Κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας τον Μάρτιο, ο αριθμός των χρηστών που χρησιμοποίησαν εφαρμογές εκμάθησης ξένων γλωσσών, Duolingo, Memrise, Rosetta Stone, αυξήθηκε εντυπωσιακά.
Περισσότεροι από 30 εκατομμύρια πολίτες προσπάθησαν να μάθουν μία νέα γλώσσα το 2020 εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού, σύμφωνα με την εφαρμογή Duolingo. Τις εβδομάδες μετά την ανακοίνωση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας ότι η Covid-19 λαμβάνει διαστάσεις πανδημίας (11 Μαρτίου-30 Απριλίου) 30 εκατομμύρια νέοι χρήστες ξεκίνησαν να μαθαίνουν κάποια γλώσσα στο Duolingo, αύξηση 67% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο το 2019. Η αύξηση ήταν διπλάσια από αυτήν που καταγράφηκε τις πρώτες ημέρες του 2020, στο πλαίσιο των περίφημων πρωτοχρονιάτικων στόχων που θέτουν οι πολίτες.
Τα αγγλικά παραμένουν η κορυφαία γλώσσα που θέλει να μάθει κανείς παγκοσμίως, καθώς είναι η κύρια γλωσσολογική επιλογή στον τομέα του τουρισμού, της πολιτικής, των επιστημών και της εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, τα αγγλικά είναι στην κορυφή της λίστας σε 121 χώρες (το 62%) και δεύτερη σε ακόμη οκτώ χώρες. Τα ισπανικά και τα γαλλικά ακολουθούν στη λίστα των προτιμήσεων (Duolingo), ανατρέποντας τα δεδομένα, καθώς τα γαλλικά ήταν για πολλά χρόνια σταθερά δεύτερη δημοφιλέστερη. Η άνοδος των ισπανικών πιθανόν να συνδέεται με τη μετακίνηση των πολιτών μεταξύ Λατινικής Αμερικής και άλλων περιοχών του πλανήτη για τουρισμό, μετανάστευση και εκπαίδευση. Γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική η ανάγκη, σε πολλές περιοχές σε όλο τον κόσμο, για τη μελέτη ισπανικών προκειμένου να υπάρχει σύνδεση με τις ισπανόφωνες κοινότητες.
«Στροφή» στην καριέρα
Από όλους τους στόχους που έθεσαν οι πολίτες κατά τη διάρκεια της πανδημίας -να φτιάξουν προζύμι, να μάθουν σκάκι, να εργαστούν από τον υπολογιστή- η εκμάθηση μίας γλώσσας, ίσως, δείχνει μία παράξενη επιλογή. Ειδικά όταν όλος ο πλανήτης βάζει «λουκέτο» και τα ταξίδια είναι περιορισμένα. Ακόμη και όσοι ελπίζουν πως η εκμάθηση μίας νέας γλώσσας θα βελτιώσει τις προοπτικές τους για καριέρα, η αγορά εργασίας παραμένει ασταθής και δύσκολα μπορεί κανείς να αλλάξει κλάδο.
Παρ’ όλα αυτά, η γνώση μίας ακόμη γλώσσας φαίνεται πως δεν είναι ποτέ παρωχημένη. Σύμφωνα με ανάλυση των 3,5 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας που αναρτήθηκαν στο «Indeed» στη Βρετανία, η ζήτηση πολύγλωσσων εργαζομένων αυξήθηκε σε κάποιους τομείς, όπως στο μάρκετινγκ, στις πωλήσεις και την εξυπηρέτηση πελατών. Επιπλέον, καταγράφηκε αύξηση 40% στον χώρο της φροντίδας ανηλίκων, πιθανόν επειδή οι οικογένειες δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν, όμως προσέλαβαν φροντιστές και νταντάδες, ώστε να εμπλουτίσουν το γνωστικό πεδίο των παιδιών τους. Οπως αναμενόταν, οι κλάδοι που επλήγησαν περισσότερο κατά τη διάρκεια της πανδημίας -τουρισμός, φιλοξενία και λιανικό εμπόριο- κατέγραψαν πτώση στη ζήτηση πολύγλωσσων υπαλλήλων.
Μερικοί ακόμη από τους μεγάλους «νικητές» της οικονομίας της Covid-19 ήταν οι κινηματογραφικές εταιρίες, οι διαδικτυακές πλατφόρμες ταινιών, η συνδρομητική τηλεόραση και το ηλεκτρονικό εμπόριο, που ενίσχυσαν τη ζήτηση για μεταφραστές – για υπότιτλους και περιγραφές προϊόντων σε διάφορες γλώσσες. Τα lockdowns έφεραν και τις απομακρυσμένες συσκέψεις και εκδηλώσεις, με αποτέλεσμα οι εταιρίες να χρησιμοποιούν μεταφραστές για τα διαδικτυακά συνέδρια.
