Ενα σκάνδαλο που ταλανίζει τα τελευταία τέσσερα χρόνια τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, στοιχίζοντάς της δισεκατομμύρια δολάρια σε αποζημιώσεις και συμβάλλοντας τα μέγιστα στην πρόσφατη διόγκωση του «πράσινου κύματος» στη χώρα της Μέρκελ, αλλά και στη γειτονική Γαλλία, που αντιμετωπίζει παρόμοιες καταστάσεις με την ντιζελοκίνηση και την καθαρή ενέργεια.
Το ραντεβού στη Γερμανία είναι για τις 30 Σεπτεμβρίου, στις 10 το πρωί, στη μεγάλη αίθουσα του συνεδριακού κέντρου του Μπραουνσβάιγκ, μιας πόλης 250.000 κατοίκων στην Κάτω Σαξονία. Η συλλογική αγωγή 400.000 κατόχων αυτοκινήτων Volkswagen, μετόχων κι επενδυτών κατά του γερμανικού κολοσσού δεν χωρούσε στο δικαστήριο της πόλης. Μόνο στο συνεδριακό κέντρο υπάρχει χώρος για τους 500 δικηγόρους (!) των εναγόντων και για τους 70 τυχερούς δημοσιογράφους του γραπτού, ηλεκτρονικού και ψηφιακού Τύπου από τη Γερμανία και το εξωτερικό, που θα επιλεγούν βάσει κλήρωσης για να καλύψουν τη δίκη.
Εκτός από το αστικό σκέλος της υπόθεσης, οι ανακριτές του Μπραουνσβάιγκ -διοικητικής έδρας της VW- εξετάζουν την ύπαρξη τυχόν ποινικών ευθυνών για κορυφαία διοικητικά στελέχη της εταιρίας (Mάρτιν Βίντερκορν, Χέρμπερτ Ντις, Χανς-Ντίτερ Πετς) σε ό,τι αφορά την παραπλάνηση καταναλωτών και επενδυτών για τους πειραγμένους κινητήρες εκατομμυρίων οχημάτων.
Με την αυστηρότητα που διακρίνει τους Γερμανούς δικαστές, είναι σίγουρο ότι ο γερμανικός κολοσσός και τα στελέχη του δεν θα καλοπεράσουν. Φέτος τον Ιανουάριο το Ομοσπονδιακό Δικαστήριο της Γερμανίας έριξε γερή καμπάνα στην VW, ενώ οι τηβεννοφόροι δεν της χαρίστηκαν ούτε σε μεμονωμένες προσφυγές. Δικαστήριο του Χίλντεσχάιμ καταδίκασε την VW να καταβάλει 26.500 ευρώ στον κάτοχο ενός Skoda Yeti 2.0 Tdi με «πειραγμένο» σύστημα μέτρησης ρύπων, για όχημα αγορασμένο τρία χρόνια πριν. Ομοίως, βαυαρικό δικαστήριο του Αουγκσμπουργκ καταδίκασε τη VW να επιστρέψει πίσω στον κάτοχο ενός Gold Tdi ολόκληρο το τίμημα ενός ελαττωματικού Ι.Χ. αγορασμένου το 2012, ήτοι 30.000 ευρώ. Σε κάποιες περιπτώσεις οι ενάγοντες ικανοποιήθηκαν παίρνοντας δωρεάν ολοκαίνουργια αυτοκίνητα, με το σωστό σύστημα μέτρησης ρύπων. Στις ΗΠΑ η υπόθεση Dieselgate έχει κοστίσει τουλάχιστον 23 δισ. δολάρια στη VW, με τη μορφή αποζημιώσεων ύστερα από δίκες ή εξωδικαστικό συμβιβασμό με τους 475.000 Αμερικανούς αγοραστές ελαττωματικών ντιζελοκίνητων οχημάτων. Στο τέλος της «μητέρας των δικών» στο Μπραουνσβάιγκ ο λογαριασμός μπορεί άνετα να έχει σκαρφαλώσει στα 40 δισ. ευρώ. Χιλιάδες δίκες, προσφυγές ή συμβιβαστικές ανταλλαγές ύστερα από αποσύρσεις οχημάτων έγιναν και σε πολλές άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Ωστόσο, η «μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου» δεν έχει κατορθώσει να αποκαταστήσει το προφίλ της. Η αποκάλυψη των αμαρτωλών μυστικών της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας έκρυβε μακροπρόθεσμα σημαντικό πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση της Ανγκελα Μέρκελ, που κατηγορήθηκε ότι συγκάλυπτε -ή στην καλύτερη περίπτωση ανεχόταν- αυτή την κατάσταση. Ετσι, σε συνδυασμό με άλλες παραμέτρους (κρίση του κλίματος που συνοδεύτηκε από πρωτοφανείς δασικές πυρκαγιές και ξηρασία το περυσινό καλοκαίρι στη Γερμανία, λειτουργία πυρηνικών εργοστασίων κ.