέλεν -που επισκέφθηκε πρόσφατα την Κίνα, αφήνοντας αιχμές για την υπερπαραγωγή φθηνών ηλεκτρικών αυτοκινήτων-, εξέφρασε την ελπίδα να μην υπάρξουν υπέρμετρα κινέζικα αντίποινα, χωρίς όμως να τα αποκλείει.
Η «ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ» ΤΟΥ ΕΛΟΝ ΜΑΣΚ
Πρόσφατα, ο Ελον Μασκ δήλωσε ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι από τις πιο ανταγωνιστικές στον κόσμο, κι αν δεν τους τεθούν εμπορικοί φραγμοί, σύντομα θα «κατεδαφίσουν» τις ανταγωνίστριές τους στις άλλες χώρες.