Πέρα από την προσθήκη στο βιογραφικό, φαίνεται πως οι άνθρωποι ξεκίνησαν να μαθαίνουν ξένες γλώσσες προκειμένου να βρουν μια ψυχική διέξοδο. «Κατά τη διάρκεια της καραντίνας δεν μπορούμε να ταξιδέψουμε, οι διακοπές ακυρώθηκαν και έτσι οι άνθρωποι θέλησαν να πάρουν μια γεύση από τις διακοπές τους και από τη χώρα που θα επισκέπτονταν από το σπίτι τους, μαθαίνοντας τη γλώσσα», δηλώνει στο BBC η Βίκι Γκαφ, σχολική σύμβουλος του Βρετανικού Συμβουλίου.
Βαθύτεροι συναισθηματικοί παράγοντες, ίσως, έπαιξαν ρόλο. Καθώς η πανδημία σάρωνε την παγκόσμια κοινότητα, καταστρατηγώντας παλιές «νόρμες», πολλοί αποφάσισαν να καταπιαστούν με ασχολίες και προσωπικούς στόχους που είχαν αμελήσει για χρόνια.
Πιέσεις στην Google να πουλήσει το Chrome
Πρόσφατη έρευνα του Βρετανικού Συμβουλίου αναφορικά με την εκμάθηση ξένης γλώσσας κατά τη διάρκεια της πανδημίας έδειξε ότι πολλοί ενήλικες στη Βρετανία μετανιώνουν για το γεγονός ότι δεν ξέρουν κάποια γλώσσα πέραν της μητρικής τους. Μόνο το 9% των ερωτηθέντων δήλωσε πως συνεχίζει να εξασκεί την ξένη γλώσσα που έμαθε στο σχολείο και το 64% ήλπιζε να το είχε κάνει.
Στην πραγματικότητα έρευνες δείχνουν πως η εκμάθηση μίας γλώσσας μπορεί να… τονώσει τον εγκέφαλο, να ενισχύσει τη δημιουργική σκέψη και την ευστροφία, ανεξάρτητα από το επίπεδο επάρκειας του μαθητή.
DUOLINGO – ΕΚΘΕΣΗ 2020
Η τριάδα που δεν αλλάζει και η ασιατική επέλαση
Στην ετήσια έκθεσή του για το 2020, που δημοσίευσε το Duolingo, είναι ξεκάθαρο πως οι πολίτες κατέφευγαν στην εφαρμογή αμέσως μετά τις ανακοινώσεις των κυβερνήσεών τους. Επιπλέον, το ποσοστό της αύξησης αλλάζει ανά χώρα, με το Ιράκ να καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση, της τάξης του 640%, στους πολίτες που θέλησαν να μάθουν μία γλώσσα το διάστημα Μάρτιος/Απρίλιος 2020, σε σχέση με το ίδιο διάστημα το 2019. Στην Κίνα καταγράφηκε αύξηση των νέων «μαθητών» κατά 300% την ίδια περίοδο.
Οι τρεις γλώσσες (αγγλικά, ισπανικά, γαλλικά) παραμένουν σταθερά στην κορυφή τις τελευταίες δεκαετίες, ωστόσο υπάρχει μία τάση εκμάθησης και άλλων γλωσσών. Σε αντίθεση με τα στοιχεία που κατέγραψε η προηγούμενη έκθεση του Duolingo το 2016, στις δημοφιλέστερες γλώσσες περιλαμβάνονται αρκετές ασιατικές. Στις πέντε πιο «αναπτυσσόμενες» γλώσσες είναι οι ασιατικές: χίντι, κορεατικά, ιαπωνικά, τουρκικά, κινεζικά. Παρά το γεγονός ότι έχουν διαφορετικά γλωσσολογικά χαρακτηριστικά, ανήκουν σε διαφορετικές «οικογένειες», ομιλούνται από κοινότητες που έχουν αυξανόμενη παρουσία στα media και την ποπ κουλτούρα παγκοσμίως.
Είναι εύκολο να εγγραφείς στην εφαρμογή και να μάθεις μερικές λέξεις, όμως η εκμάθηση μίας γλώσσας θέλει επιμονή. Ποιοι είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι μαθητές; Σύμφωνα με την έκθεση, οι Γερμανοί ολοκληρώνουν τα περισσότερα μαθήματα, ξεπερνώντας τους Ιάπωνες και τους Ούγγρους. Επιπλέον, από τους νέους μαθητές, το 40,5% ανήκει στη «Γενιά Z» (γεννήθηκαν μεταξύ 1997 και 2012), ενώ αύξηση 85% σε σχέση με το 2019 καταγράφουν οι μαθητές 13 και 14 χρόνων, ηλικιακή ομάδα που φαίνεται ότι προτιμά τα ιαπωνικά.
ΤΟ «TOP-10»
Οι δέκα δημοφιλέστερες γλώσσες στην εφαρμογή της Duolingo είναι οι ακόλουθες:
- Αγγλικά
- Ισπανικά
- Γαλλικά
- Γερμανικά
- Ιταλικά
- Ιαπωνικά
- Κορεατικά
- Πορτογαλικά
- Ρωσικά
- Κινεζικά
Από την έντυπη έκδοση