ά.), οι γερμανοί Πράσινοι εκτοξεύθηκαν στο 20,5% στις ευρωεκλογές και φιγουράρουν τώρα πρώτο κόμμα στις δημοσκοπήσεις με 27%, χάρη στην αταλάντευτη ως τώρα στάση τους απέναντι στα επιχειρηματικά κέρδη. Σε δημοσκόπηση της «Die Welt» το 43% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι έφτασε η ώρα να αποκτήσει η Γερμανία (και η Ευρώπη) τον πρώτο «πράσινο καγκελάριο» στην Ιστορία της, με φαβορί για τη θέση τον συναρχηγό των Gruenen, Ρόμπερτ Χάμπεκ. «Θα είναι ο επόμενος καγκελάριος της Γερμανίας;» διερωτήθηκε το «Stern».
Ισραήλ: Δύο φωτοβολίδες έπεσαν μπροστά από το σπίτι του Μπενιαμίν Νετανιάχου στη Καισάρεια
Στη Γαλλία
Την ίδια στιγμή, στη Γαλλία το 13,5% των Οικολόγων-Πράσινων στις ευρωεκλογές τρόμαξε τον Μακρόν και ανάγκασε την υπουργό Μεταφορών, Ελιζαμπέτ Μπορν, να υποσχεθεί ότι οι εξαγγελίες του Γάλλου προέδρου για κατάργηση των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στη χώρα ως το 2040 και για πλήρη απεξάρτηση της χώρας από τον άνθρακα ως το 2050 θα εφαρμοστούν μέχρι κεραίας! Τον Σεπτέμβριο του 2018 ο δημοφιλής υπουργός Περιβάλλοντος, Νικολά Ιλό, παραιτήθηκε καταγγέλλοντας τον Μακρόν ότι δεν κάνει τίποτε προς αυτή την κατεύθυνση και ο Γάλλος πρόεδρος αντέδρασε ανεβάζοντας τον φόρο στο ντίζελ, ξυπνώντας άθελά του την οργή των «Κίτρινων Γιλέκων».
Ο πρώην CEO απειλείται με φυλάκιση έως και 10 ετών
Τον Απρίλιο, Γερμανοί ανακριτές άσκησαν δίωξη κατά του πρώην CEO της VW, Μάρτιν Βίντερκορν, με την κατηγορία ότι γνώριζε από το 2014 τη χειραγώγηση του συστήματος ρύπων, αλλά συμμετείχε συνειδητά στην παραπλάνηση των ελεγκτικών Αρχών και των καταναλωτών. Μαζί με άλλα τέσσερα κορυφαία στελέχη ο Βίντερκορν κατηγορείται ακόμη για αθέμιτο ανταγωνισμό, απάτη, φοροδιαφυγή και ψευδορκία. Αν καταδικαστεί, απειλείται με φυλάκιση έως 10 ετών, βαριά πρόστιμα και επιστροφή σχεδόν 11 εκατομμυρίων ευρώ, που έλαβε σε μισθούς και μπόνους. Υπενθυμίζεται ότι το σκάνδαλο Dieselgate έσκασε στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν η Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας EPA (αντίστοιχη του υπουργείου Περιβάλλοντος) εξέδωσε ανακοίνωση περί παραβίασης της αμερικανικής νομοθεσίας από τη Volkswagen σχετικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση. Η μπάλα πήρε στη συνέχεια κι άλλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες (BMW, Audi) ενώ η συνολική ζημιά για τη VW υπολογίζεται μέχρι σήμερα στα 30 δισ. δολάρια.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής